Als abonnee heb je toegang tot alle artikels op BOUWKRONIEK.be

Afwerking

Combideklaag is de krachtige oplossing voor zwaar belaste bedrijfsterreinen

Infra-aannemer Hoogmartens breekt een lans voor het gebruik van combideklagen op bedrijfssites, magazijnvloeren en wegen die bestand moeten zijn tegen zware belasting. “We merken nog vaak dat onze opdrachtgevers niet of onvoldoende vertrouwd zijn met dit product”, zegt projectleider Tom Cillen. “Onbekend maakt onbemind.”

Hoogmartens-combideklaag-site-HM01

Een combideklaag bestaat uit een laag ZOAB (Zeer Open Asfalt Beton) waarvan de holle ruimtes – ongeveer 20 à 25 procent – afgevuld worden met een cementslurry. Hierdoor ontstaat een zeer krachtige en stabiele verharding die bestand is tegen zware statische en dynamische belastingen.

“Je kan stellen dat een combideklaag de voordelen van asfalt en beton op perfecte wijze samenbrengt”, aldus Tom Cillen. “Door de combinatie van een ZOAB-mengsel en een cementslurry krijg je een verharding die de druksterkte heeft van beton en de flexibiliteit van asfalt. Waar beton al snel een hele maand nodig heeft om volledig te drogen en uit te harden, is een combideklaag al na vijf dagen overrijdbaar. Dat is voor opdrachtgevers een belangrijke tijdswinst, niet enkel bij nieuwe verhardingen maar zeker ook bij herstellingswerken. Bij een combideklaag is een herstelling perfect vergelijkbaar met het vernieuwen van asfalt: de beschadigde toplaag wordt afgefreesd en er wordt een nieuwe laag ZOAB aangebracht. Vervolgens giet een betonmixer cementslurry in de poriën van het asfalt en de klus is geklaard. Na enkele dagen kan de site opnieuw gebruikt worden, wat een enorme productiviteitswinst betekent. De verharding is vlak en slijtvast, heeft geen voegen en is niet of nauwelijks onderhevig aan spoorvorming.”

Is een combideklaag in alle omstandigheden de beste oplossing? Tom Cillen: “In theorie wel, omdat een verharding in principe nooit sterk genoeg kan zijn. Maar in de praktijk is het logisch dat voor bijvoorbeeld een oprit of een kleine parking waar enkel personenwagens rijden niet gekozen wordt voor een combideklaag. Een combideklaag is goedkoper dan beton, maar hoe dan ook duurder dan gewoon asfalt. Maar zodra we spreken over bedrijfsvloeren en sites die zwaar belast worden, is de meerwaarde van combideklagen onmiskenbaar. Het is ook net op die plaatsen waar de factor tijd een doorslaggevende rol speelt. Een site die ofwel een hele maand niet kan gebruikt worden ofwel slechts vijf dagen, dat maakt een wereld van verschil.”

In 2022 werden de gebouwen van Hoogmartens in Oudsbergen getroffen door een allesverwoestende brand. Ondertussen krijgt een heel nieuwe bedrijfssite concreet vorm en werd ook hier geopteerd voor combideklagen. Tolga Cakmak, collega van Tom Cillen in het asfaltteam: “Op het logistiek gedeelte van onze nieuwe site hebben wij resoluut gekozen voor combideklagen. Er wordt continu met vrachtwagens over het terrein gereden, om nog te zwijgen over onze wielladers. Dat zijn grondverzetmachines die ontzettend zwaar zijn. Als de laadbak van zo’n wiellader neerkomt, kan je maar best een ondergrond hebben die tegen een stoot kan.”


Nieuwsbrief

Wens je op de hoogte te blijven van inzichten, projecten, trends en evoluties in de bouwsector? Schrijf je nu in blijf up-to-date!

Bouwprojecten