DEME verwacht verdere groei in 2022
De nv Dredging, Environmental and Marine Engineering, beter bekend als DEME, heeft zich vorig jaar goed hersteld van de terugval in het coronajaar 2020. De omzet groeide met 14,3% tot ruim 2,510 miljard €, al blijft die nog net onder de 2,622 miljard € van het jaar 2019.
Dit herstel was het krachtigste in de baggeractiviteit van DEME: de omzet steeg met 29% tot bijna 1,133 miljard €. In Egypte werden verschillende DEME-schepen ingezet op de omvangrijke werken van de uitbreiding van de haven van Abu Qir, een project dat nog doorloopt in 2022. De verdiepingswerken op de Elbe werden succesvol afgerond en ook de werken aan het Szczecin project in Polen zijn reeds ver gevorderd.
Onderhoudsbaggerwerken vonden vooral plaats in België, Duitsland, Papoea-Nieuw-Guinea en op diverse plaatsen in Afrika. De intense activiteit blijkt ook uit de hoge bezettingsgraad van de vloot: 41,4 weken voor de hoppers tegenover 38,4 weken in 2020 en 25,3 weken voor de cutters tegenover 11,1 weken in 2020. In 2021 werd DEME’s baggervloot aangevuld met de Spartacus, ’s werelds krachtigste snijkopzuiger (cutter), die onmiddellijk na de oplevering werd ingezet in Egypte en aan de hoge verwachtingen voldoet.
DEME Offshore heeft in 2021 een omzet gerealiseerd van 899,6 miljoen €. Dat is 35 miljoen € minder dan in 2020, al speelt ook daarin de eerder vermelde daling van 'procurement' mee. De omzet van eigen werken kende daarentegen wel een lichte stijging en de bezetting van de DEME Offshore-vloot bedroeg 42,2 weken.
Zoals bekend, kon DEME Offshore vorig jaar nog niet beschikken over haar nieuwe installatieschip Orion en moesten daarom voor de uitvoering van een aantal complexe werven andere vaartuigen, ook van buiten de DEME-vloot, worden ingezet. Hoewel dat logistiek en technisch een hele uitdaging was, is dit uiteindelijk bevredigend verlopen.
Windturbines
De grootste projecten waar DEME Offshore in 2021 actief was, waren Hornsea II in het Verenigd Koninkrijk (1,4 GW, het grootste offshore windmolenpark ter wereld met 165 turbines en een capaciteit van 8 MW) en Saint-Nazaire in Frankrijk (480 MW, het eerste commerciële offshore windmolenpark dat in Franse wateren wordt geïnstalleerd). Ook in kabelwerken, steenstortingen en installaties van windturbines zorgden verschillende projecten voor een goede activiteitsgraad.
DEME Offshore heeft in de loop van 2021 belangrijke contracten binnengehaald, zowel in Europa als in de Verenigde Staten. Hoewel DEME Offshore reeds begonnen is met de planning en voorbereidingen van de grote projecten in de Verenigde Staten en in Azië (Japan, Taiwan), wordt 2022 net als 2021 een overgangsjaar in afwachting van de effectieve opstart van deze werven in 2023.
• Coastal Virginia Offshore Wind Farm (2,6 GW): een BoP-contract voor het transport en de installatie van 176 monopijlerfunderingen met transitiestukken, drie offshore substations, erosiebescherming en de levering en installatie van onderzeese export- en infield-kabelsystemen (1,1 miljard dollar);
DEME investeerde vorig jaar voor 282 miljoen € in de vernieuwing en uitbreiding van haar vloot. Begin augustus werd de Spartacus in ontvangst genomen. Eind juni werd Groenewind (een ‘service operation vessel’ voor het onderhoud van Belgische windparken) gedoopt. Dit schip wordt ingezet voor de Rentel en SeaMade offshore windmolenparken.
De schepen Orion en Green Jade zijn nog in aanbouw en worden verwacht in respectievelijk 2022 en 2023. Bovendien zullen de DP2 jack-up installatieschepen Sea Installer en Sea Challenger een belangrijke kraanupgrade krijgen. De capaciteit zal verhoogd worden van 900 ton naar 1.600 ton, waardoor deze schepen windturbines van de volgende generatie zullen kunnen installeren.
Diepzeemineralen
Hyport Coordination Company LLC, een 50% dochteronderneming van DEME Concessions gevestigd in Oman, heeft vorig jaar een samenwerkingsovereenkomst getekend met de Duitse energiereus Uniper. Het zal daar in de eerste fase een groene waterstoffaciliteit van 500 MW (Hyport Duqm) ontwikkelen.
De groene waterstof die wordt geproduceerd uit de elektriciteit van zonnepanelen en windturbines op het land, zal vervolgens worden omgezet in groene ammoniak en naar Europa worden vervoerd.
DEME Concessions blijft ook investeren in de ontginning van diepzeemineralen via Global Sea Mineral Resources (GSR). In april heeft Patania II, de diepwaterrobot van GSR, met succes aangetoond dat het op de zeebodem kan rijden en polymetaalknollen kan verzamelen op een diepte van 4.500 m.
Net zoals in voorgaande periodes werden alle kosten met betrekking tot GSR in resultaat genomen, wat vorig jaar voor DEME een negatieve impact op het resultaat (vóór belastingen) betekende van 16 miljoen €.