Als abonnee heb je toegang tot alle artikels op BOUWKRONIEK.be

Bedrijfsnieuws

Drijvende betoncentrale bekampt de files

Als de betonmixers zich vastrijden in de files, moet je andere opties overwegen. Betonproducent De Rycke uit Kallo (Beveren) biedt de wijde regio van de stad Antwerpen, waar heel wat wegenwerken gestart zijn en nog op stapel staan (Oosterweel), de komende jaren een alternatief met een drijvende betoncentrale.  

drijvende 1

Die werd vorige vrijdag aan de Waagnatie in Antwerpen gedoopt door de burgemeesters van Beveren en Antwerpen. Enkele meters verderop wacht de eerste opdracht: de stabilisatiewerken aan de kaaimuren van de Sint-Michielskaai door Artes-Roegiers in opdracht van De Vlaamse Waterweg (het vroegere Waterwegen en Zeekanaal).

Opportuniteiten creëren kansen. “Voor de bouw van de Kieldrechtsluis (bij velen beter bekend als de Deurganckdoksluis) hadden wij op de bouwplaats twee betoncentrales geplaatst om daar grote volumes te kunnen leveren. Na afloop van die opdracht hadden we niet onmiddellijk een nieuwe klus voor die centrales. Dan heb je een aantal keuzes, zoals ze laten oproesten of ze verkopen”, schetst Koen De Rycke de situatie. Koen leidt samen met zijn broer Jo Gebroeders De Rycke. Ze vormen de vierde generatie aan de leiding van het bedrijf.

Romeinen

“Ik speelde met het idee om die betoncentrales mobiel te maken, een beetje naar het idee van vroeger. Van bij de Romeinen, de ‘vaders’ van het huidige beton, tot de jaren ’50 en ’60 van vorige eeuw werd beton op de bouwplaats gemaakt en niet op een vaste site zoals nu gangbaar is. Van het idee voor een drijvende betoncentrale tot de doop van het vaartuig is een lange weg afgelegd door onze ploeg en een reeks specialisten inzake stabiliteit, mechanica, elektriciteit, kwaliteit en veiligheid. Intern was het enthousiasme gelukkig groter dan de scepsis. Het resultaat is dat deze centrale straks Benor-gecertificeerd beton kan leveren en ook rechtstreeks – zonder inzet van voertuigen – tot enkele honderden meters op de werf kan pompen”, vertelt De Rycke.

Technisch

Het ponton is 50 m lang, 13 m breed en 14 m hoog. Het rust op twee spudpalen. De capaciteit bedraagt 80 tot 120 m³ beton per uur. Op het ponton staan twee cementsilo’s en vier granulatenbunkers. Via een generator van Vandaele Machinery voorziet het ponton in zijn eigen stroom. De betoncentrale wordt volledig automatisch aangestuurd.

Duwbak

Natuurlijk heeft het geen zin om enkel de betonmixers van de weg te halen als de drijvende betoncentrale met vrachtwagens moet beleverd worden. Daarom heeft het ponton, Bonton gedoopt, een broertje gekregen. De Bevert is een duwbak die fungeert als drijvende granulatenopslag die naast de Bon-ton aangemeerd wordt. Dit vaartuig is 86 m lang, 11,7 m breed en 4,46 m diep en heeft een tonnenmaat van 3.313,57. Deze duwbak heeft een zelfrijdend plateau met een overslagkraan, een Lieb-herr LH50.

Actieradius

Voor het bepalen van de actieradius van de drijvende betoncentrale is  de hoogte maatgevend. Met een hoogte van 14 m betekent dit dat het werkgebied van de Bonton en de Bevert zich hoofdzakelijk in de haven van Antwerpen bevindt, en dat voorts van Zeebrugge tot in Brussel (tot vóór de Van Praetbrug) kan gewerkt worden. Voor projecten met een voldoende groot betonvolume kan overwogen worden om de betoncentrale deels te demonteren om onder bepaalde vaste bruggen door te kunnen.

De Antwerpse burgemeester Bart De Wever, die samen met burgemeester van Beveren Marc Van de Vijver peetvader is van de vaartuigen van De Rycke, is verheugd dat door het inzetten van de Bonton en de Bevert voor de eerste klus alleen al zowat 8.400 vrachtwagenritten minder door het stadscentrum zullen afgelegd worden. Met de Bonton is De Rycke Bouwmaterialen en Beton partner van Slim naar Antwerpen. Het ponton maakt deel uit van de Marktplaats voor Mobiliteit.

 

Nieuwsbrief

Wens je op de hoogte te blijven van inzichten, projecten, trends en evoluties in de bouwsector? Schrijf je nu in blijf up-to-date!

Bouwprojecten