Als abonnee heb je toegang tot alle artikels op BOUWKRONIEK.be

Bedrijfsnieuws

Plopsa investeert in wkk van Remeha om ecologische voetafdruk te verlagen

In de zoektocht om zijn pretparken zo milieuvriendelijk en zo duurzaam mogelijk te exploiteren, doet Plopsa een beroep op de kennis en knowhow van verwarmingsspecialist Remeha. De nieuwste investering wordt een warmtekrachtkoppeling.

Plopsaland hoofdfoto
Plopsa en Remeha zijn al vier jaar officiële partners. Remeha-oplossingen verwarmen momenteel alle parken van de groep: van de restaurants, over het theater tot het waterpark Plopsaqua en de drooghutten (foto l.) bij de diverse waterattracties. Doel van de samenwerking is streven naar meer energie-efficiëntie en energiebesparing.

Volledig systeem

Om een steentje bij te dragen aan het behalen van de Europese klimaatdoelstellingen tegen 2020 en 2050 bekeken Plopsa en Remeha wat de beste investering zou zijn. Na een uitgebreide studie door Remeha kwam een volledig systeem gebaseerd op warmtekrachtkoppeling (wkk) als beste oplossing uit de bus voor een optimale energiebesparing en -efficiëntie van de verschillende parken.

474 ton CO2

Eenvoudig uitgelegd werkt het wkk-systeem op gas. In tegenstelling tot een klassieke gasketel zal de wkk (foto onder) niet alleen continu warmte opwekken, maar tegelijkertijd ook elektriciteit. “Hiermee zal de Plopsa Group op één jaar tijd meer dan 2,4 GWh kunnen besparen aan energie (verwarming en elektriciteit). Door dit lagere energieverbruik zal Plopsa ook 474 ton minder CO2 uitstoten of het equivalent van 120 Belgische gezinnen. Dankzij deze energiebesparing zal Plopsa de investering op 3,5 jaar terugverdienen”, verduidelijkt Christophe Leroy, managing director van Remeha België.

“Remeha is voor ons veel meer dan een verwarmingsfabrikant. Als partner verzorgen ze het totaalpakket”, vertelt Steve Van den Kerkhof, ceo van de Plopsa Group. “Samen stellen we de doelen voor een betere wereld voorop en komen we tot een oplossing die op alle niveaus bijdraagt om de klimaatdoelen te behalen.”

Familiedag

Om bestaande klanten te bedanken voor hun trouw aan het merk organiseerde Remeha op 20 mei een ‘Family Day’ in Plopsaland De Panne. Wie deelnam aan de actie mocht met het gezin genieten van een dagje Plopsaland. In totaal kwamen 7.460 klanten en installateurs naar De Panne.

 

 

Nieuwsbrief

Wens je op de hoogte te blijven van inzichten, projecten, trends en evoluties in de bouwsector? Schrijf je nu in blijf up-to-date!

Bouwprojecten