Als abonnee heb je toegang tot alle artikels op BOUWKRONIEK.be

Afwerking

Brussels Airport opent gerenoveerde Skyhall

Brussels Aiport opende zopas de ruim zestig jaar oude gerenoveerde  Skyhall die vanaf maart beschikbaar zal zijn voor evenementen van alle aard en ook vergaderzalen beschikbaar stelt. De Skyhall werd in juni 1958 in gebruik genomen als de nieuwe terminal  van Brussels Airport, bedoeld om de vele buitenlandse bezoekers aan de wereldtentoonstelling Expo 58 op te vangen.

Brussels Airport opent gerenoveerde Skyhall

De indruwekkende hal, die zowel revolutionair als vernieuwend was voor haar tijd, krijgt na een stevige renovatiebeurt een nieuw leven. De Belgische architecten Maxime Brunfaut, Geo Bontinck en Joseph Moutschen hebben dit functionele en modernistische luchthavencomplex destijds op natuurlijke wijze opgetrokken rond de indrukwekkende transithal van meer dan 5.000 m², in toen vernieuwende materialen zoals beton en aluminium.

Opmerkelijk was ook de volledig beglaasde wand, in totaal goed voor liefst 1.800 m² glas. Een ander bijzonder element was de driedimensionale boogstructuur van het dak, volledig uitgevoerd in aluminium. De enige steunpunten van het dak waren scharnieren op centrale steunpilaren en stalen trekkers aan de achterkant van het gebouw, waardoor het leek alsof het dak zweefde.

“De architecten van toen hebben de hal ontworpen als een open ruimte die baadt in het licht om de reizigers en de bezoekers een mooi zicht te bieden op de luchthavenactiviteiten. Om de geschiedenis van deze locatie te eren, was het voor Brussels Airport uiterst belangrijk om bij de renovatie het originele uitzicht en het iconische plafond van de Skyhall te behouden en tegelijkertijd moderne en energiezuinige materialen te gebruiken”, zegt Arnaud Feist, CEO van Brussels Airport.

De Skyhall ontstond in 1958 als een nieuwe terminal voor de luchthaven, nodig om de vele verwachte bezoekers van Expo 58 op te vangen.

Bij de renovatie wilde Brussels Airport het verleden laten samensmelten met het heden en de toekomst, zonder evenwel de getuigenis van weleer uit te wissen en met behoud van de originele structuur. Dit architecturale hoogstandje uit het verleden moest volledig hersteld worden in zijn vroegere glorie maar tegelijk worden voorzien van de jongste technologieën.

Dat was een heuse uitdaging, zeker omdat bepaalde materialen van vroeger moeilijk verenigbaar waren met de brandbeveiligings-, comfort- en veiligheidsvereisten van vandaag. Zo maakte het dak onder meer het voorwerp uit van talrijke studies en de renovatie ervan vormde een grote uitdaging voor de isolatie.

Bij de vervanging van de grote glaspartij koos de luchthaven voor hoogrendementsglas. Daarnaast werden ook een warmterecuperatiesysteem en ledverlichting geïnstalleerd om het complex milieuvriendelijk te moderniseren. Er werden ook inspanningen geleverd om zo weinig mogelijk nieuwe materialen toe te voegen in de hal. Zo werd de vloer ter hoogte van de aankomstzone nauwgezet hersteld en gerenoveerd.

De volledig gerenoveerde Skyhall vormt een nieuw hoofdstuk in de geschiedenis van de luchthaven. Wie er vandaag binnenstapt wordt ondergedompeld in hetzelfde universum van licht en luchtigheid dat de eerste passagiers in 1958 ervaarden. Ook vandaag leidt de enorme glaspartij de blik meteen naar buiten, naar de vliegtuigen.

“We zijn ervan overtuigd dat deze opmerkelijke hal al snel een toplocatie zal worden voor tal van prestigieuze nationale en internationale evenementen. De Skyhall is echt een unieke plek. Er zijn maar weinig evenementlocaties die tegelijkertijd zicht bieden op de landingsbanen en op de vertrek- en aankomsthallen” besluit Arnaud Feist.

Nieuwsbrief

Wens je op de hoogte te blijven van inzichten, projecten, trends en evoluties in de bouwsector? Schrijf je nu in blijf up-to-date!

Bouwprojecten