Als abonnee heb je toegang tot alle artikels op BOUWKRONIEK.be

Bedrijfsnieuws

Een bankier tussen de bakstenen

Van Chief Information Officer (CIO) bij KBC naar CEO bij een baksteenproducent, het is geen evidente stap. In deze ingezonden blog vertelt Rudi Peeters exclusief aan de Bouwkroniek-lezers hoe hij verliefd werd op stenen.

foto Rudi Peeters 2
Wat heeft de CIO van een grootbank, één van de grootste beursgenoteerde bedrijven in België dan nog, te zoeken in een familiebedrijf dat stenen bakt? Ik denk dat veel mensen zich die vraag stellen. Ook de familie Vandersanden vroeg het zich af toen ze mijn sollicitatiebrief in de bus kregen. Maar Vandersanden en ik delen hetzelfde DNA, en ik ben in korte tijd verliefd geworden op de stenen die we maken.
 
Ik ben als wetenschapper, als bioloog, in de IT gerold. Al mijn hele loopbaan lang word ik telkens opnieuw gedreven door nieuwsgierigheid. Voor mij wegen passies en interesses dan ook zwaarder door dan kennis. Vandersanden trok me aan omdat het een groeiend bedrijf is in een sector die maatschappelijk bijzonder relevant is, een bedrijf dat niet alleen letterlijk stenen verlegt. En ook omdat het een familiebedrijf is, dat trouw blijft aan zijn roots. Een familiebedrijf kan de blik op de lange termijn gericht houden, voorbij het volgende kwartaal. Je kan iets duurzaams opbouwen. Collectief welzijn is daar het beste bewijs van. Iedereen bij Vandersanden is namelijk doordrongen van het idee om bij te dragen aan het welzijn van medewerkers, van de (lokale) gemeenschap, de sector en van de planeet.
 
Er waren gigantisch veel kandidaten om Jean-Pierre Wuytack op te volgen als CEO van Vandersanden. Stuk voor stuk kandidaten die meer ervaring in de sector konden voorleggen dan ik. Ik denk dat de familie Vandersanden mij vooral uit beleefdheid en uit nieuwsgierigheid toch heeft uitgenodigd om eens kennis te maken. Maar we hebben elkaar verrast. Het klikte, we delen dezelfde waarden, dezelfde visie, dezelfde drang om te vernieuwen en voorop te lopen.

‘Ik ben verliefd geworden op stenen’

Ik kan geen stenen bakken. Daar hebben ze mij ook helemaal niet voor nodig bij Vandersanden. Ik ben bij alle fabrieken en vestigingen langsgegaan, heb me helemaal ondergedompeld in die nieuwe wereld. Ik ben enorm onder de indruk geraakt van de expertise en het vakmanschap dat Vandersanden in huis heeft.

In een autofabriek rollen alleen maar identieke auto’s van de band. Bij stenen is dat niet zo: elke fabriek is anders, elke steen is uniek. Je kan gerust stellen dat ik verliefd ben geworden op het product. De ongelooflijk straffe, innovatieve dingen die Vandersanden doet, trokken mij enorm aan: stenen die CO2 uit de lucht opnemen in plaats van CO2 uit te stoten, droogstapelstenen, dunne baksteenstrips,…

Mijn voorganger heeft reuzenstappen gezet om antwoorden te vinden op de grote uitdagingen waar de bouwsector aan moet beantwoorden. Denk maar aan de klimaatopwarming, de betonstop en het woningtekort. Onze waterpasserende kleiklinkers als oplossing voor de toegenomen wateroverlast en droogte en Robobrick als antwoord op de vraag naar prefabricering zijn hier ondermeer een voorbeeld van. De bouwwereld is in volle transformatie, en ik vind dat we ons gerust een trendsetter mogen noemen. Vandersanden heeft alleen nog te veel last van de typisch Limburgse bescheidenheid. Die wil ik afwerpen. Technisch kunnen we ongelooflijk veel, we mogen dat gerust wat meer durven verkopen.

Atypische ideeën en co-creatie

Met mijn atypische achtergrond kijk ik ernaar uit ook Vandersanden door enkele transformaties te loodsen en nieuwe ideeën binnen te brengen. De transformatie naar een huis of een straat as-a-service is bijvoorbeeld een ontdekkingsterrein. Vandersanden heeft ijzersterke producten, en er liggen bovendien nog heel wat mogelijkheden in wat er in de hele waardeketen voor en achter onze stenen komt.

Ik wil die nieuwe opportuniteiten verkennen in co-creatie met anderen, binnen en buiten onze sector. Van architecten en projectontwikkelaars tot jonge, disruptieve start-ups. In de eerste plaats kijk ik uiteraard naar onze eigen medewerkers: niemand heeft meer expertise en meer ideeën dan zij. Ik zie elke dag het vuur en de goesting in hun ogen. ‘Het mooiste maak je samen’, die prachtige leuze wil ik graag verder kracht bij zetten.

Rudi Peeters, CEO Vandersanden

 

Nieuwsbrief

Wens je op de hoogte te blijven van inzichten, projecten, trends en evoluties in de bouwsector? Schrijf je nu in blijf up-to-date!

Bouwprojecten