Als abonnee heb je toegang tot alle artikels op BOUWKRONIEK.be

Beveiliging

Leuven introduceert nieuw protocol voor verkeersveilige bouwwerven

De stad Leuven wil de hinder voor voetgangers, fietsers en rolstoelgebruikers bij bouwwerven beperken en werfomgevingen verkeersveiliger maken. Hiervoor werd een nieuw protocol uitgewerkt dat voortaan zal deel uitmaken van de vergunning voor de uitvoering van de werken.

Leuven introduceert nieuw protocol voor verkeerveilige bouwwerven (3)
Het protocol werd uitgewerkt door het stadsbestuur en de politie, in samenwerking met de Adviesraad Toegankelijkheid en de Fietsersbond. Het bevat duidelijke richtlijnen voor aannemers en bouwheren die de vlotte doorgang van voetgangers, fietsers en rolstoelgebruikers moeten verzekeren en de verkeersveiligheid verhogen.
 
“Bouwwerven veroorzaken vaak verkeershinder, in het bijzonder voor voetgangers, fietsers en rolstoelgebruikers. Soms zijn er obstakels zoals kabels en hoge boordstenen, is er onvoldoende ruimte of is de signalisatie niet duidelijk voor blinde of slechtziende voorbijgangers. Dit leidt nu en dan tot onveilige verkeerssituaties”, vertelt schepen van Mobiliteit David Dessers.
 
“We willen dat er in de buurt van bouwwerven duidelijke, toegankelijke en veilige routes zijn voor voetgangers, fietsers en rolstoelgebruikers. Het nieuwe protocol bevat concrete richtlijnen voor een veilige werfinrichting voor voetgangers en fietsers. We willen er zo voor zorgen dat die weggebruikers veiliger langs werken kunnen passeren”, aldus schepen Dessers.
 
“Wegenwerken waar geen of niet de juiste signalisatie gebruikt wordt, zijn een bron van ergernis voor vele weggebruikers. Voor sommigen, denk maar aan rolstoelgebruikers of slechtzienden kan het zelfs gevaarlijk zijn. Met dit protocol willen we dat vermijden. Samen met alle partners werken wij actief aan een verkeersveilig en verkeersleefbaar Leuven”, vult politiewoordvoerder Marc Vranckx aan.
 
Aannemers en bouwheren
 
In het protocol staan drie pijlers centraal. “In eerste instantie zullen de stad Leuven en de politie aannemers en bouwheren informeren over het protocol en de te volgen richtlijnen”, legt Dirk Vansina, schepen van Openbare Werken uit.
 
“De minder-hindercoördinator is hiervoor het aanspreekpunt en zal samen met de politie, aannemers en bouwheren zoeken naar alternatieve routes voor werftransport, waarbij schoolomgevingen en voor zover mogelijk ook schoolroutes en routes met veel kwetsbare weggebruikers, vermeden worden”, vervolgt de schepen.
 
“De minder-hindercoördinator zal aannemers en bouwheren ook adviseren over de vereiste kwaliteit van de fiets- en voetgangersvoorzieningen. Zo verhogen we in Leuven de veiligheid van zowel voetgangers als fietsers”, aldus schepen Vansina.
Als bouwwerven een deel van het voet- of fietspad innemen zullen aannemers en bouwheren voortaan dus moeten zorgen voor een veilige doorgang voor voetgangers, rolstoelgebruikers en fietsers en veilige corridors voorzien waar deze weggebruikers kunnen oversteken. Enkel indien de veiligheid niet kan gegarandeerd worden en de voet- en fietspaden echt niet gebruikt kunnen worden of te smal worden, mogen voetgangers en fietsers nog omgeleid worden.
 
Werken van korte duur
 
Sommige werken zijn van korte duur, denk aan snoeiwerken of ingrepen die hoogdringend moeten uitgevoerd worden. Bij zulke werken zal er minstens duidelijke signalisatie geplaatst moeten worden zodat het voor voetgangers, rolstoelgebruikers en fietsers duidelijk is wat er van hen verwacht wordt.
 
Aan de verantwoordelijke van de werken zal ook steeds gevraagd worden om te proberen een tijdelijk voet- en fietspad te voorzien zodat voetgangers en fietsers zich veilig kunnen blijven verplaatsen en er een vlotte doorgang voor mensen met een beperking gegarandeerd wordt.
 
De stad en politie zullen in eerste instantie in dialoog gaan met aannemers en bouwheren en hen zo goed mogelijk informeren. Op termijn kan er bij niet-naleving geverbaliseerd worden of kan de vergunning ingetrokken worden.
Nieuwsbrief

Wens je op de hoogte te blijven van inzichten, projecten, trends en evoluties in de bouwsector? Schrijf je nu in blijf up-to-date!

Bouwprojecten