Leo Van Hoorick senior bracht op 29 januari 1921 het eerste nummer van Bouwkroniek uit en schreef ‘Een algemene gids op het gebied der bouwnijverheid, uitsluitend in het Vlaamsch opgesteld, kan den bloei dezer nijverheid slechts bevorderen en de bestendiging ervan in de hand werken’. Er bestond tot dat moment enkel de Franstalige Chronique des Travaux Publiques et du Bâtiment en enkel dankzij Bouwkroniek wisten sinds dan ook de Vlaamse aannemers welke openbare werken aanbesteed werden, zodat ze het bestek konden opvragen en een offerte indienen.
In de beginjaren is het niet eenvoudig geweest om de betrokken besturen ervan te overtuigen dat er nu ook een Vlaams aanbestedingsbulletin bestond. In de eerste decennia van Bouwkroniek wordt vaak uitgehaald naar het toenmalige Waalse favoritisme en protectionisme van Waalse ministers en francofiele administraties.
Tot 1985 nog gebeurde het dat Waalse ministers alle Vlaamse aannemers lieten schrappen van de kandidatenlijst voor een werk in Wallonië. Andere Waalse ministers in de federale regering lieten Waalse openbare werken voorgaan op Vlaamse noden. Ook tegen het protectionisme van Nederland inzake openbare werken werd in de kolommen van Bouwkroniek in die tijd heel wat bezwaar aangetekend.
Bouwkroniek heeft heel wat meegemaakt en overleefd: economische crisissen, de Tweede Wereldoorlog en het Marshallplan, de aanleg van de eerste snelwegen, Domus Flandria, de eerste computers, de digitalisering, … en als voorlopig laatste de huidige coronacrisis.
Ook intern was er steeds een evolutie bij Bouwkroniek: de opeenvolgende hoofdredacteurs die elk hun stempel drukten, het opzetten (en veel later terug opdoeken) van de eigen winkel met wetenschappelijke boeken, de overname van BouwMaterieel Benelux in 1996, de verhuis van de drukkerij en kantoren van Brussel naar Itterbeek in 2005, de start van de vierkleurendruk in 2012, de integratie van Houthandel & Nijverheid in Bouwkroniek, …
Het voorbije decennium waren er heel wat ingrijpende gebeurtenissen voor het merk Bouwkroniek. Er waren verschillende overnames waardoor het merk via EBP (European and Belgian Public Procurement) voortaan bij het Franse Infopro Digital hoort, vooral bekend als uitgever van Le Moniteur. Andere belangrijke momenten waren het stopzetten van de eigen drukkerij, de fusie met La Chronique, de verhuis van de kantoren naar Jette, …
Vandaag staat Bouwkroniek er nog steeds als een sterk en dynamisch merk, met vele duizenden abonnees voor het magazine en voor de online tools om aanbestedingen te vinden. Die twee hoofdpunten zijn na 100 jaar nog steeds hetzelfde. De digitale populariteit groeit, met bijna 10.000 volgers op LinkedIn en meer dan 5.000 volgers op facebook. Met dat vertrouwen vatten we de volgende 100 jaar aan.