Nieuwe regels voor het keuren van torenkranen vanaf 1 maart
Vanaf 1 maart gelden nieuwe regels bij de wettelijke keuring van torenkranen, opgelegd door de FOD WASO. De nota die de rapportering van controles van torenkranen door een externe dienst technische controle (EDTC) behandelt verscheen op 8 februari, wat de overgangsperiode kort maakt. We overlopen samen met Peter Goetschalckx, de technisch expert in hijs- en hefwerktuigen bij BTV , de belangrijkste wijzigingen die deze nota met zich brengt, zowel voor de keuringsorganismen als voor de gebruikers en eigenaars van de torenkranen.
De bedoeling is dat het verslag begrijpelijker wordt voor de beheerder van de torenkraan en dat het besluit meteen opvalt. Hiervoor gebruiken we een kleuraanduiding waarbij:
• groen staat voor een volledige goedkeuring (de kraan mag voort gebruikt worden)
• geel voor een goedkeuring met opmerkingen (de kraan mag voort gebruikt worden, maar de opmerkingen moeten zo snel mogelijk verholpen worden);
• rood voor een volledige afkeuring (de kraan mag niet langer gebruikt worden tot de opmerkingen verholpen zijn).
De EDTC formuleert het besluit op een zeer duidelijke manier zodat het voor de opdrachtgever duidelijk is welk gevolg hij hieraan moet geven. Belangrijk is dat de overheid (FOD WASO ) een actielijst heeft gemaakt die de EDTC’s moeten volgen. Deze actielijst bevat alle opmerkingen die onmiddellijke buitendienststelling met zich brengen.
De belangrijkste wijziging zit in de voorbereiding: er moet een opstellingsfiche voorgelegd worden waar volgende elementen zeker aan bod komen:
• Berekeningsnota of studie van de stabiliteit van de ondergrond;
• Eventuele windstudie;
• Keuring van de voedende generator of het voedende laagspanningsbord;
• De aanwezigheid van een handleiding, het kabelattest,..
Zeker! Zoals je weet is er elke drie maanden een periodieke controle en één keer per jaar een grondig nazicht van het mechanisme en structuur van de torenkraan. Deze jaarlijkse controle zal uitgebreider zijn. Effectieve testen van de lastmomentbegrenzing op de bouwwerf zijn voortaan ook voorzien. Praktisch wil dit zeggen dat er op de bouwwerf testgewichten moeten zijn. Geen geijkte gewichten voor alle duidelijkheid. Het volstaat een last (pallet met stenen bv.) te hebben die we kunnen gebruiken. Onze keurders zullen een dynamometer bij hebben om het gewicht van het testgewicht te kunnen bepalen. Met het testgewicht wordt dan nagekeken of de lastmomentbegrenzer goed is afgesteld. Het is zeker raadzaam een onderhoudstechnieker aanwezig te hebben, mochten er problemen zijn.