Als abonnee heb je toegang tot alle artikels op BOUWKRONIEK.be

Bedrijfsnieuws

Troostwijk zet hoog in

Veilingen hebben geen geheimen voor Troostwijk. En terecht: honderd jaar activiteit in Europa, veertig jaar in België en een aanwezigheid in 17 landen, versterkt door diverse strategische allianties over de wereld, leiden ongetwijfeld tot een zekere knowhow en reputatie. Dit lange parcours houdt desalniettemin gelijke tred met de evoluties in de sector. Vandaag gebeuren de verkopen uitsluitend online. Onder de verschillende types kavels die geveild worden, heeft bouwmateriaal een groot aandeel.

troostwijk hoofdfoto
Joos Dauwe, sales manager van Troostwijk in België, schetst meteen de grote voordelen van de online veiling van bouwmateriaal: “Wij hebben te maken met twee soorten klanten: kopers van materiaal enerzijds en ondernemingen of verkopers anderzijds. Deze verhouding ligt echter niet vast aangezien kopers verkopers kunnen worden en omgekeerd.” Momenteel komen de kopers voor 60% uit Oost-Europese landen, omwille van twee redenen: Troostwijk heeft zetels overal in Europa en de Oost-Europese markten worden gekenmerkt door verouderende en zelfs achterhaalde machines. De vraag is hier bijgevolg groot terwijl het oude materiaal een nieuw leven krijgt in Afrika, Rusland of zelfs China. Huurders zijn in wezen eveneens goede klanten.

Op het schaakbord van de groep die ontstaan is in Nederland neemt België een eervolle tweede positie in. Dit is eveneens haar tweede historische markt. In 2003 telde het Belgische filiaal twaalf personen, nu zijn ze met 35. In Europa is dit cijfer zelfs gestegen van 90 tot ongeveer 250. En de groep is nog een versnelling hoger geschakeld aangezien Troostwijk onlangs gefusioneerd is met Auctio.

Van de hamer tot het klavier

2007 was het jaar van de grote ommezwaai voor Troostwijk. De openbare verkoop (onder de hamer) heeft plaats gemaakt voor de verkoop online. Exit de veilingmeester en gerechtsdeurwaarder, vrije baan voor het web. Dit heeft grote investeringen met zich gebracht op het vlak van informatica, servers en andere online diensten gelet op het beheer van duizenden gelijktijdige aanbiedingen, met de regelmatige vernieuwing van de website tot gevolg.

De crisis is weinig voelbaar volgens Joos Dauwe. In een laagconjunctuur verkopen ondernemingen materiaal aangezien ze cash nodig hebben. In een hoogconjunctuur verkopen ze eveneens aangezien ze investeren om hun vloten uit breiden en te vernieuwen. Een win-winsituatie dus!

De prijzen blijven eerder stabiel en interessant, zowel voor de kopers als voor de verkopers die vrij snel hun investering recupereren. De snelheid van de levertermijn, ongeveer een week, is een andere troef van Troostwijk. De garantie van de koper steunt met name op een verplichte bezoekdag die hem, in principe, toelaat om een machine te kopen met kennis van zaken en in goede staat aan een lagere prijs dan die van de distributeur, verklaart Marc Boterdaele, regionaal verantwoordelijke bij Troostwijk. De garantie van de verkoper vloeit voort uit het beheer van Troostwijk, dat zich bekommert om het dossier, de verkoop, de ophaling van de machines enkel en alleen na betaling, … Met andere woorden, niets gaat buiten zonder dat de betaling ontvangen werd. Hierbij moet opgemerkt worden dat Troostwijk “enkel” de tussenpersoon is en dat de verkoper instaat voor een goede evaluatie van zijn materiaal. Verborgen gebreken zijn zeer zeldzaam, voegt Joos Dauwe eraan toe, en in voorkomend geval is het risico om geblacklist te worden reëel.

Omgekeerde tendens

Het voorbije jaar heeft Troostwijk ongeveer 420 verkopen gerealiseerd in België, alle soorten kavels samen. Het aantal “bouwverkopen” ligt rond de 200. In B2B hebben de bouw, de landbouw, de horeca en machines voor metaalarbeid een groot aandeel. In B2C oogsten vooral kantoormateriaal of fietsen bv. veel succes.

De kavels komen uit twee bronnen, de vrijwillige stopzetting van activiteiten (70%) en faillissementen (30%). De tendens is in acht jaar tijd omgekeerd, stelt Joos Dauwe vast, aangezien artikelen uit faillissementen destijds 70% van de veilingen vertegenwoordigden. Troostwijk organiseert om de zes weken eveneens regionale “themaverkopen”. Die vinden afwisselend plaats in Wallonië (Hotton-Ciney) en in Vlaanderen (Deinze) en hebben betrekking op ongeveer 2.000 kavels. Ze verzamelen tachtig tot honderd verkopers van bouw- en/of landbouwmachines.

In tegenstelling tot bepaalde concurrenten hanteert Troostwijk een minimumprijs voor grote machines.

En de toekomst?

Terwijl de groep nog versterkt is door de fusie met Auctio is het tevens de ambitie om de banden met de bouwsector en de verankering in Wallonië nog te versterken. 2019 zal bovendien “het jaar van de koper” zijn. Deze projecten gebeuren met name door een betere databank, vooral naar landen zoals Polen, Bulgarije en Roemenië, door een verhoogde digitalisering, een nieuwe website die in september operationeel zou moeten zijn en nog meer zichtbaarheid. Troostwijk is eveneens een vaste bezoeker van grote “bouwsalons” en is bijvoorbeeld aanwezig op Bau, Batimat, Matexpo, …

Het mag kortom duidelijk zijn dat hoewel Troostwijk reeds honderd jaar bestaat, het bedrijf in volle groei is, in die mate zelfs dat dit jaar een stijging met 7 tot 10% van de omzet wordt verwacht. Een progressie waarin de Belgische markt zeker een rol zal hebben gespeeld.

 

Nieuwsbrief

Wens je op de hoogte te blijven van inzichten, projecten, trends en evoluties in de bouwsector? Schrijf je nu in blijf up-to-date!

Bouwprojecten