Als abonnee heb je toegang tot alle artikels op BOUWKRONIEK.be

Beveiliging

Nieuw veiligheidssysteem rekent af met dode hoek

Ingenieur Kristof Van Beeck van de afdeling ESAT - PSI, Beeld- en Spraakverwerking (KU Leuven) heeft een veiligheidssysteem ontwikkeld dat vrachtwagenchauffeurs alarmeert wanneer zich in hun dode hoek een fietser of voetganger bevindt. Het systeem werkt nauwkeuriger dan de bestaande camera?s en zou meer ongevallen kunnen voorkomen. Dodehoekongevallen met vrachtwagens maken in Europa jaarlijks ongeveer 1.300 slachtoffers. De bestaande veiligheidssystemen zoals een dodehoekspiegel of dodehoekcamera kunnen dergelijke ongevallen helaas niet altijd vermijden.

Nieuw veiligheidssysteem rekent af met dode hoek

Het veiligheidssysteem dat Kristof Van Beeck ontwikkelde, waarschuwt vrachtwagenchauffeurs automatisch wanneer zich iemand in de dode hoek bevindt. Het systeem maakt gebruik van complexe algoritmen die de beelden van dodehoekcamera?s analyseren. Aan de hand van beeldherkenning speurt het systeem naar fietsers of voetgangers.

Indien iemand opduikt, gaat in de cabine van de chauffeur een alarm af. De onderzoekers hebben het veiligheidssysteem ook in de praktijk getest en simuleerden in het autotechnologische centrum van Technologiecampus De Nayer verschillende concrete verkeerssituaties met een vrachtwagen waarin de dode hoek optreedt. Uit die simulaties bleek dat het systeem voor 95% accuraat werkt.

"Dodehoekspiegels zijn niet altijd even effectief. Ze tonen nooit de volledige dode hoek en als een vrachtwagen een overhangende tak raakt, kan de juiste positionering van zo?n spiegel al ontregeld geraken. Een dodehoekcamera, die via een breedhoeklens de dodehoekzone op een beeldscherm toont, werkt nauwkeuriger; maar net zoals bij de spiegels reken je op de oplettendheid van de chauffeurs. En het is niet te vermijden dat de aandacht soms verslapt", zegt Kristof Van Beeck, die doctoreert aan EAVISE - Technologiecampus De Nayer Sint-Katelijne-Waver.

"Om voldoende veiligheid te garanderen, moet de beeldherkenning zo snel en accuraat mogelijk gebeuren. Omdat de camera's de hele dodehoekzone weergeven, treden er vervormingen op in de beelden die je ziet op de monitor. Daarin moet ons systeem zo nauwkeurig mogelijk objecten 'opsporen' en daarbij het onderscheid maken tussen pakweg een fietser en een verkeersbord. Bovendien moet het systeem meteen reageren. Een hoge nauwkeurigheid en snelheid zijn eigenlijk contradictorisch, maar wij zijn er toch in geslaagd de twee te combineren", aldus Van Beeck.

Momenteel voeren de onderzoekers gesprekken met industriële partners om een commercieel systeem voor vrachtwagens te ontwikkelen. Er is echter nog extra onderzoek nodig. Zo moet het systeem nog wat verfijnd en getest worden in het echte verkeer. Het moet ook blijven werken tijdens langdurige ritten en opgewassen zijn tegen weersituaties zoals regen en mist, die de beeldherkenning kunnen bemoeilijken.

Nieuwsbrief

Wens je op de hoogte te blijven van inzichten, projecten, trends en evoluties in de bouwsector? Schrijf je nu in blijf up-to-date!

Bouwprojecten