Als abonnee heb je toegang tot alle artikels op BOUWKRONIEK.be

Bedrijfsnieuws

Ionity werkt met SPIE aan Europees netwerk elektrische laadstations

De groep SPIE sleepte het Ionity-contract in de wacht om de realisatie te steunen van 400 hoogvermogen-laadstations in heel Europa tegen 2020. Het contract sluit aan bij de strategie van deze belangrijke speler op de Smart City- en e-mobiliteitsmarkt. De divisie Infrastructuur van SPIE Belgium beschikt over projectverantwoordelijken, ingenieurs en gespecialiseerde technici voor de installatie van hoogvermogen-laadstations voor internationaal befaamde klanten.

laadstation
©Stockwerk-Fotodesign - stock.adobe.com

Ionity werd in 2016-’17 opgericht als joint venture tussen de BMW Group, Daimler AG (Mercedes-Benz), Ford Motor Company en de Volkswagen Group met Audi en Porsche om een netwerk van krachtige, betrouwbare en toegankelijke laadstations te creëren. Het is gevestigd in het Duitse München en bouwt aan een netwerk van hoogvermogen-laadstations voor elektrische voertuigen in gans Europa. Ionity vindt dat e-mobiliteit voor iedereen toegankelijk moet zijn en wil hiertoe een pan-Europees snellaadnetwerk ontwikkelen. De operationele capaciteit van de snelladers van 350 kW, het equivalent van het tegelijk inschakelen van 3.500 gloeilampen van 100 W, maakt de snelladers van Ionity toekomstbestendig voor de volgende generatie elektrische voertuigen. De 400 laadstations gepland voor 2020 zullen vooral langs belangrijke wegen liggen en uitgerust worden met gemiddeld zes oplaadpunten, elk met een capaciteit van maximum 350 kW.

Twee opdrachten

Ionity heeft SPIE twee opdrachten gegeven: de voorbereiding van 66 laadstations in Nederland, het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Tsjechië, Hongarije en Slovakije, en de realisatie van 103 stations in Duitsland, België, Frankrijk, Polen, Hongarije en Nederland. SPIE wordt verantwoordelijk voor de fasen vóór de installatie van de laadstations waaronder de planning, naleving en voorbereiding ervan.

De stations zullen voldoen aan de Europese CSS-norm (Combined Charging System, dat de mogelijkheden van snelladen en conventioneel opladen combineert) en uitgerust zijn met een elektrische transformator die aangepast is voor de levering van gelijkstroom. Het project omvat de installatie van maximum zes oplaadpunten op elk station, de bedrading en hun aansluiting op het netwerk. Afhankelijk van de batterijen van de voertuigen bieden deze stations tot 300 km autonomie na 15 minuten opladen. In België heeft SPIE al vier laadstations in Bierset geïnstalleerd en werkt het op twee sites met twaalf laadstations in Thieu en Froyennes.

"SPIE voldoet aan een aantal essentiële vereisten: een sterke aanwezigheid in Europa dankzij een netwerk van dochterondernemingen, solide referenties en kennis van de vaardigheden om een laadstation voor elektrische voertuigen te ontwerpen en te installeren", meent coo Marcus Groll van Ionity.

Het pan-Europese Ionity-netwerk is een kritieke fase in de ontwikkeling van de markt voor elektrische voertuigen, meer bepaald om het vervoer over lange afstand te bevorderen dankzij snel en eenvoudig opladen dat online kan worden betaald. “Het vertrouwen van Ionity toont de waarde van onze expertise met e-mobiliteit en elektriciteitstransport en -distributie alsook onze pan-Europese positionering. SPIE heeft vele referenties in het ontwerp, de installatie, het onderhoud en de werking van oplaadpunten voor elektrische voertuigen. Deze groeiende markt consolideert onze positie in de Smart City- en de interlokale infrastructuur- en energietransitiemarkt", stelt Jérôme Vanhove, SPIE Group Strategy, Development en M&A Director.

Nieuwsbrief

Wens je op de hoogte te blijven van inzichten, projecten, trends en evoluties in de bouwsector? Schrijf je nu in blijf up-to-date!

Bouwprojecten