Als abonnee heb je toegang tot alle artikels op BOUWKRONIEK.be

Bedrijfsnieuws

Dramix-vezels klaren de klus bij PAC

Om één van zijn opslagplatformen te vergroten, wou PAC (Port Autonome de Charleroi) graag afstappen van de traditionele methodes. Vezelbeton drong zich daarbij al snel op de voorgrond. Bekaert (voor de vezels) en Holcim (voor het beton) bleken twee uitgelezen partners voor dit meesterlijk uitgevoerde project.

Dramix 1

Het plan van PAC was om de 30.000 m² bestaande plaat uit te breiden door de toevoeging van 10.000 m² met een dikte van 30 cm. Dit trimodale platform (water, weg, spoor) is bedoeld voor containers, omvangrijke volumes en zware goederen zoals bouwmaterialen of ijzer- en staalproducten bijvoorbeeld. Daarnaast was ook de inplanting van een bandenrecyclingbedrijf voorzien op deze site.

Zoals Olivier Halliez, districtchef bij de Charleroise waterwegen (SPW), verklaart, was PAC op zoek naar een alternatief voor het “klassieke” beton met het oog op tijdwinst, een eenvoudigere uitvoering, een goede beheersing van betonkrimp, en dat alles voor een vergelijkbare kostprijs met die van de gangbare formules. Dit zijn allemaal troeven die het beton versterkt met staalvezels van Bekaert te bieden heeft.

Een slipform paver voor de uitvoering.
 

Andere technische voordelen: het gebruik van vezels vergemakkelijkt de logistiek en het werftransport door het aantal vrachtwagens te beperken, en het vezelbeton is ook sterker, wat bijzonder welkom is voor een vloerplaat die blootstaat aan zware belasting, zoals hier het geval is. Beter nog: wanneer de manipulatie van containers schokken teweegbrengt, kan geen traliewerk bloot komen te liggen door het openbarsten van de bekleding omdat er helemaal geen traliewerk aan te pas komt. Dankzij de staalvezels is het beton bovendien beter bestand tegen schokken en blijft het over zijn hele dikte versterkt. 

Drie uitdagingen

Deze bouwplaats bevatte drie belangrijke uitdagingen, onderstreept Steve Conard, Quality Specialist Division Béton bij Holcim. Te beginnen met het gebruik van een betonsoort met korrelskelet voor wegtoepassingen, gevolgd door de snelle integratie van grote vezelhoeveelheden in de menger van de centrale en, tot slot, de garantie van een goede verspreiding van de vezels in het beton dat binnen de gestelde termijn met kipwagens geleverd moest worden. En hoewel het functionele aspect van het beton en de vloerplaat primeerde, is het uitzicht uiteindelijk ook heel acceptabel, met name dankzij de zorg die aannemer BAM Contractors heeft besteed aan de geborstelde afwerking, en dat ondanks de aanwezigheid van de staalvezels.

Uitstekende, functionele kwaliteiten en een acceptabel uitzicht.

Holcim heeft voor deze bouwplaats 3.000 m³ beton geleverd vanuit zijn centrale van Dampremy die eveneens op de PAC-terreinen gelegen is. De kosten van de betonplaat bedroegen uiteindelijk zo’n 80 €/m² tegenover 100 tot 110 €/m² voor een traditionele plaat.

Technische fiche
- De vloerplaat van het platform bestaat uit vier stroken van 8,85 m breed en 200 m lang;
- Ze werd gegoten met een slipform paver, het gieten van de randen gebeurde manueel;
- De plaat heeft langsvoegen tussen de gietstroken en gezaagde dwarsvoegen met een tussenruimte van 10 m. Om de 40 m werd een dwarse uitzettingsvoeg voorzien. De drie voegtypes zijn voorzien van deuvels;
- De gebruikte Dramix-vezels zijn van het 4D 55/60BG type;
- Betondikte: 30 cm;
- Betonsterkte: R'bi ≥ 50 MPa bij 90 j - Qualiroutes.

Meesterschap

De Bekaert-vezels die voor deze werken gebruikt werden, zijn van het Dramix 4D 55/60BG-type bedoeld voor havens en wegen. De familie van de Dramix 4D-vezels gaat prat op een verbeterde verankering en benut een staaldraad met hogere treksterkte, hetzij 1.600 MPa, tegen 1.200 MPa voor de gebruikelijke vezels, zo preciseert Philippe Camiola, Business Development/Technical Calculation Manager Dramix bij Bekaert.

Deze vezels bieden een uitstekende kosten/prestaties-verhouding en een groot meng- en uitvoeringsgemak. Voor deze bouwplaats heeft Bekaert 30 kg vezels per m³ voorzien, wat een redelijk vezelnetwerk oplevert dat voldoet aan de PAC-behoeften. Bovendien bleven de krimpscheuren perfect beheersbaar dankzij de combinatie van de vezels met het zagen dat de dag van het gieten zelf plaatsvond. Een ander voordeel van vezelbeton ten opzichte van gewapend beton zit hem in de afwezigheid van versterkingen, aldus Philippe Camiola.

Kortom, het technische meesterschap en de bijzonderheden van deze werf hebben het de verschillende actoren – Bekaert, Holcim, BAM en PAC – mogelijk gemaakt om deze werken naar een hoger niveau te tillen, merkt één van de actoren met trots op. Dit project kan dus als referentie dienen voor andere haven- of wegenwerken in België. Dit is trouwens reeds het geval, aangezien Bekaert heeft meegewerkt aan de aanleg van 5 km weg in vezelbeton in Gent. De groep is daarnaast ook betrokken bij diverse projecten in Duitsland, Spanje of Zweden waar vezelbeton reeds sterker ingeburgerd is.

PAC in 't kort
Het door Port Autonome de Charleroi (PAC) beheerde domein omvat 29 havensites op een oppervlakte van 452 ha, een trimodale terminal, een ro/ro-terminal, 8 km kaden en een grondpotentieel van 90 ha;
Ongeveer 100 concessiehouders;
Meer dan 1.000 rechtstreeks banen en 750 onrechtstreekse banen;
De 5.082.987 ton goederen die in 2015 verwerkt werden, zijn als volgt onderverdeeld:
- 37% metaalproducten
- 27% mineralen en bouwmaterialen
- 4% landbouwproducten
- 3% meststoffen
- 2% ertsen
- 1% vaste brandstoffen
De rest bestond uit diverse producten.
PAC werd opgericht in 1971 en verenigt het Waalse Gewest, Igretec, de stad Charleroi en de provincie Henegouwen;
Het door de haven beheerde patrimonium is gestegen van 138 ha in 1971 tot 452 ha in 2016.

Nieuwsbrief

Wens je op de hoogte te blijven van inzichten, projecten, trends en evoluties in de bouwsector? Schrijf je nu in blijf up-to-date!

Bouwprojecten