Bouwbedrijf Mathieu Gijbels verwent personeel met inspirerende werkplek
Bouwbedrijf Mathieu Gijbels uit Oudsbergen (Opglabbeek) opende recent de deuren van ‘het boshuis’, een bijzondere ruimte die uitsluitend bestemd is voor de eigen medewerkers. De werk- en vergaderplek bevindt zich in het groen naast het bedrijf, ver weg van een wifi-netwerk en andere afleidingen.
Het Limburgse bouwbedrijf, dat voor de creatie van deze unieke ruimte samenwerkte met interieurspecialist Deusjevoo/UPspace uit Genk, lanceert hiermee haar aanpak om in de nasleep van de coronapandemie te werken aan de mentale en fysieke fitheid van haar medewerkers.
Een aangename en inspirerende werkplek creëer je niet met woorden alleen. Daarom besloot Mathieu Gijbels om een bestaande vergaderunit van Warsco Units om te toveren tot een inspirerende werkplek, waar mensen geconcentreerd en ver weg van een wifi-netwerk en andere afleidingen kunnen werken.
Om het interieur vorm te geven ging het bouwbedrijf aankloppen bij interieurspecialist Deusjevoo/UPspace. “Toen Mathieu Gijbels vroeg om mee te helpen aan dit mooie project, konden we niet anders dan volmondig ‘ja’ te zeggen”, vertelt Jo Peters, zaakvoerder van Deusjevoo/UPspace.
Bovendien sluit de filosofie van het boshuis naadloos aan bij die van UPspace: ieder bedrijf heeft een plek nodig voor pauze, concentratie en om samen te werken. Naast een inspirerende werkplek, is het boshuis vooral een oase van rust en straalt het ontwerp dit ook uit.
Zo zijn alle muren aan de binnenzijde volledig geprint met de look van een woud. Wie in de werfkeet zit, waant zich in een bos. Dat is overigens ook echt zo, want de vergaderkeet staat effectief in een bos op de site van Mathieu Gijbels in Oudsbergen.
“Het design staat lijnrecht tegenover de look en feel van het hoofdkantoor en daar is zeer bewust voor gekozen. Op die manier kan je ontsnappen en nodigt het boshuis uit om ‘out of the box’ te denken, doen of handelen”, aldus Jo Peters.
Je moet trouwens al wat zoeken om de unit in de bosrijke omgeving te vinden. De buitenkant van de werfkeet is immers volledig omhuld met houten boomschijven en geeft de indruk dat je naar een houtstapel zit te kijken.
126 van die schijven zijn gepersonaliseerd met boodschappen van medewerkers die in 2019 tijdens het feest voor het 50-jarige jubileum van Mathieu Gijbels werden neergeschreven of getekend. Iedere schijf is uniek en bevat een boodschap of wens voor de toekomst, een inspirerende quote of een eigen creatieve invulling. Per schijf die er toen gepersonaliseerd werd, schonk Mathieu Gijbels 1 € aan ‘Een Hart voor Limburg’.
Mentaal kapitaal
De opening van het Mathieu Gijbels boshuis is meteen de start van een vernieuwd traject waarmee het bouwbedrijf aan de mentale en fysieke fitheid van haar medewerkers wil werken.
“Op 9 september starten we met het werken aan de veerkracht van onze bedienden. Dat doen we samen met Streetwize van Arnaud Raskin. Begin volgend jaar bouwen we vanop die basis verder aan de wendbaarheid van onze mensen. Dat traject, waarvoor we samenwerken met Better Minds at Work van Elke Geraerts, zal een stuk langer lopen en zich moeten verankeren in ons bedrijf”, legt hr-manager Chantal Vanaken uit.
“Volgend jaar gaan we samen met Motion to Balance uit Genk met een vernieuwd programma aan de slag om de fysieke fitheid van onze mensen nu en in de toekomst op peil te houden. Ons boshuis past helemaal in die aanpak. Een goed contact met de natuur, storende prikkels uit de omgeving weren, even je hersenen laten recupereren tussen twee activiteiten zijn essentieel om mentaal in topvorm te blijven en beter te presteren”, vervolgt Chantal Vanaken.
Medewerkers tot aan hun pensioen en daar voorbij zowel op fysiek en mentaal vlak gezond houden, is de uitdaging die bouwbedrijf Mathieu Gijbels op het gebied van human resources (hr) aangaat.
“We willen dat onze medewerkers zich goed voelen zodat ze zich steeds verder kunnen ontplooien tot een nog betere versie van zichzelf. Daarvoor wilden we een veilige en inspirerende werkplek creëren, waarin iedereen de ruimte vindt om zich verder te ontwikkelen”, besluit hr & marketing directeur Herman Verwimp.
Jo Peters, Katrien Spaas en Herman Verwimp zijn blij met het nieuwe boshuis van Bouwbedrijf Mathieu Gijbels.