Als abonnee heb je toegang tot alle artikels op BOUWKRONIEK.be

Bedrijfsnieuws

Interview | Decarbonisatie volgens Arcadis: “De sterkste drijfveer voor succes is de financiële onderbouwing”

Naarmate de deadlines voor de klimaatdoelen van 2030 en 2050 naderen, kan het verleidelijk zijn om te kiezen voor snelle, losstaande ingrepen: zonnepanelen hier, een LED-relighting daar. “Dit zijn stuk voor stuk waardevolle stappen”, beaamt Bert Lemmens, Solution Lead Sustainable Design bij Arcadis. “Maar zonder een duidelijk plan, blijft het resultaat vaak beperkt. Zoals bij het monteren van een Ikea-kast: alleen met een doordacht stappenplan kom je tot een stevig en functioneel eindresultaat.”

GettyImages-1435542888_1

Bert Lemmens - Solution Lead Sustainable Design

DSC09274

Arcadis hanteert een integrale 360-graden aanpak: van boardroom tot boiler room, en van het bepalen van de bedrijfsstrategie tot de werfopvolging van individuele CO₂-reductiemaatregelen. “Onze aanpak houdt reken­ing met alle randvoorwaarden, waardoor onze adviezen naadloos aansluiten bij de praktijk van de klant. Duurzaamheid is dan geen ‘last’ meer, maar juist een motor voor concurrentieel en financieel voordeel.”
Klanten kunnen rekenen op expertise in alle relevante deeldomeinen: van het opstellen van een bedrijfs­strategie en portfoliomanagement tot strategisch advies en detailengineering. Op elk niveau en in elke fase van het traject biedt Arcadis ondersteuning op maat.

Van nulmeting naar investeringsplan 

“Elk decarbonisatietraject start met een baseline-analyse om de huidige CO2-uitstoot in kaart te brengen. Op basis hiervan stellen we duidelijke doelen op, waarmee ontwerp­ers en ingenieurs aan de slag kunnen”, aldus Lemmens. “Een decarbonisatieplan fungeert als een CO₂-masterplan en moet worden afgestemd op andere strategische bedrijfsplannen, zoals investeringen, uitbreidingen of fusies. Als een site bijvoorbeeld binnen vijf jaar met 20% uitbreidt, moet die productieverhoging óók meegenomen worden in het streven naar net-zero.”
“Met alle verzamelde data definiëren we het business-­as-­usualscenario: wat gebeurt er als alle bedrijfsplannen uitgevoerd worden, zonder wijziging aan de energie­voorziening of duurzaamheidinspanningen? Dit is de opstap naar de tweede fase waarin we reductiedoel­stellingen opstellen en verschillende wegen voorstellen om die te bereiken.”

Investeren met inzicht

“Een volledige decarbonisatie vraagt vaak aanzienlijke investeringen. Daarom nemen we de tijd voor een zorgvuldig proces, waarbij we samen met de klant en alle
interne stakeholders een longlist van opties beoordelen op technische, financiële en organisatorische gevoelig­heden. Op basis daarvan stellen we verschillende scenario’s op die aansluiten bij de bedrijfsdoelstellingen. In elk scenario geven we heldere inzichten in investerings­kosten, terugverdientijden, CO₂-besparing en de impact op bedrijfsprocessen. Deze data maken we toegankelijk voor alle betrokkenen: van CEO tot productieverant­woordelijke en facility manager.”
Elk project biedt bovendien ook unieke kansen. “Wanneer bijvoorbeeld een verwarmingsketel het einde van haar levensduur bereikt, is dat hét moment om te kiezen voor een duurzamer alternatief. Deze kansen, die we tijdens ons baseline-analyse identificeren, versnellen het traject en bieden een concurrentievoordeel.”

Begeleiding tot en met de uitvoering

Arcadis begeleidt de klant in elke fase, van strategie­­­bepalen tot uitvoering. Nadat de klant een voorkeurscenario heeft gekozen, ondersteunen we ook bij het vervolg: van conceptueel en detailontwerp tot werfopvolging en op­levering. In de engineeringfase wordt het advies concreet uitgewerkt in documenten, plannen en meetstaten, zodat de aannemer gericht aan de slag kan. Ook na oplevering volgt Arcadis tijdens de exploitatie de prestaties van de investering op, om het resultaat duurzaam te borgen.

Het belang van partnerships

Dankzij samenwerkingen met partners zoals Honeywell en Mission Zero kan Arcadis decarbonisatietrajecten helpen versnellen. “Samen bieden we gebruiksklare oplossingen die klanten volledig ontzorgen, prestatie­garanties bieden en vooral voor extra snelheid zorgen in de implementatie. Dankzij deze samenwerkingen kunnen we stappen uit het klassieke traject overslaan en direct implementatiegericht werken. Maar altijd volgens de Arcadis-filosofie: Bringing the best to our clients to improve quality of life.”
Arcadis is wereldwijd georganiseerd, met efficiënte, inter­nationaal afgestemde processen. “Hierdoor kunnen we snel schakelen tussen internationale kennis en lokale uitvoering. Zo benutten we optimaal de kracht van onze 360-graden aanpak, voor elk project, waar ook ter wereld.”

Nieuwsbrief

Wens je op de hoogte te blijven van inzichten, projecten, trends en evoluties in de bouwsector? Schrijf je nu in blijf up-to-date!

Bouwprojecten