Als abonnee heb je toegang tot alle artikels op BOUWKRONIEK.be

Beveiliging

Onoplettendheid grootste oorzaak van ongevallen bij wegenwerken

“Hoewel wegenwerken zorgen voor betere wegen brengen ze ook risico’s met zich mee. In 2019 noteerden we zeven dodelijke en 454 letselongevallen bij wegenwerken in Vlaanderen. Onoplettendheid is daarbij de grootste oorzaak, gevolgd door onaangepaste snelheid”, zegt Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters die een nieuwe campagne lanceert die weggebruikers oproept extra aandachtig te zijn in de buurt van wegenwerken.

Onoplettendheid grootste oorzaak van ongevallen bij wegenwerken (1)
Recente cijfers van het instituut voor verkeersveiligheid Vias tonen aan dat twee op de drie Belgen ‘vergeet’ te vertragen bij wegenwerken. Daarom komt er een nieuwe campagne die uitdrukkelijk oproept om voorzichtig te zijn en het rijgedrag aan te passen in de omgeving van wegenwerken. Zo werden langs de snelwegen afwisselend zes verschillende affiches in de typische kleuren van werfborden aangebracht. Ze zullen een maand blijven hangen.
 
“De ongevallencijfers bewijzen dat deze geheugensteuntjes geen overbodige luxe zijn. Verkeersveiligheid is mijn absolute topprioriteit en elk (dodelijk) ongeval is er een te veel. Spijtig genoeg zijn er nog heel wat bestuurders die geen oog hebben voor de voorsignalisatie”, zegt ”, zegt Vlaams minister Lydia Peeters.
 
De boodschappen op de affiches zijn kort en krachtig. De zes gebruikte slogans die de weggebruikers oproepen om zich bij de les te houden zijn:
• Wegenwerken? Aandacht graag
• Wegenwerken? Ogen op de weg
• Wegenwerken? Extra focus
• Wegenwerken? Graag traag
• Wegenwerken? Rustig aan
• Wegenwerken? Hou je hoofd erbij

Lydia Peeters benadrukt dat er op dit moment al heel wat inspanningen worden geleverd om de veiligheid op en rond werven te verzekeren. Alle betrokken partijen, waaronder het Agentschap Wegenen Verkeer (AWV) en de wegpolitie, kijken samen welke maatregelen getroffen moeten worden om de werfzones te beveiligen, zowel voor de arbeiders die aan het werk zijn in het werfgebied als voor de weggebruikers die zich langs de werf moeten begeven.
 
Zo worden werven steeds tijdig aangekondigd via de dynamische verkeersborden, vaste borden en indien nodig digitale tekstkarren. Daarnaast neemt het AWV steeds verkeers- en snelheidsremmende maatregelen zoals het verlagen van de maximale snelheid, asverschuivingen, smallere rijstroken,....Voor de beveiliging van werfsituaties wordt er ook gewerkt met handhavingsmiddelen: opstellen van de ‘superflitser’, een semi-mobiele snelheidscamera, mobiele trajectcontrole of worden er bemande controles door de politie uitgevoerd.
 
Elke werf is anders en maatwerk op vlak van beveiliging is steeds aangewezen. Maar uiteindelijk is het nog steeds de weggebruiker zelf die achter het stuur zit en de nodige alertheid op het verkeer en de signalisatie dient te hebben om zijn rijsnelheid en rijstijl aan te passen aan de omstandigheden.
 
“Het voorbije jaar waren er te veel dodelijke ongevallen in de buurt van wegenwerken, daarom dat ik eerder ook al aankondigde dat ik investeer in bijkomende mobiele snelheidscontroles. Bij het terugdringen van het aantal ongevallen ga ik echter voor een totaalaanpak en wil ik met deze campagne alle bestuurders nog eens wijzen op de verantwoordelijkheid die ze hebben voor zichzelf, voor de wegenwerkers en voor andere bestuurders” aldus minister Peeters.

 

Nieuwsbrief

Wens je op de hoogte te blijven van inzichten, projecten, trends en evoluties in de bouwsector? Schrijf je nu in blijf up-to-date!

Bouwprojecten