Als abonnee heb je toegang tot alle artikels op BOUWKRONIEK.be

Bedrijfsnieuws

Bij Sonogamma is stilte goud

Op 6 februari werd de nieuwe hoofdzetel van Cera - een coöperatie met 400.000 vennoten en de voornaamste aandeelhouder van KBC/CBC Groep – in het historische centrum van Leuven officieel ingehuldigd. Dit is een erfgoedparel – het resultaat van de restauratie van Hotel d’Eynatten en het Helleputtegebouw die samengevoegd werden tot één pand -  waarin de meest geavanceerde akoestische technologie werd toegepast door een specialist ter zake : Sonogamma. 

sonogamma
Wen-Chi Su
Sonogamma, dat eveneens in Leuven gevestigd is, is gespecialiseerd in akoestische oplossingen. Het bedrijf biedt hoogwaardige, geluidsabsorberende producten aan die voornamelijk ontworpen en ontwikkeld worden door Baswa acoustic, een Zwitserse fabrikant waarvan Sonogamma verdeler is in de Benelux en Frankrijk. Maar de Leuvense onderneming heeft nog andere akoestische pijlen op haar boog. Ze verdeelt immers ook Calme, een innoverend akoestisch paneel afkomstig uit Japan. 

Het bedrijf werd in de jaren 1990 opgericht en is altijd actief geweest in het domein van de akoestiek, behalve dat de firma in de beginjaren de akoestische oplossingen voor opnamestudio’s van de Amerikaanse fabrikant RPG Europe verdeelde. Daarna legde het bedrijf zich toe op architecturale akoestiek, vóór het in het prille begin van de jaren 2000 vertegenwoordiger werd van Baswa acoustic, waarvan de producten al een stevige reputatie hadden verworven op de markt.

Een jonge ondernemer van 60

In 1991 begint Baswa acoustic, dat in Zwitserland werd opgericht door een jonge ondernemer van 60, aan een duizelingwekkende opmars. Op de leeftijd waarop de meeste mensen aan een welverdiend pensioen gaan denken, startte Hans Sulzer, natuurkundige van opleiding, immers een tweede carrière, overtuigd als hij was van het feit dat akoestische en thermische oplossingen de toekomst zullen kleuren. Hij vertrok hoofdzakelijk vanuit zijn intuïtie en bedacht en ontwikkelde in zijn kleine werkplaats het akoestische systeem Baswa. Zo legde hij meteen ook de basis van nieuwe, onconventionele en innovatieve oplossingen voor bestaande problemen.

En het succes liet niet op zich wachten. Nadat het de regionale markt veroverd had, pakte het kleine bedrijf ook de nationale markt in, gevolgd door het Duitstalige gebied en, tot slot, ook de internationale markten. Baswa acoustic verdeelt zijn producten nu over de vijf continenten, hetzij via vertegenwoordigers hetzij via volwaardige dochterondernemingen.

Plaats voor jongeren

Eén van de grote verdiensten van de oprichter is dat hij niet aarzelt om grote verantwoordelijkheden te leggen bij jonge medewerkers, van wie velen nieuwkomers zijn in het vak die zich lieten verleiden door de people skills en het dynamisme van de bedrijfsleider om zijn commerciële ideeën mee vorm te geven.

Geleidelijk ontwikkelt zich een echte bedrijfscultuur, een oordeelkundige mix van technisch vernuft en commercieel enthousiasme. En wanneer Hans Sulzer in de zomer van 2015 sterft, blijft die filosofie overeind.

“We doen tegenwoordig niet alleen een beroep op de beste specialisten, maar we roepen vaak ook de hulp in van beginnelingen of autodidacten”, verklaart Eric Sulzer, de zoon en opvolger van Hans Sulzer aan het hoofd van de onderneming. “We houden ons niet aan een eigenlijke producttraditie – de combinatie van materialen waarmee wij experimenteren, wekt soms verwondering bij geroutineerde vakmannen, maar dit is wel hoe wij erin slagen om te innoveren.”

En het is een feit dat deze formule werkt, getuige de prestigieuze projecten waarvoor verschillende producten afkomstig uit de productie-eenheden van Baswa acoustic in Baldegg (Zwitserland), waar de maatschappelijke zetel zich bevindt, de Verenigde Staten en Duitsland worden gebruikt. Zo vinden we de akoestische plafonds van Baswa terug in het federale paleis in Bern, in het Witte Huis in Washington, in Azerbeidzjan, in Kazachstan, in Saoedi-Arabië en in internationale universiteiten, beroemde concertzalen en befaamde musea overal in Europa, Azië, de Verenigde Staten, Afrika en Nieuw-Zeeland, in restaurants of kantoren en in huizen verspreid over de hele wereld.

En dan hebben we het nog niet gehad over de vele gerenommeerde, internationale architecten die hun oog lieten vallen op deze producten en regelmatig met Baswa samenwerken bij de planning van hun projecten.

Hoogopgeleide installateurs

De verdeling wordt georganiseerd via dochterondernemingen (vooral in Zwitserland en Duitsland) en via zelfstandige partnerbedrijven die samen een netwerk vormen dat een veertigtal landen bestrijkt. En het is dus Sonogamma dat vanuit Leuven verantwoordelijk is voor de Benelux en Frankrijk. Net zoals de andere partners bekommert de Belgische vertegenwoordiger zich niet om de plaatsing. Die taak vertrouwt hij toe aan erkende installateurs.

“We werken met een netwerk van ondernemingen die specifieke opleidingen gevolgd hebben in het competentiecenter van het moederbedrijf in Zwitserland. Het gaat om heel gerichte opleidingen die onderverdeeld zijn in acht modules en verschillende deskundigheidsniveaus omvatten. Zo wordt de temperatuur in de monumentale receptiezaal van de nieuwe hoofdzetel van Cera in Leuven beheerst door het Baswa Cool-systeem, thermo-akoestisch stucwerk dat gepaard gaat met een geothermische pomp en volledig schuilgaat achter de Baswa Phon micro-poreuze marmerzandbekleding. Het betreft dus een zeer complex systeem dat een grote deskundigheid vereist van de installateur”, legt Angélica Van Itterbeek, algemeen directeur van Sonogamma, uit. 

Producten voor alle smaken en beurzen 

Het bedrijf is in verschillende segmenten actief: monumenten en landschappen, “institutionele” gebouwen (musea, concert- en conferentiezalen, enz.), tertiaire gebouwen en woningen.

“Deze laatste sector is evenwel nog marginaal en betreft enkel high-end woningen, terwijl dit segment in Zwitserland minstens 80% van de markt vertegenwoordigt en woningen van veel lagere standing omvat”, stelt Angélica Van Itterbeek vast. “Dit is trouwens een markt die we graag willen verkennen en waarin we op betrekkelijk korte termijn willen investeren.”

Het ‘probleem’ is dat de architecten niet altijd de reflex hebben om hun klanten te wijzen op het belang van een goede akoestiek en liever op de visuele aspecten focussen. Ze zijn overigens niet altijd op de hoogte van de subtiliteiten van het vak en van de bestaande producten, wat ook geldt voor de meeste particuliere opdrachtgevers. Bij de bezitters van grote villa’s of de architecten van grootschalige openbare of private projecten is dat reeds minder het geval.

“Zowel de architecten als de eigenaars gaan meestal uit van het idee dat onze producten – omdat ze van hogere kwaliteit zijn – ook duurder zijn.  Welnu, ook al gaat het om topproducten, toch zijn we daarom niet veel duurder. En wat meer is, onze producten zijn gegarandeerd gezond, natuurlijk, recycleerbaar en duurzaam. En de installateurs kunnen zowel aan de slag op bouwwerven van 25.000 m² als van 25 m².” 

Een regen van onderscheidingen

Wat de kwaliteit betreft, hoeven we maar te verwijzen naar de vele prijzen en onderscheidingen die de door Sonogamma verdeelde merken ontvangen hebben. 

Het Baswa-gamma werd zelfs verschillende keren bekroond: in 2009 was Baswa genomineerd voor de 14de Gouden Decibel Award in de categorie ‘Akoestische materialen’ die werd uitgereikt door het Franse ministerie van Milieu; in 2012 kreeg het de prijs voor innovatie en erkenning van de Kamer van Koophandel en Nijverheid van Centraal Zwitserland; het jaar daarop sleepte het een Materialpreis in de wacht, de eerste innovatieprijs toegekend door Raumprobe, één van Duitslands grootste materialenfabrikanten; en in 2015 viel Baswa de prestigieuze Amerikaanse Architizer A+ Jury Award ten deel.

In 2006 ontving het Calme-paneel van poreus aluminium met hoge absorptie – een product dat in Japan ontworpen en vervaardigd wordt en door Sonogamma verdeeld wordt – ook een Gouden Decibel in de categorie ‘Akoestische materialen’. Sonogamma is trouwens één van de weinige verdelers ter wereld die absorberende, akoestische materialen levert van gesinterd aluminium.

 

Nieuwsbrief

Wens je op de hoogte te blijven van inzichten, projecten, trends en evoluties in de bouwsector? Schrijf je nu in blijf up-to-date!

Bouwprojecten