Votquenne Foundations beleeft jaar van implementatie en professionalisering
2017 was voor Votquenne Foundations een jaar van financiële investeringen met de oprichting van het transportbedrijf VQ Logistics, het sondeerbedrijf Revyson en de overname van AVyncke, gespecialiseerd in bronbemaling. 2018 beschouwt de onderneming als het jaar van de praktische implementatie en uitvoering. “Dit jaar willen we de verschillende takken van de groep stroomlijnen en optimaliseren waar mogelijk, zodat de volledige groep dezelfde manier van werken en structuur hanteert”, melden oprichter en gedelegeerd bestuurder ir. Bart Cloet en personeelsverantwoordelijke Michelle Vanhove.
“Onze onderneming, gevestigd in het President Kennedypark in Kortrijk, is sinds 2015 twee opeenvolgende jaren met 30% gegroeid door de exponentiële instroom en de haast verwaarloosbare uitstroom van personeel. In 2018 blijft de situatie bewust status quo; dit jaar zijn er dus geen nieuwe investeringen of grootse wapenfeiten gepland, maar willen we onze groep verder structureren en optimaliseren. Intussen heeft de holding 45 medewerkers in dienst. 2018 is dus een jaar van implementatie en professionalisering. We willen de puntjes op de i zetten en nóg gestructureerder naar buiten komen met onze bedrijven. Op die manier willen we even vasthouden wat we bereikt hebben, zodat onze equipe vanaf 2019 klaarstaat om opnieuw organisch te groeien”, deelt Bart Cloet mee.
Synergie-effecten
De integratie van de firma AVyncke is ondertussen al bij verschillende projecten voordelig gebleken. “Voor de hoofdaannemer In Advance werken AVyncke en Votquenne Foundations aan een appartementsgebouw in Brussel en aan een multifunctioneel complex in Sint-Jans-Molenbeek. Ook voor Artes Depret werken de twee bedrijven samen aan de bouw van een multifunctioneel complex in Brugge en voor MCS in Kortrijk waar twee appartementsgebouwen zullen oprijzen. Telkens voert AVyncke de bronbemaling uit en plaatst Votquenne Foundations de juiste funderings- en/of beschoeiingstechnieken. De werken werden zowel in studiefase als in uitvoering op elkaar afgestemd, wat een win-win oplevert. Door intern goed te communiceren, wat mogelijk is door onze vlakke structuur, wordt zowel de coördinatiekost als de bouwtermijn gereduceerd”, licht hij toe.
Revyson werd opgericht om als basisactiviteit bijkomend grondonderzoek uit te voeren voor de studie van Votquenne Foundations en AVyncke, maar ook voor externe projecten. Door bijkomend grondonderzoek kan men een betere studie maken waardoor schade wordt vermeden en een snelle uitvoering wordt gecreëerd, wat resulteert in een coördinatievoordeel voor de klant (de hoofdaannemer of een particulier). Het grondonderzoek en de bijhorende studie kunnen pas uitgevoerd worden na de afbraak van het gebouw. Revyson kan daar op zijn beurt vlug op inspelen. Daarbij spitst het bedrijf zich toe op diepfunderingen en bronbemaling. VQ Logistics verzorgt de logistiek voor de groep en is verantwoordelijk voor het interne transport. Hierdoor kan de flexibiliteit bewaakt worden, waartoe ook just-in-time delivery behoort, om zo verder in te spelen op de verdere professionalisering van het transport.
“De groep staat voor de uitdaging hoe we ons zullen profileren ten opzichte van de arbeidsmarkt. Om de juiste mensen aan te trekken en vervolgens te behouden dien je je te onderscheiden van andere bedrijven. Ondertussen beseffen we dat een “one solution fits all” niet bestaat. Potentiële medewerkers leggen verschillende elementen in de weegschaal vooraleer er een handshake volgt”, aldus Michelle Vanhove.
“Uit onderzoek is gebleken dat werkzekerheid en een degelijk loon nog altijd prioritair zijn. Op heden kun je als bedrijf daar niet meer in uitblinken. Het komt erop aan te werken aan een element dat deel uitmaakt van je identiteit en waar je het verschil kunt maken”, legt Michelle uit. “Zo merken we dat de sfeer en entourage minstens even belangrijk zijn bij onze huidige equipe, maar ook bij kandidaten. We willen dan ook het groepsgevoel en de nauwe betrokkenheid van onze medewerkers bewaken en blijven versterken door allerhande initiatieven.”
Zo organiseerden Votquenne Foundations en AVyncke op 23 februari i.s.m. de Confederatie Bouw, de Federale Verzekering en een aantal leveranciers voor de tweede keer op rij hun tweejaarlijkse opleidingsdag. “Het programma was divers en op maat van de doelgroep waarbij we zoveel als mogelijk rekening hielden met de feedback van de vorige editie. Voor de arbeiders kwam er onder andere een heropfrissing van EHBO aan bod terwijl bij de bedienden ingezet werd op communicatie en werkoverleg door een workshop rond gedragsstijlen te organiseren (DISC).”
Hierbij trachtten ze het educatieve aan het aangename te koppelen door gezamenlijke pauzes met een hapje en drankje in te lassen. De dag werd bovendien goed ingezet met een stevig ontbijtbuffet en voor de lunch werd een winterbarbecue aangestoken die in schoonheid werd afgesloten met een zoet dessert. Votquenne Foundations beschouwt haar personeel immers als haar grootste kapitaal en hecht daarom veel belang aan het blijven investeren in mensen.
Employer branding
“Onze marketing is vooral gericht op employer branding en het vergroten van onze naamsbekendheid. Zo zijn we ook dit jaar weer een partnership aangegaan met Focus WTV, dat een publireportage gemaakt heeft. Op deze manier krijgt zowel de interne als de externe klant een blik achter de schermen. Die publireportage werd reeds uitgezonden in april en verschijnt opnieuw tussen 10 en 17 september. Je kan deze publireportage ook bekijken op www.votquennefoundations.be. Onze website moet laten zien wie we zijn: we willen nog meer het gezicht achter ons bedrijf tonen zodat belangstellenden zich hier bij wijze van spreken al thuis voelen vóór ze bij ons komen solliciteren. Daarnaast heeft ‘Het Streekpersoneel’ een foto gepost op zijn Facebook-pagina met onze openstaande vacatures om personeel aan te trekken en onze naamsbekendheid te vergroten. Hoe meer we in beeld komen, hoe groter de instroom op lange termijn zal zijn. Daartoe willen we zoveel mogelijk communicatiekanalen aanboren”, weet Clementine Sintobin, die de marketing voor haar rekening neemt.