Als abonnee heb je toegang tot alle artikels op BOUWKRONIEK.be

Bedrijfsnieuws

Vorderingsstaat genereren kan voortaan ook digitaal

Software-ontwikkelaar Callista heeft een nieuwe digitale oplossing voor de bouwsector gelanceerd. Het is een nieuwe digitale module die de meetstaat of vorderingsstaat genereert om zo te allen tijde een overzicht van een project te hebben. Het kan eenvoudig bij de factuur gevoegd worden.

Callista beeld1
Een vorderingsstaat is een moment in de loop van het project dat een overzicht geeft welke materialen er gebruikt zijn, welke uren er gepresteerd zijn, wat er gevorderd en gefactureerd kan worden op basis van de afspraken in de meetstaat. “Er wordt van de aannemer of wie de bouw opvolgt ook verwacht dat de vorderingsstaat aan de factuur wordt toegevoegd”, zegt Sofie Van Looveren van Callista. “In de bouw is dat heel specifiek. Vanuit de overheid is er een richting opgesteld die gevolgd wordt. Het is een gestandaardiseerde manier om met aannemers te communiceren in het algemeen.”
 
Momenteel gebeurt dat niet altijd op de juiste manier. “Iedereen voert wel eens een prestatierapport toe om zijn factuur te verantwoorden”, zegt Sofie Van Looveren. “Vaak wordt dat met losse excelsheets gedaan. Vaak moet dat iedere keer aangevuld en overgetypt worden. Een heel omslachtig administratief werk. We proberen het hele proces te innoveren en te professionaliseren.”
Callista heeft een nieuwe module ontwikkeld die dat proces vereenvoudigt. “We hebben een module die de meetstaat kan inlezen in de software en van waaruit dan een offerte kan gemaakt worden en een vorderingsstaat kan gegenereerd worden”, zegt Sofie Van Looveren. “We zetten de gegevens meteen in de vorderingsstaat. In onze oplossing proberen we dit in kaart te brengen.“
 
De Callista-app is een onderdeel in de Odoo-software. “Je kan er overal aan”, zegt Sofie Van Looveren. “De app is mobiel toegankelijk vanuit het web. Je moet niet meer in een lijst met bestanden zoeken. Onze software is gericht op samenwerken, binnen een brede groep. Een hele tijdwinst. Deze en vele andere toepassingen maken het mogelijk voor bedrijven in de bouwsector om op een gestructureerde manier te werken en zo verder te groeien.”  Sinds de viruscrisis merken ze bij Callista een toenemende vraag naar digitalisering. “Mensen werken meer decentraal. Er is vanuit die sector meer vraag gekomen dan normaal. Deze bedrijven zijn op zoek naar oplossingen. Als concurrenten die stappen beginnen te zetten, kan je ook niet achterblijven.”
 
Callista heeft een dynamisch team van gedreven mensen dat vooruitstrevende bedrijven wil ondersteunen door organisatie en structuur te brengen. “Dit doen we met een softwarepakket dat wereldwijd geïmplementeerd wordt en steeds meer aan marktwaarde wint in de ERP-sector”, zegt Sofie Van Looveren. “We zijn Odoo Gold-partner en hebben tal van implementaties gerealiseerd die bedrijven vooruit geholpen hebben bij hun operationele processen. Klanten kiezen voor onze transparante manier van werken en brede kennis in software ontwikkeling en implementatie.”

 

Nieuwsbrief

Wens je op de hoogte te blijven van inzichten, projecten, trends en evoluties in de bouwsector? Schrijf je nu in blijf up-to-date!

Bouwprojecten