Als abonnee heb je toegang tot alle artikels op BOUWKRONIEK.be

Beveiliging

Gevleugelde zebrapaden moeten dodehoekongevallen vermijden

Zebrapaden aan schoolomgevingen zorgen ervoor dat kinderen, jongeren en ouderen veilig kunnen oversteken. Helaas zijn deze locaties ook zeer kwetsbaar voor dodehoekongevallen.

zebrapad
Illustratie: AWV

Vias Institute schat dat jaarlijks gemiddeld vijftig dodehoekongevallen gebeuren waarbij fietsers of voetgangers in aanraking komen met een vrachtwagen. Zichtbaarheid, zowel vóór als naast het voertuig, is één van de grootste risicofactoren. Het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) begint in Melle en in Brugge met een testproject rond ‘gevleugelde zebrapaden’ om dit verkeersveiligheidsprobleem te verhelpen.

Vlak vóór en naast een vrachtwagen zit een dode hoek. De zichtbaarheid van de bestuurder is hier beperkt. Bij zebrapaden kan deze dus vaak niet zien of het zebrapad al vrij is en het dus veilig is om door te rijden. Vooral bij schoolomgevingen is dit een potentieel gevaarlijke situatie. Wanneer bijvoorbeeld schoolkinderen aansluiten bij een groep die al aan het oversteken is op een zebrapad, kan dit door de dode hoek aan de voorkant van de vrachtwagen gevaarlijk worden.

Verlengd

Het Agentschap Wegen en Verkeer lanceert nu twee projecten met zogenaamde ‘gevleugelde zebrapaden’ om oversteekplaatsen veiliger te maken. Deze zebrapaden worden verlengd tegen de rijrichting in. Een gewoon zebrapad is minimaal drie meter lang. Bij een gevleugeld zebrapad wordt dit verlengd naar acht tot negen meter.

Het is de bedoeling dat voertuigen door het verlengde zebrapad vroeger zullen stoppen. Zo heeft een voertuig een beter overzicht op de voetgangers die het zebrapad naderen of die al aan het oversteken zijn. Samen met het verlengen van de zebrastrepen zullen ook beugels worden geplaatst. Die moeten ervoor zorgen dat de voetgangers bij het oversteken enkel het centrale gedeelte (drie tot vier meter) gebruiken.

Melle en Brugge

De gevleugelde zebrapaden, waarvan eentje met en één zonder middenberm, werden als test geïnstalleerd op twee locaties. In Melle werd het zebrapad zonder middenberm op de N465 tussen Kapellendries en Kerkwegel (nabij de Sint-Vincentiusschool) aangepast. Het zebrapad op de N367 in Brugge, ten westen van de Diksmuidse Heerweg (nabij de Basisschool Zandstraat) heeft wel een middenberm. De wegmarkeringen werden aangepast aan de nieuwe situatie.

Om het effect van een ‘gevleugeld’ zebrapad te analyseren wordt een vóór- en nastudie uitgevoerd op basis van gedragsobservatie aan de hand van camerabeelden. De voorstudie vond plaats in mei. De nastudie wordt uitgevoerd in september. Hiermee wordt onderzocht hoe bestuurders van voertuigen zich gedragen en hoe de voetgangers reageren op de maatregel.

Indien blijkt dat dankzij dit testproject onveilige situaties en dodehoekongevallen effectief worden vermeden, zal het Agentschap Wegen en Verkeer deze gevleugelde zebrapaden voort uitrollen in de buurt van scholen.

400 verkeersdoden

“We blijven steeds zoeken naar nieuwe manieren om het aantal verkeersslachtoffers terug te dringen. In 2014 werden we geconfronteerd met de schande van 400 verkeersdoden op één jaar tijd. Sindsdien strijden we op verschillende fronten voor meer verkeersveiligheid. Eén van die fronten is de weginrichting die we zo veilig mogelijk willen maken voor de meest kwetsbare weggebruikers”, zegt Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts.

 

 

Nieuwsbrief

Wens je op de hoogte te blijven van inzichten, projecten, trends en evoluties in de bouwsector? Schrijf je nu in blijf up-to-date!

Bouwprojecten