Wereldwijde primeur: C2C-gecertificeerde zonwering op basis van glasvezel
In het streven naar duurzame of circulaire gebouwen kan elk component een verschil maken. Sinds kort ook de zonwering, want Flocart lanceerde onlangs de ‘Greenshade’. Deze zonwering is gemaakt op basis van glasvezel, een 100% natuurlijk en milieuvriendelijk product dat bovendien inherent brandvertragend is. Op die manier kan er zonder toevoeging van schadelijke chemische stoffen toch aan de hoogste brandnormen worden voldaan. Met deze nieuwe productreeks tekent Flocart voor een wereldprimeur die niet alleen in Europa, maar ook in de Verenigde Staten op heel wat interesse kan rekenen.
Het West-Vlaamse Flocart behoort tot een
familiale textielgroep die de titel ‘de laatste der Mohikanen’ wel verdient.
Zusterbedrijf Masureel (opgestart in 1860) is nog de enige Belgische
garenververij, Verlimas is een stukververij die zich voornamelijk in het verven
en veredelen van linnen specialiseert (ook vrij uniek), en tenslotte is er nog
de vierde tak, Basaltex, dat textiel en composietmaterialen op basis van
basaltvezel produceert (onder meer ter versterking van betonconstructies, maar
ook voor de bescherming van scheepsrompen of als compartimentering in
vliegtuigen en treinen). Flocart zelf is de coatingafdeling van de groep. Tot
voor kort lag de focus op het aanbrengen van brandvertragende, waterafstotende,
verduisterende en/of esthetische coatings op wandbekleding en gordijnen.
“Vooral op het vlak van brandvertragende ‘black-outs’, gordijnen en
muurbekleding genieten we een solide reputatie”, vertelt zaakvoerder Denis
Verstraete. “Omdat we onze compounds zelf maken, kunnen we aan alle brandnormen
wereldwijd voldoen. Vandaar dat een groot deel van onze omzet door export wordt
gegenereerd. Sinds kort diversifiëren we ons dus verder met zonweringen op
basis van glasvezel.”
Van de troon gestoten door PVC
Van ‘black-outs’ naar zonwering: het lijkt
een logische stap. Ook vader Verstraete volgde deze redenering, met als gevolg
dat hij begin jaren 2000 een Franse producent van zonwering op basis van
glasvezel overnam. “Helaas brak op dat moment net de PVC-zonwering door,”
vervolgt Denis Verstraete. “Eerst voornamelijk voor buitentoepassingen, want
dit materiaal kan heel wat verschillende weersfenomenen aan. Al snel werd
echter ook de binnenzonwering met dit materiaal erg populair. Vandaar dat we
besloten om niet verder op onze productlijn in glasvezel in te zetten. Het
concept lag jarenlang in de ijskast… tot er in de bouw een sterke focus op
duurzaamheid kwam te liggen. Op dat moment hebben we beslist om dit oude gamma
in een nieuw esthetisch én vooral milieuvriendelijk kleedje te steken.”
Duurzaam en brandveilig
Het R&D-proces resulteerde in de
‘Greenshade’, een zonwering met meerdere troeven. “Vooreerst bestaat ze
volledig uit glasvezel, wat een 100% natuurlijk en milieuvriendelijk
alternatief voor PVC is”, legt Denis Verstraete uit. “Glasvezel wordt immers
geproduceerd uit kwarts- en zandmineralen die in grote hoeveelheden in de
natuur terug te vinden zijn. Deze grondstoffen zorgen bovendien voor enkele
unieke eigenschappen op het vlak van stabiliteit en vezelbescherming. Hierdoor
hangen onze zonweringen niet door en hebben ze ook geen last van cubbing
(opkrullen van de zijkanten – nvdr). Bovendien voldoet de zonwering aan de
hoogste brandnormen zonder toevoeging van halogenen omdat glasvezel niet brandt
en/of een toxische rookontwikkeling veroorzaakt. Last but not least valt dit
materiaal volledig te recycleren. In theorie althans, want in de praktijk wordt
dat nog niet gedaan. Vandaar dat we de pijlen van onze R&D vandaag richten
op de ontwikkeling van een duurzaam en efficiënt recyclageproces. Al deze
troeven wilden we graag laten erkennen zodat de markt de garantie heeft dat we
geen loze marketingpraatjes verkopen. Vandaar dat we het Cradle-to-Cradle
certificaat hebben aangevraagd én gekregen. Hierdoor leent de ‘Greenshade’ zich
perfect om te worden voorgeschreven in Greenbuilding projecten en gebouwen die
aan BREAAM, LEED of WELL dienen te voldoen.”
Ook voor erg grote ramen
Een extra troef is dat Flocart erin is
geslaagd om de breedte van de zonwering op te trekken van 2m40 tot 3m20.
“Dankzij de enorm hoge stabiliteit van glasvezel is het bovendien mogelijk om
aan ‘railroaden’ te doen? Hierbij wordt de breedte als hoogte gebruikt,
waardoor er quasi geen restricties meer zijn qua afmetingen”, aldus Denis
Verstraete. “Op die manier kunnen architecten zelfs erg grote ramen van een
‘Greenshade’ voorzien, en dit zonder visueel storende naden of verschillende
stukken te gebruiken. Esthetisch gezien, is dat een enorme stap vooruit is.
Naast de zoektocht naar efficiëntie en ‘propere’ chemie, was het vergroten van
de breedte een belangrijk vraagstuk in ons R&D-proces. De complexiteit om doorhangen of cubbing te
vermijden, neemt immers exponentieel toe naarmate de zonwering breder is. Het
is vooral dankzij de glasvezel en de toegepaste weefstructuur dat we in onze
opzet zijn geslaagd.”
Ook black-outs op basis van glasvezel
Vandaag wordt de zonwering in elf
standaardkleuren aangeboden, maar in principe kan Flocart dit product in alle
mogelijke kleuren leveren. “We zijn dan ook de enige in Europa die de kennis en
infrastructuur hebben om glasvezel in te kleuren”, verklaart Denis Verstraete
met enige trots. “Ook is het mogelijk om antibacteriële uitvoeringen te
verkrijgen. Verder garanderen we een optimale kwaliteit, wat in geval van zonwering
geen evidentie is. Omdat deze producten voor ramen hangen, is bij daglicht
zelfs het kleinste foutje in het weefpatroon zichtbaar. Intussen hebben we
eveneens een reeks ‘black-outs’ op basis van glasvezel uitgebracht, in dezelfde
kleuren en met identieke eigenschappen en voordelen als de zonwering. Het enige
verschil is dat deze uitvoeringen ook een coating op acrylbasis meekregen om
het verduisterende effect te realiseren. Bij de ontwikkeling werd aan de ‘end
of life’ gedacht: de materialen kunnen worden gescheiden om na gebruik
recyclage mogelijk te maken. Deze productlijn ontwikkelden we trouwens zowel
voor rolgordijnen als lamellen. Met de ‘Greenshade’ hebben we onze business
alvast op een manier gediversifieerd die op heel wat interesse kan rekenen. Zo
hebben we al meerdere orders van de Europese en Amerikaanse contractmarkt
ontvangen. Bovendien biedt glasvezel heel wat mogelijkheden voor de
ontwikkeling van andere producten.”