Als abonnee heb je toegang tot alle artikels op BOUWKRONIEK.be

Bedrijfsnieuws

Hoogmartens Wegenbouw is ‘Ambassadeur Excellent Familiebedrijf’ 2019-2020

De onderscheiding ‘Ambassadeur Excellent Familiebedrijf’ lauwert de beste Limburgse familiebedrijven en presenteert ze als inspirerende rolmodellen. Een onafhankelijke expertenjury o.l.v. prof. dr. Wim Voordeckers van de UHasselt (Research Center for Entrepreneurship and Family Firms) selecteerde voor de editie 2019-’20 de familiebedrijven Brouwerij Cornelissen uit Opitter en Hoogmartens Wegenbouw uit Opglabbeek, die gedurende twee jaar deze eretitel mogen dragen. Hierbij baseerde ze zich op de resultaten van een diepgaande en academisch onderbouwde vragenlijst (gefocust o.a. op de inzet van “familiness” om een competitief voordeel te behalen, de organisatiecultuur en reputatie, human capital en personeelsbeleid, inbedding in netwerken, leiderschap en lerend vermogen, corporate en familiale governance-mechanismen, ondernemersoriëntatie met aandacht voor o.m. proactief handelen en innovatie).  Beide bedrijven werden op maandag 10 december 2018  gelauwerd tijdens het Family Business Event van VKW Limburg in Thor Park Genk.

Hoogmartens Wegenbouw is Ambassadeur


Het Expertisecentrum Familiebedrijven van VKW Limburg, dat al ruim 13 jaar familiebedrijven steunt in hun verdere professionalisering, organiseerde samen met het Research Center for Entrepreneurship and Family Firms van de UHasselt  voor de tweede keer de bekroning van deze ‘Ambassadeurs Excellent Familiebedrijf’. De jury selecteerde uit de kandidaten twee familiebedrijven die zich twee jaar lang ‘Ambassadeur Excellent Familiebedrijf’ mogen noemen. Behalve voorzitter prof. dr. Wim Voordeckers en de experts in familiebedrijven Katrien Mattelaer (cfo bij de Vlerick Group), Jo Breesch (managing partner Think2Act, evergreen private equity fonds) en prof. dr. Frank Lambrechts (Research Center for Entrepreneurship and Family Firms UHasselt) maakten ook de gereputeerde familiale ondernemers Herman Van de Velde (gedelegeerd bestuurder van Van de Velde, bekend van het lingerie- en badmodemerk Marie Jo), Joost Callens (ceo van Durabrik) en Wim Claes van The Java Coffee Company deel uit van de jury.

Alle familiebedrijven konden via een vragenlijst, die alle elementen van het professionaliseringsproces van het familiebedrijf omvatte,  meedingen naar dit ‘ambassadeurschap’. Na een financiële screening en benchmarking selecteerde een onafhankelijke jury de (maximum drie) ‘Ambassadeurs Excellent Familiebedrijf’ die tijdens een ‘Family Event’ dit ambassadeurschap toegekend kregen voor twee jaar. Gedurende die twee jaar fungeren zij als toonvoorbeeld en best practice.

Brouwerij Cornelissen en Hoogmartens Wegenbouw volgden als ‘Excellent Familiebedrijf 2019-2020’ drukkerij Haletra, bouwbedrijf Haex en Group Vandersanden op. Ze ontvingen de vereiste tools om deze onderscheiding uit te dragen en fungeren het komende jaar als inspirerende rolmodellen in een actief lerend netwerk om zo andere familiebedrijven te inspireren en voort te professionaliseren.

Duurzame verankering

“In Limburg is bijna 80% van de ondernemingen een familiebedrijf. Zij vormen meer dan ooit de ruggengraat van onze economie. De professionalisering van familiebedrijven is cruciaal voor hun continuïteit en een vlotte overdracht naar een volgende generatie en dat leidt tot de duurzame verankering van familiebedrijven in Limburg. Familiebedrijven die dit goed aanpakken en bewust zijn van hun familiale status presteren beter dan niet-familiebedrijven in dezelfde sector. Net hierop speelt ‘Ambassadeur Excellent Familiebedrijf’ in”, meldt Koen Hendrix, directeur van VKW Limburg & Expertisecentrum Familiebedrijven, dat al 13 jaar familiebedrijven maximaal steunt in al hun scharniermomenten.

De Ambassadeurs mogen gedurende twee jaar het ‘Excellent Familiebedrijf’-logo uitdragen op al hun communicatiekanalen en -dragers. “Deze twee zijn bedrijven waar een goede bedrijfscultuur, een gezonde eigenaarsvisie en uitstekende familiale relaties hand in hand gaan. Hiermee met trots kunnen uitpakken zal ongetwijfeld een extra troef zijn, zowel tegenover klanten, leveranciers en andere stakeholders als bij huidige en eventuele toekomstige medewerkers”, signaleert Ruben Lemmens, gedelegeerd bestuurder van VKW Limburg.

De jury legde de lat erg hoog. “Na een financiële screening beoordeelden we de kandidaturen op alle elementen van het professionaliseringsproces van het familiebedrijf. Hoogmartens en Brouwerij Cornelissen, die als beste bedrijven uit de bus kwamen, zijn niet alleen financieel gezond, maar slagen er ook in om de familie en het bedrijf op een succesvolle manier aan elkaar te linken. Ze installeren corporate en familiale governance-mechanismen en investeren in goede managementstructuren en een mensgericht beleid. Daarnaast ontwikkelen ze een strategische visie om het bedrijf naar een volgende groeifase te brengen. Ze kijken daarbij verder dan de landsgrenzen zonder de lokale markt uit het oog te verliezen. Het familiale karakter spelen ze uit als een competitief voordeel en in het traject dat ze afleggen, is professionalisering de rode draad. Het zijn ook mooie voorbeelden van lerende organisaties waar ideeën met potentieel niet onderaan de prioriteitenlijst blijven hangen”, verklaart juryvoorzitter prof. dr. Wim Voordeckers.

“Dat de lat hoog ligt, ligt in de lijn van het dna van VKW Limburg. We zijn immers op zoek naar parels van familiebedrijven die de nationale toetssteen doorstaan”, voegt Koen Hendrix er nog aan toe.

Hoogmartens Wegenbouw nv werd opgericht in 1963. Met ceo Tom Hoogmartens staat de derde generatie aan het roer. Het bedrijf is gevestigd in Opglabbeek en het Nederlandse Venlo en is gespecialiseerd in de aanleg en het onderhoud van buitenverhardingen en openbare wegen. Hoogmartens Wegenbouw telt 95 medewerkers en draaide in 2018 een omzet van 32 miljoen €.
 

Nieuwsbrief

Wens je op de hoogte te blijven van inzichten, projecten, trends en evoluties in de bouwsector? Schrijf je nu in blijf up-to-date!

Bouwprojecten