Als abonnee heb je toegang tot alle artikels op BOUWKRONIEK.be

Bedrijfsnieuws

Willemen stunt met waterdoorlatend asfalt

Willemen zet al verschillende jaren hard in op innovatie en ontwikkeling. Werknemers kunnen grote en kleine verbeteringen voorstellen en nieuwe ideeën aanbrengen. Eén van die nieuwe ideeën van Willemen Infra, dat in Gent op heel korte termijn werd uitgewerkt tot een marktklaar product, is waterdoorlatend asfalt. “Daar was al lang vraag naar, maar het bestond niet”, stelt ceo Tom Willemen.

waterdoorlatend film

Drainphalt is een heel open en grof asfalt, met veel meer holle ruimtes dan klassiek asfalt en meer bitumen om het materiaal bij elkaar te houden. Het concept gaat verder dan het materiaal op zich. Er zijn voorts voorwaarden inzake laagdikte en fundering, want zonder waterdoorlatende fundering heeft een waterdoorlatende toplaag natuurlijk weinig zin. Met waterdoorlatend asfalt is plasvorming verleden tijd.

 

Geen plassen

Bij de term waterdoorlatend asfalt wordt al eens verwezen naar zoab, het zeer open asfaltbeton dat vooral in Nederland veel toegepast wordt. “Er zijn gelijkenissen, maar veel meer verschillen. Bij zoab ligt een dunne, doorlatende toplaag op een ondoordringbare laag en dienen de holle ruimtes in het asfalt in de eerste plaats om het geluid van het verkeer terug te dringen. Secundair wordt plasvorming vermeden door het water naar de zijkanten af te voeren, wat met meegevoerd stof al eens leidt tot verstoppingen. Bij ons Drainphalt daarentegen is de waterafvoer naar de bodem prioritair. Bovendien zijn de holtes veel groter en tot gans beneden aanwezig, zodat dichtslibben zo goed als onmogelijk is”, stellen product managers Inge Vancompernolle en Emmanuel Van Damme van Willemen Infra. Na langdurig gebruik kan je dit waterdoorlatende asfalt reinigen met een hogedrukreiniger.

Door de vele en grote holle ruimtes in het asfalt is de draagkracht van dit waterdoorlatende asfalt beperkt. Personenwagens vormen geen probleem, maar vrachtwagens die manoeuvreren kunnen het asfalt beschadigen. Dit waterdoorlatende asfalt is dus geschikt voor parkeerterreinen en opritten. Op grote parkeerterreinen zou je de rijweg in klassieke asfalt aanleggen en de parkeervakken in waterdoorlatend asfalt. Het water dat afloopt van de klassieke asfalt, wordt daarbij gebufferd in de waterdoorlatende asfalt. Belangrijk is dat de ondergrond waterdoorlatend is. Klei en leem kunnen voor problemen zorgen.

Fietspaden

“Voor fietspaden is de structuur van Drainphalt te grof, maar een aangepaste toplaag met dezelfde Drainphalt en alle voordelen van dien is op komst voor de heel nabije toekomst. De testen hiervoor zijn lopende”, melden Van Damme en Vancompernolle.

Voor de lancering van Drainphalt werd via een nepwolk op enkele minuten tijd 1.400 liter water ‘neergeregend’ op een teststrook van 20 m² van het waterdoorlatende asfalt aan Flanders Expo in Gent. Mediafiguur Marcel Van Thilt onderging de koude douche gewillig. Er bleef geen water staan, zelfs geen plasje. 1.400 l. is de gemiddelde neerslaghoeveelheid van een maand in België.

Technisch

De buffercapaciteit van Drainphalt bedraagt 300 liter per m². De korrelgrootte waarmee wordt gewerkt, is 0/32 mm. Dit asfalt wordt geproduceerd bij 135° C. Het percentage van de holle ruimtes in het asfalt bedraagt 30%. De bitumenfilm rond de stenen is groter dan 1 mm. Het soortgelijk gewicht bedraagt 1.800 kg per m³. Bij lange transporten is dit asfalt gevoeliger voor ontmenging dan klassiek asfalt. Het wordt geplaatst in twee lagen van elk 8 tot 10 cm. Het walsen gebeurt met een stalen wals van 5 tot 10 ton.

In ons land zal Drainphalt enkel beschikbaar zijn bij Willemen. Het product wordt beschermd met patenten. Voorlopig staat waterdoorlatend asfalt nog niet in het Standaardbestek.

De Gentse schepen van Innovatie Christophe Peeters, zelf bouwkundig ingenieur, is trots dat de eerste teststrook met Drainphalt op een parking in Gent ligt. Hij kondigde bij de voorstelling van Drainphalt aan dat Gent proeftuin wil zijn voor toepassingen in reële omstandigheden, zoals op woonerven.
.

Nieuwsbrief

Wens je op de hoogte te blijven van inzichten, projecten, trends en evoluties in de bouwsector? Schrijf je nu in blijf up-to-date!

Bouwprojecten