Aelterman zet twee bruggen op ponton voor Kieldrechtsluis
Staalconstructiebedrijf Aelterman startte op 27 maart in Gent, in opdracht van de nv Deurganckdoksluis, met het laden van twee bruggen op een ponton. De stalen bruggen dienen voor de grootste sluis ter wereld, de Kieldrechtsluis in de haven van Antwerpen.
Elke brug weegt 1.500 ton, is ongeveer 100 m lang, 21 m hoog en 15 m breed. De twee bruggen worden samen op één ponton geladen, de Caroline van de firma Sarens. Het ponton meet 122 bij 36,6 m. De zware bruggen worden door een voertuig met 60 assen en 240 wielen op het ponton gezet, een zogenaamde spmt (self propelled modular transporter).
De bruggen werden volledig voorbereid op de terreinen van Aelterman aan het Kluizendok in Gent. De werkzaamheden begonnen in de zomer van 2017. Na minder dan twee jaar kunnen de bruggen als het ware ‘stekkerklaar’ naar de bouwplaats vertrekken. Zo werden de assen reeds gemonteerd en zijn alle elektromechanische onderdelen aangebracht.
Westerschelde
Op 27 maart wordt de eerste brug op het ponton gereden. Op 28 maart volgt de tweede brug. Het transport van het ponton van aan het Kluizendok in Gent richting Antwerpen is voorzien op woensdag 3 april en duurt ongeveer één dag. Het ponton wordt voortgetrokken en gaat van het Kanaal Gent-Terneuzen, over de Westerschelde, tot in de haven van Antwerpen aan de Kieldrechtsluis.
Kieldrechtsluis
Op maandag 8 april wordt de eerste brug gemonteerd over de Kieldrechtsluis, momenteel de grootste sluis van de wereld. Op donderdag 11 april volgt de installatie van de tweede brug.
Aelterman legt zich toe op de studie en de uitvoering van zware staalconstructies: bruggen, sluisdeuren, stuwen, pontons en offshoreconstructies. Deze familiale kmo werd opgericht in 1952 en kende een constante groei. De firma is actief in binnen- en buitenland. Aelterman was het eerste bedrijf dat zich in 2003 aan het nieuwe Kluizendok in de Gentse haven vestigde. Er werken ongeveer honderd mensen.