Als abonnee heb je toegang tot alle artikels op BOUWKRONIEK.be

Bedrijfsinfo

Bossuyt Shop Interiors, nadat steeds meer slagers en bakkers hun winkel sloten

“Onze drive is vormgeven aan goesting”, zegt medezaakvoerder Tom Bossuyt van Bossuyt Shop Interiors. Een eeuw geleden ging dat over de goesting van kruideniers, beenhouwers en bakkers om klanten te bedienen en over de goesting van hun klanten in kwaliteitsproducten. Hadden we echter voor Corona al deze doelgroep en onze actieradius niet verruimd, dan bestonden we vandaag wellicht niet meer.”

les vergers dupre 1
SFA Sanibroyeur

"Het gaat de lokale kruideniers, bakkerijen en beenhouwerijen de jongste jaren niet bepaald voor de wind”, zegt Tom. “Terwijl wij bleven groeien, zagen we onze markt systematisch krimpen. Sinds onze grootvader met het bedrijf begon, is de wereld drastisch veranderd. Ook mijn vader en oom hadden nog de handen vol met op maat gemaakte koeltoonbanken en machines voor de lokale handelaars in Oost- en West-Vlaanderen maar toen mijn broer, die acht jaar ouder is dan ik, in de zaak kwam, had hij snel door dat het anders zou moeten. Eerst is hij de actieradius beginnen vergroten naar heel België, Nederland en Noord-Frankrijk en geleidelijk ging dat gepaard met een heroriëntatie naar totaalinrichting van het interieur van ‘de lokale ondernemer’. En je mag dat zeer ruim interpreteren. Vandaag bestaat onze doelgroep, naast voedingszaken, uit horecazaken, kledingwinkels, beautystores, apotheken en praktijkruimtes voor vrije beroepen.”

Zes weken van sloop tot sleutel op de deur

“Onze insteek is echter nooit veranderd; we zoeken naar projecten waarin we onze kracht kunnen inzetten. En die bestaat vandaag in hoofdzaak uit de expertise in uiteenlopende domeinen die elkaar aanvullen in de interieurinrichting. Door de jaren hebben we die samengebracht. We hebben een eigen schrijnwerkerij, een elektriciteitsafdeling, een atelier voor koelingtechnologie, een voor aluminiumschrijnwerk en een afdeling voor inoxbewerking waarmee we enkel maatwerk afleveren. Daarnaast hebben we ontwerpers en een eigen team van installateurs, waardoor we een maatwerkproject efficiënt kunnen uitvoeren van bij de eerste tekening tot de oplevering. Daarmee kunnen we klanten niet alleen exclusiviteit en kwaliteit garanderen maar ook uitzonderlijke snelheid."

Dat laatste is voor veel horecazaken en handelaars die een duur pand moeten huren of afbetalen een cruciale troef. “Je wil niet weken en maanden centen betalen aan een duur pand zonder dat je ook centen kan verdienen”, zegt Tom. “Bij ons is het perfect mogelijk dat een totaalinrichting van sloop tot oplevering op drie tot zes weken achter de rug is. Onze schilders beginnen te plamuren aan de ene kant van de ruimte, terwijl het gyprocteam aan de andere kant aan het afwerken is. Dit is enkel mogelijk als je individuele aannemers hebt die goed op elkaar afgestemd zijn, en iedereen die al eens heeft verbouwd weet dat dit niet evident is, of als je alle stielmannen en activiteiten in eigen huis hebt.”

De diversiteit in de projecten varieert van Leonidas-winkels waarin enkel het meubilair moet vernieuwd worden tot integrale horeca-interieurs. “De cruciale vraag voor we een project aannemen is altijd Wat kan hier onze meerwaarde zijn?”, zegt Tom. “Als de klant een nieuw laagje verf of een extra legbank wil, dan hebben we niet veel meerwaarde, maar zodra er meubilair met een twist nodig is een koeltoog met speciale afmetingen, een barmeubel dat in het oog springt, ... nodig zijn, dan kunnen we het verschil maken.”

Het olympisch minimum

“Vroeger was je broodje gebakken als je goed was in je vak, vandaag is dat slechts het olympisch minimum. Je moet vooral een goede ondernemer zijn, met alles wat daarbij hoort; timing, zakelijke feeling, financiën, hr, marketing, ... Veel handelaars en horeca-uitbaters hebben na Corona nooit de reële kostenstijgingen durven doorrekenen. Dat is begrijpelijk maar ze hadden het misschien toch beter gedaan, in plaats van de prijzen tot vandaag gradueel te laten stijgen. Op een moment dat iedereen besefte dat het leven duurder was geworden, kozen ze ervoor om de klanten niet te bruuskeren. Maar nu de prijzenslinger zijn uiterste punt bereikt, ziet de consument in cafés en restaurants de prijzen nog steeds verhogen. Dan ga je snel de indruk wekken dat je ‘te duur’ bent.”

“Het goede nieuws is dat er altijd plaats zal zijn voor goede horecazaken. Onze service past in dat plaatje omdat we onze klanten van bij het eerste contact uitdagen om over hun mogelijkheden na te denken. We stellen vragen over hun visie, hun concept, de manier waarop ze de toekomst zien en hoe ze hun corebusiness daarin zien evolueren. Het is voor ons belangrijke informatie om vervolgens een ontwerp te kunnen maken dat hen daarin kan ondersteunen. Vanuit het besef dat je een dure investering in het interieur alleen maar kan baseren op een gedegen expertise in je corebusiness en een ambitie om kwaliteit te leveren. Als de basisproducten in je restaurant niet deugen en het eten trekt op niets, dan ga je het niet redden met een fancy interieur. Investeren in beleving en een optimale klantenervaring zijn voor ondernemers die wel goed zijn in hun vak wel de manier om zich vandaag te onderscheiden.”

“Niet alleen in zaken waar voeding centraal staat trouwens. Ook in traditionele omgevingen, zoals een apotheek, verwacht een klant vandaag meer dan cleane schappen en witte muren. Vroeger kwam je alleen in een apotheek als je ziek was, vandaag is het de plek waar je geholpen wordt als je niet ziek wil worden. Als ondernemer-apotheker kan je daar maar beter op inspelen en je handelsruimte zo inrichten dat ze appelleert aan die behoefte.”

Crossover inspiratie

Investeren in een nieuwe inrichting is echter meer dan beleving. Het zorgt er ook voor dat het comfortabeler wordt voor het personeel, dat de flow verbetert en je minder tijd verliest door heen en weer te lopen.

"Ook daar gaat bij het ontwerp van een zaak veel aandacht naartoe. Investeren in een aangename en ergonomische werkomgeving geeft je als zaakvoerder ook een voetje voor op de krappe arbeidsmarkt. Doordat we in heel verschillende sectoren actief zijn, kunnen we klanten inspireren met good practices uit andere projecten. Denk aan het onlineverhaal dat in de fashion begon maar intussen ook volop in food en horeca is doorgesijpeld. Het zorgt ervoor dat in restaurants zij-activiteiten worden opgezet of winkeltjes een plek krijgen waar bereidingen of ingrediënten worden aangeboden. Het zijn ideeën die we heel vaak suggereren en waar we in het ontwerp van een interieur dan terdege rekening mee houden. We moedigen ondernemers aan om kritisch na te denken over hun activiteiten en de inrichting daarop af te stemmen. We hebben niets aan een duur project voor een zaak die na een jaar failliet is.”

Prijzen en levertijden

Tom Bossuyt schetst diverse uitdagingen voor de toekomst. De algehele kostenstijging blijft onmiskenbaar nog even een belangrijke factor. "Niet alleen personeel en de grondstoffen maar zeker ook de bouwproducten zijn bijzonder duur geworden, zeker als het wat luxueuzer of gespecialiseerder wordt. Daaraan gekoppeld zijn de levertijden ok onvoorspelbaar geworden. Als we vroeger een speciale flessenkoeler bestelden, lag die na tien dagen in ons magazijn, terwijl we vandaag rekening moeten houden met wachttijden tot drie maanden. Voor een bedrijf dat onder meer meerwaarde wil creëren met de snelheid waarmee hij panden verbouwt, is dat wel degelijk een groot probleem.”

Gespecialiseerde medewerkers vinden vormt een andere significante uitdaging. “We geven de voorkeur aan lokale mensen, die bij voorkeur ook de taal kennen, aangezien ze nauw moeten samenwerken met hun collega’s. Als taal een hindernis is, zorgt dat ook weer voor vertraging op de werf. Dat zou je kunnen opvangen door mensen flexibel in te zetten maar dan botsen we weer op de Belgische wetgeving. Die is terecht gericht op de bescherming van de medewerker maar schiet daarin zodanig door dat het moeilijk is om het werk nog georganiseerd te krijgen. Terwijl onze mensen absoluut geen probleem hebben met extra uren kloppen en dus extra centen verdienen. Deze stugheid moet je ook zien tegen de oneerlijke concurrentie van zelfstandigen die vanuit het buitenland naar hier komen en in het weekend gewoon doorwerken. In afwachting dat daar iets aan verandert, proberen we om de instroom van nieuw talent te stimuleren maximaal in te zetten op de samenwerking met scholen. Maar zolang er veel te weinig jonge mensen afstuderen, is de vijver waarin we vissen bijzonder klein.”

“Ook duurzaamheid is een belangrijk thema, al merken we dat klanten hierop vaak afhaken. Op koeltechnisch gebied bijvoorbeeld zijn CO2-systemen bijzonder interessant maar die komen vandaag nog met hogere kosten en langere levertijden, en dan gaat de keuze vaak naar meer traditionele oplossingen. Duurzamere of herbruikbare materialen zijn in maatwerkconcepten bovendien nog moeilijk te integreren.”

“Domotica en technologieën om verschillende systemen met elkaar te laten communiceren worden daarentegen steeds toegankelijker. Daarvoor werken we samen met gecertificeerde partners. Veel domotica is echter nice to have maar draagt niet direct bij aan de kern van de bedrijfsvoering. Het zijn vaak de eerste posten op de wishlist die geschrapt worden. Het wordt pas interessant als de technologie deel kan uitmaken van de beleving en het concept.”


Nieuwsbrief

Wens je op de hoogte te blijven van inzichten, projecten, trends en evoluties in de bouwsector? Schrijf je nu in blijf up-to-date!

Bouwprojecten