Vertrouwen bouwondernemers verbetert lichtjes
In het eerste kwartaal van dit jaar strandt de Bouwbarometer op 97,2 punten, wat een vol indexpunt beter is dan de drie maanden ervoor. Hoewel het ondernemersvertrouwen dus lichtjes is gestegen, bengelt het nog steeds onder de gezonde grens van 100 punten. Vooral de geringe winstgevendheid creëert heel wat ongerustheid. Bij 30% is deze de voorbije maanden nog verder afgenomen en slechts de helft van de respondenten maakt momenteel nog winst.
De verhoogde druk op de winstgevendheid vertaalt zich duidelijk in het aantal faillissementen. In 2022 gingen maar liefst 1.080 Vlaamse bouwbedrijven over de kop, wat een triest record is. Ook de eerste maanden van dit jaar voorspellen niet veel goeds, ondanks het feit dat de bouwmateriaalprijzen (met uitzondering van cement, beton, bakstenen...) enigszins stabiliseren en de energieprijzen zijn gedaald. 32% van de ondervraagden verwacht een verdere afname van de winstgevendheid, tegenover 13% die denkt dat de situatie zal verbeteren. 36% van de bouwbedrijven heeft vandaag minder werk dan in december, één op drie verwacht ook in de komende weken minder werk te hebben (versus 16% die meer opdrachten tegemoet ziet). De orderboekjes zijn wel iets verder in de tijd gevuld dan op het einde van vorig jaar. 36% heeft nog voor minder dan drie maanden werk (in het vierde kwartaal was dat bij 4 op 10 het geval), 26% spreekt over nog minstens een half jaar (in het vorige kwartaal was dat maar 18%). Op langere termijn lijkt de bouwactiviteit zich dus te herpakken. Daarom is er weinig bereidheid om in te krimpen op personeelsvlak. 13% van de ondervraagden denkt aan ontslagen, terwijl 10% extra mensen wil aanwerven. Vorig jaar was dat respectievelijk 8 en 20%. Van de bouwbedrijven die in de jongste maanden een vacature wilden invullen, slaagde daar maar 23% goed in. Bij 13% lukte dit met veel moeite en bij de overige 64% staat de werkaanbieding nog steeds open. Opmerkelijk: 31% geeft aan dat het aantal slechte betalers toeneemt. Meer klanten betalen hun facturen te laat of maar gedeeltelijk. En 28% ziet de concurrentie toenemen, wat ook druk op de prijzen zet.