Als abonnee heb je toegang tot alle artikels op BOUWKRONIEK.be

Beveiliging

Bewaking bouwwerven met zelfstandig patrouillerende drones

Diefstal op bouwwerven is een veel voorkomend fenomeen. Elke dag wordt ergens in België een diefstal op een bouwwerf gepleegd, gaande van klein gereedschap tot groot materieel en zelfs machines. De verliezen als gevolg van diefstallen op Belgische bouwwerven worden geraamd op 50 miljoen € per jaar. Ook industriegebieden zijn gevoelig voor criminaliteit. Daarom wordt de toekomstige bedrijfscampus DronePort in Brustem (Sint-Truiden) sinds deze zomer bewaakt door drones die aangestuurd vanuit een controlecentrum patrouilles uitvoeren.

Bewaking bouwwerven met zelfstandig patrouillerende drones

DronePort zal alle kennis inzake dronetechnologie centraliseren op de toekomstige campus. Het is dan ook de geschikte plek om een test uit te voeren met bewakingsdrones. Sinds de voorbije zomer wordt de campus in de gaten gehouden door drones die zelfstandig patrouilleren. Tot dusver werden in totaal 95 bewakingsvluchten uitgevoerd. Samen met haar partners DronePort, DroneMatrix, Seris Security, de stad Sint-Truiden en de lokale politie en brandweer staat Willemen Groep als aannemer van de campus DronePort aan het roer van dit project.

Automatisch

Volgens de huidige wet moet een drone bestuurd worden door een gediplomeerde dronepiloot. De nieuwe Europese dronewetgeving brengt daar vanaf 2019 verandering in. Vanaf dan worden ook buiten de officieel erkende testsite van DronePort automatische dronevluchten mogelijk. Automatische drones zullen kunnen worden ingezet op verschillende domeinen, zoals de beveiliging van bouwwerven, gebouwen en terreinen. De drones waarmee op DronePort de bewakingsvluchten worden uitgevoerd, zijn geprogrammeerd om op eigen initiatief inspectierondes te doen en verdachte feiten zoals brand, inbraak en vandalisme te detecteren en naar een meldingscentrale te zenden. Die stuurt de beelden vervolgens door naar de bevoegde diensten, zoals de politie of brandweer.

“Door het inzetten van deze drones kunnen onze mensen op de bouwwerf hun werk optimaal uitvoeren in een veilige omgeving. Bovendien wordt het risico op financiële schade door diefstal drastisch verlaagd en is er minder kans op vertraging van de werken door gestolen materiaal. Het garandeert met andere woorden de continuïteit van de bouwwerken, wat voor ons als bouwonderneming enorm belangrijk is”, aldus Tom Willemen, ceo van Willemen Groep en tevens voorzitter van de Vlaamse dronecluster EUKA.

Artificiële intelligentie

Voor dit testproject op DronePort werden de drones uitgerust met artificiële intelligentie, wat nog veel meer mogelijk maakt. Zo werd de site van DronePort door middel van detectielijnen die alleen voor de drones zelf zichtbaar zijn, opgedeeld in gevoelige zones. Zodra één van deze lijnen overschreden wordt, zendt de patrouillerende drone onmiddellijk een alarmsignaal uit naar de meldingscentrale. Het laat niet alleen toe om bepaalde zones extra te bewaken, maar het werkt ook omgekeerd. Wanneer een bewakingsagent vreemde activiteiten opmerkt, kan hij de drone immers uitsturen voor een inspectie. Het beeldmateriaal komt dan terecht bij de interventiediensten.

De drones kunnen bovendien ingezet worden om de evolutie van de bouwwerf op te volgen en via 3D-mapping het bouwwerk te koppelen aan het architecturale BIM-model. Ze helpen dus ook de aannemer tijdens het bouwproces. De partners die bij dit testproject betrokken zijn, bouwen een digitaal platform waarop vluchten op aanvraag kunnen worden besteld door bevoegde personen of diensten. Met behulp van speciaal ontwikkelde warmtedetectie-, herkennings- en afbakeningssoftware kan de drone tijdens zijn vlucht bewakingsopdrachten uitvoeren, maar dus ook opmetingen doen of voortgangsrapporten leveren aan de projectleiding op de bouwwerf. Intussen kreeg het consortium de toelating om ook ’s nachts vluchten uit te voeren.

Na de bijzonder positieve tussentijdse evaluatie zal in mei volgend jaar een 3D Safeguard Event worden georganiseerd waarop de definitieve resultaten worden bekendgemaakt. De bedoeling is om politie, brandweer en Defensie inzicht te geven in de mogelijkheden van het inzetten van drones op lage hoogte in het kader van security- en surveillance-opdrachten. Op dit moment legt Willemen  Construct de laatste hand aan de campus voor onbemande vliegtuigsystemen en bedrijven in de dronesector en een controletoren.

Opening

Vandaag vrijdag 21 december opent DronePort amper een jaar na de eerstesteenlegging (de steen werd toen toepasselijk binnengevlogen met een drone) zijn deuren op de voormalige militaire vliegbasis van Brustem. De campus huisvest onder meer een landingsbaan van 2,4 km, flexdesks en moduleerbare kantoorruimtes voor meer dan tweehonderd werknemers.

Een nieuwe loods biedt plaats aan zestig vliegtuigen. Uniek zijn ook de specifieke outdoor testzones voor drones, waarbinnen de toestellen tot een hoogte van een paar honderd meter kunnen vliegen. DronePort heeft in Sint-Truiden tal van outdoorgebieden, een indoorruimte en ‘The Cage’, een indoortestgebied van 30 bij 9 m vlak voor het nieuwe DronePortgebouw en meteen naast de ateliers.

De DronePort vluchtgebieden bieden dronebedrijven de perfecte test-, bewijs- en demonstratiegronden voor hun innovaties en producten. Alle vluchtgebieden worden beheerd door Limburg Regional Airport (LRA). DronePort is een initiatief van LRM, de stad Sint-Truiden, POM Limburg en JKInvest en moet uitgroeien tot de ideale uitvalsbasis voor startups en groeibedrijven in de drone- en luchtvaartsector en bij uitbreiding de ganse dronesector.
 

Nieuwsbrief

Wens je op de hoogte te blijven van inzichten, projecten, trends en evoluties in de bouwsector? Schrijf je nu in blijf up-to-date!

Bouwprojecten