Als abonnee heb je toegang tot alle artikels op BOUWKRONIEK.be

Bedrijfsnieuws

Living Stone verdubbelt de productiesnelheid voor kabelinstallaties

Met een kabelcapaciteit van meer dan 10.000 ton, een geavanceerd kabellegsysteem, dual fuel-motoren en een DP3-systeem is de Living Stone, het nieuwe schip van Tideway (DEME), een echte mijlpaal in de sector. De Living Stone ging zopas officieel aan de slag en zet meteen koers naar het Hornsea Project One-windturbinepark op zee in het Verenigd Koninkrijk.

living stone hoofdfoto
FOTO VAN DER KLOET
Tideway, gevestigd in Breda, Nederland, is een dochteronderneming van de internationaal opererende Belgische bagger-, milieu- en waterbouwgroep DEME. De Living Stone versterkt de vloot multifunctionele en valpijpschepen van Tideway die actief zijn in de wereldwijde offshore-energiemarkt. De Living Stone beschikt over de recentste innovaties en is een uitermate flexibel schip. Dit schip voor kabelinstallaties kan ook rotsen plaatsen met een verticaal valpijpsysteem dat diepten van 1.000 m kan bereiken.

Het geavanceerde kabellegsysteem verdubbelt de productiesnelheid.

Benedendeks zijn twee kabelcarrousels geïnstalleerd met elk een capaciteit van 5.000 ton. Samen kunnen de carrousels meer dan 200 km kabel vervoeren en installeren in één enkele trip. Daarnaast kan het nieuwe schip worden uitgerust met een derde bovendekse carrousel met een bijkomende laadcapaciteit van 2.000 ton en een kraan van 600 ton.

De Living Stone heeft een geavanceerd kabellegsysteem aan boord dat de ingenieurs van Tideway zelf hebben ontworpen en dat door de Reimerswaal-scheepswerf in Nederland werd gebouwd. Tideway weet dat kostenbesparing belangrijk is in de offshore-wind­industrie en heeft een systeem met twee kabelbanen ontworpen: één om de kabel te leggen en één waarop de volgende kabel tegelijk kan worden voorbereid en waarop het kabelbeschermingssysteem (CPS) wordt geïnstalleerd. Daardoor kunnen de kabels veel sneller worden voorbereid, is de handmatige behandeling beperkt en daalt het risico op beschadiging van de kabel. Het systeem verhoogt ook de inzetbaarheid van het schip en verbetert de productiesnelheid.

Dual fuel

De Living Stone is ontworpen als een milieuvriendelijk schip met dual fuel-motoren die zowel op lng als op diesel werken. Dat vermindert de koolstofemissies aanzienlijk en herleidt de uitstoot van fijnstof, zwaveloxiden (SOx) en stikstofoxiden (NOx) tot bijna nul. Het schip heeft een ‘Green Passport’ en ‘Clean Design Notation’, die worden toegekend aan eigenaars en reders die ervoor kiezen om hun schepen op een duurzame manier te ontwerpen en in te zetten. Alle nieuwe schepen in de vloot van DEME worden op een duurzame manier ontworpen.

Hornsea

Na de laatste uitrustingswerken in Nederland zet de Living Stone koers naar haar eerste project. Het Hornsea Project One offshore windturbinepark met een capaciteit van 1,2 GW is het grootste ter wereld en bevindt zich op 120 km voor de kust van Yorkshire in het Verenigd Koninkrijk. Tideway zal o.m. exportkabels van drie verschillende offshore substations naar de wal en twee interlinkkabels installeren. Tideway staat ook in voor het verwijderen van rotsblokken, de pre-trenching en het trekken van kabels naar de substations, de installatie van kruisingen en het ondergraven van de kabels.

Na de kabellegwerken voor Hornsea Project One zal de Living Stone onmiddellijk verder werken aan de kabelinstallatie voor de Belgische kust voor het prestigieuze Modular Offshore Grid (MOG)-project van Elia. Met het MOG-project bouwt Elia een offshore elektriciteitshub voor vier windparken om de geproduceerde energie zo efficiënt mogelijk aan land te brengen. Het is het eerste project van dit type in België en het creëert mogelijkheden voor de ontwikkeling van hernieuwbare energie in de Noordzee.

 

Nieuwsbrief

Wens je op de hoogte te blijven van inzichten, projecten, trends en evoluties in de bouwsector? Schrijf je nu in blijf up-to-date!

Bouwprojecten