Sebastian Vettel keurt heraangelegd F1-circuit in Maleisië
Formule 1-piloot Sebastian Vettel heeft niets dan lof voor het vernieuwde oppervlak van Sepang International Circuit in Maleisië (foto’s). Het circuit werd onlangs opnieuw geasfalteerd met Shell Cariphalte Racetrack, een bitumen dat speciaal ontwikkeld werd voor circuits.
Vettel won al vier keer op dit circuit en is daarmee dan ook goed geplaatst om het vernieuwde wegdek van het 5,543 km lange raceparcours te beoordelen.
Shell en Sepang International Circuit werken al samen sinds de opening van het F1-circuit in 1998. De recentste heraanleg begon in februari van dit jaar en was nodig om het circuit te laten voldoen aan de internationale FIA-vereisten en om de piloten een betere wegligging te geven in de bochten.
Minder agressief
“Het is belangrijk dat het wegdek regelmatig aangepakt wordt om de racers de best mogelijke prestaties te laten leveren. Ik vind het nieuwe oppervlak vlakker en minder aggressief, wat ervoor zorgt dat de banden minder slijten en de racecondities bij regenweer beter zijn. De race in Maleisië wordt steevast gereden bij hoge temperatuur en een hoge vochtigheidsgraad, maar dat is geen probleem voor de bitumen van Shell, ook niet wanneer er 22 racewagens over het circuit vlammen”, zegt Sebastian Vettel.
“We hebben hard gewerkt om de kwaliteit van het wegdek van dit circuit te verbeteren”, pikt professor John Read, algemeen manager Bitumen Technology bij Shell, in. De oplossingen van Shell Bitumen worden ook gebruikt op een aantal andere circuits, zoals Sakhir (Bahrein), Marina Bay Street Circuit (Singapore), Hockenheim (Duitsland) en Yas Marina (Abu Dhabi).
Shell is naar eigen zeggen ’s wereld grootste producent van bitumen. De multinational produceert genoeg bitumen om elke vier minuten een 1 km lange weg aan te leggen. Shell Cari-phalte wordt vooral gebruikt voor veeleisende en druk gebruikte locaties, zoals luchthavens, racecircuits en busbanen.