Federale Verzekering versterkt ondanks crisis het eigen vermogen
Federale Verzekering realiseerde vorig jaar een nettoresultaat van 84,2 miljoen €. Dat is een bevredigend cijfer ondanks een daling van de inkomsten, een direct gevolg van de huidige crisisperiode. Daardoor kan de coöperatieve verzekeraar het eigen vermogen versterken. Federale Verzekering deelt ook 8,2 miljoen € winst met zijn klanten. Het bedrijf krijgt ook een nieuwe CEO: Tom De Troch volgt Tom Meeus op, die de pensioengerechtigde leeftijd heeft bereikt. De nieuwe CEO wil verzekeringen eenvoudiger, begrijpelijk en toegankelijker maken voor de klant.
Dankzij dit resultaat kan Federale Verzekering het eigen vermogen versterken. De solvabiliteit bedraagt 146%, wat hoger is dan de wettelijke vereisten op dit gebied. De Nationale Bank van België, die toezicht houdt op de spelers in de Belgische verzekeringsmarkt, heeft vanuit het voorzichtigheidsprincipe alle verzekeraars uitdrukkelijk gevraagd om bijkomende reserves op te bouwen.
“Voor onze continuïteit op lange termijn, en dus in het belang van onze klanten, voldoen we graag aan de vereiste van de Nationale Bank van België. De extra reserves die we opbouwen blijven sowieso binnen de onderneming, aangezien we als coöperatieve vennootschap geen externe aandeelhouders hebben die we moeten vergoeden”, verklaart afscheidnemend CEO Tom Meeus.
Zijn opvolger is Tom De Troch (47). Hij neemt de touwtjes in handen in een unieke context: een gezondheidscrisis, lage rentetarieven, en andere grote uitdagingen voor de verzekeringswereld. De Troch trad in 2014 in dienst bij Federale Verzekering als Director Life. Hij hield toezicht op de pensioenverzekeringsactiviteiten van de tweede en derde pijler, en op de korte- en langetermijnspaarproducten van de takken 21 en 26.
“Ik ben vereerd om Tom Meeus op te volgen, voor wiens carrière ik veel respect heb. Hij realiseerde met succes ons vijfjarenplan Str@teGO!. Ik ben vastberaden om de vele uitdagingen van de verzekeringswereld van morgen aan te gaan. Daartoe behoren zeker de verdere digitale transformatie van de verzekeringswereld, de versterking van de strijd tegen cybercriminaliteit en het bepalen van een model waarmee we dicht bij de klant kunnen blijven in een voortdurend veranderende omgeving. Om deze nabijheid met de klant te behouden, is het cruciaal dat we er alles aan doen opdat verzekeringen als eenvoudig, begrijpelijk en toegankelijk worden ervaren”, aldus de nieuwe Chief Executive Officer.
Met een totaal marktaandeel (leven en niet-leven) van 1,5% en een totaal op de geconsolideerde balans van 4,6 miljard € (2020), staat Federale Verzekering in de top-15 van verzekeraars in België. De groep Federale Verzekering stelt in totaal 682 mensen te werk. Haar commerciële netwerk - van meer dan 60 adviseurs, 35 kantoren, vijf gewestelijke zetels en twee Business Centers (Bergen en Antwerpen) bestrijkt het hele land.