Als abonnee heb je toegang tot alle artikels op BOUWKRONIEK.be

Bedrijfsnieuws

Familie Delmulle viert 100 jaar Danilith

Het gebeurt steeds minder, maar bij het familiale bouwbedrijf Danilith is de vierde generatie aan zet. Michiel, Cilia, Lucas, Carlo en Chiara Delmulle kijken door een kleine achteruitkijkspiegel naar de realisaties van hun ouders, groot- en overgrootouders, maar kijken vooral naar de toekomst door een grote voorruit. Ze zijn bijzonder trots op ‘hun’ Danilith en ze willen er keihard voor gaan. De onderneming investeert o.m. in een nieuwe betoncentrale en de uitbreiding van de capaciteit.

DSC_4029
De schrijnwerkerij die Octaaf Delmulle in 1921 startte groeide uit tot een sleutelklare woningbouwer met bijna 300 werknemers die actief is in België, Nederland en Frankrijk en die vorig jaar een omzet realiseerde van 53,7 miljoen €. Rudy Delmulle herinnert zich nog de twee lijfspreuken van zijn grootvader die de onderneming stichtte: ‘Er zal altijd vraag zijn naar kwaliteitswerk’ en ‘Heb oog voor de moderne ontwikkelingen’. De onderneming uit Wortegem-Petegem blijft sindsdien trouw aan die uitgangspunten en startte in 1950 met prefabricatie en in 1963 met een geïndustrialiseerd bouwconcept. Daarmee waren ze pioniers. Ze waren in 1975 de eerste aannemer die op Batibouw stond met een complete woning. In 1989 zette de firma zijn eerste steenlegrobot in en werd een computergestuurde productiehall gebouwd. De voorbije vijf jaar werd alles samen 11 miljoen € geïnvesteerd.
 
De frisse no-nonsense-aanpak, de relatief eenvoudige bedrijfsstructuur en de vakkennis typeren en bepalen de sfeer bij Danilith. Maar er is meer. Ook de nieuwe generatie die het roer overneemt, weet: herhaling van succes komt er niet vanzelf.

Familiecharter

Er zijn structuren en duidelijke afspraken nodig om een bedrijf efficiënt en resultaatgericht te laten werken. Geheel volgens de klassieke bedrijfsvoering zet de raad van bestuur de langetermijnvisie uit en zijn er operationele overlegmomenten op wekelijkse basis tussen en binnen de afdelingen. Ook is er de ‘Next’ groep (next generation), de stuurgroep van de vijf Delmulles van de vierde generatie en CEO Kürt Vanmarcke. Next neemt elke twee weken de lopende dossiers door.
 
Het familiecharter bepaalt bij Danilith de spelregels en elk overleg houdt vast aan de basiswaarden beschreven in de missie: respect, vertrouwen, openheid en vakmanschap. Het was de derde generatie (Geert, Rudy, Eddy, en Philippe Delmulle) die met Jozef Lievens – een Belgische autoriteit inzake familiebedrijven – een familiecharter liet maken. Daarin staat dat een familielid in dienst kan treden vanaf de leeftijd van 27 jaar, minstens drie jaar ervaring moet opgedaan hebben in een extern bedrijf en dat er een openstaande vacature moet zijn. Het charter bepaalt ook dat externen in de raad van bestuur een noodzaak zijn en er zo een kritische noot en klankbord gecreëerd wordt in het familiebedrijf. Corporate governance is een sleutel tot succes voor een familiebedrijf, maar het vergt inzicht en moed om het toe te laten.
 
Danilith, de samentrekking van Daniël en litho (steen), ontwikkelde een uniek geprefabriceerd bouwsysteem waarbij de gevels, inclusief het schrijnwerk in het atelier worden vervaardigd. Dat levert immense tijds- en kwaliteitswinsten op voor de klanten en het werd door elke volgende generatie verder geoptimaliseerd.
 
In 2021 is de vierde generatie aan zet. Michiel en Lucas zetelen sinds dit jaar in de raad van bestuur, samen met de vier zonen van Daniël Delmulle: Geert, Rudy, Eddy en Philippe, geflankeerd door de externe bestuurders Jean-Pierre Dejaeghere, Kürt Vanmarcke en Sam Furnier. De vierde generatie kiest voor het verder inzetten op drie marktsegmenten – particuliere woningbouw (50%), business to business (25%) en eigen ontwikkelingen (25%). Diversificatie zorgt voor iets minder afhankelijkheid en is ook verrijkend. De kennis van de ene sector is van toepassing op een andere en zo cumuleert het bedrijf jaar na jaar, project na project, expertise.
 
Het business to business-segment won de afgelopen jaren sterk aan belang. Zo zijn er al meerdere repetitieve opdrachten voor zorg instellingen zoals woonzorgcentra, assistentie-woningen, enz …. gerealiseerd.
 
Ook Nederland als nieuwe afzetmarkt sinds 1991 is nu booming. Algemeen directeur Nederland, Piet Devos, bouwt verder aan de groei op de Nederlandse markt, met een jaarlijkse omzet van 10 miljoen €.
 
Het geautomatiseerde bouwen onder vrije architectuur, de troefkaart van het familiaal bedrijf, was in 1991 slechts sporadisch ingeburgerd op de Nederlandse woningmarkt. Nederland is van oorsprong een projectmatige markt, waarbij bouwheren een minieme inspraak hadden op vlak van indeling, vorm, stijl van de woning. Deze gedachtegang evolueert stilaan en steeds meer Nederlanders kiezen voor een persoonlijke inbreng in het bouwproces. Delmulle Nederland speelt hier als verkooporganisatie (en als trendzetter) steeds verder op in.
 
De vierde generatie werkt aan Danilith 5.0. Er zal verder gewerkt worden aan automatisatie en verdere doorgedreven optimalisatie van het productieproces in 3D. Aan de fundamenten van het huis: traditie en innovatie, zal niet worden geraakt.
 
Nieuwsbrief

Wens je op de hoogte te blijven van inzichten, projecten, trends en evoluties in de bouwsector? Schrijf je nu in blijf up-to-date!

Bouwprojecten