Als abonnee heb je toegang tot alle artikels op BOUWKRONIEK.be

Bedrijfsnieuws

Harde brexit moet te allen prijze vermeden worden

Een harde brexit is negatief voor de Belgische economie en moet volgens de Confederatie Bouw absoluut vermeden worden. De sectororganisatie juicht toe dat de federale regering aan een noodwet werkt die een harde brexit ordelijk moet doen verlopen in ons land, maar hoopt vooral dat het zo ver niet komt. Een harde brexit is immers niet alleen negatief voor Belgische bouwbedrijven die opdrachten vervullen in het Verenigd Koninkrijk, maar door het vervallen van het vrije verkeer van personen kan de sociale dumping op onze markt bovendien nog toenemen.

brexit 2
Tindo - stock.adobe.com

De Confederatie Bouw hoopt dat er op 29 maart geen sprake is van een harde brexit. Dat zou immers een zeer slechte zaak zijn voor de Belgische economie en dus ook voor de Belgische bouw. Daarom hoopt de sectororganisatie op een verlenging van artikel 50 van het EU-verdrag zodat onderhandelingen niet hoeven af te lopen op 29 maart of, mocht alles blokkeren, op een nieuw referendum.

Zonder akkoord op 29 maart vervalt het vrije verkeer van personen tussen de Europese Unie en het Verenigd Koninkrijk. 500.000 laaggeschoolde arbeidskrachten, ook in de bouw, zullen het VK dan verlaten en elders in de EU (en dus ook in België) aan de slag gaan. Dat kan deels helpen om de vele vacatures in de bouwsector in te vullen, maar het kan evenzeer leiden tot een verdere sociale dumping waarop Belgische bouwbedrijven allerminst zitten te wachten.

Daarnaast zal een harde brexit ook zorgen voor een heleboel meer administratieve verplichtingen (o.m. douaneverplichtingen) voor Belgische bouwbedrijven die in het VK projecten hebben lopen. Uit cijfers van federaal minister van Financiën Alexander De Croo (Open VLD) blijkt dat slechts één vijfde van alle bedrijven die handel drijven met het VK in orde zijn met alle douaneformaliteiten na de brexit. Bouwondernemingen die na de brexit nog aan de slag willen in het VK zullen immers voor het eerst geconfronteerd worden met douaneformaliteiten. Om te kunnen voldoen aan de douaneverplichtingen moeten ze over een EORI-nummer (Economic Operators Registration and Identification) beschikken om een douaneaangifte te kunnen opstellen. De Confederatie Bouw wees in haar interne communicatie aan haar leden al meermaals op de noodzaak van dat EORI-nummer.
 

Nieuwsbrief

Wens je op de hoogte te blijven van inzichten, projecten, trends en evoluties in de bouwsector? Schrijf je nu in blijf up-to-date!

Bouwprojecten