Als abonnee heb je toegang tot alle artikels op BOUWKRONIEK.be

Beveiliging

RDS Electronics heeft verbeterd antibotssysteem voor toren- en mobiele kranen

Na een aantal maanden van ontwikkelen en testen onder reële omstandigheden brengt RDS Electronics de langverwachte AMCS antibotsoplossing voor torenkranen en mobiele kranen exclusief op de Belgische en Nederlandse markt. De DCS 61-S wordt geplaatst op toren- en mobiele kranen en communiceert zijn informatie via een radionetwerk. Het systeem kent voortdurend de positie van elke machine dankzij gps-antennes.  

RDS heeft
Het oudere antibotssysteem beperkte zich tot het eenvoudig tijdelijk neutraliseren van verboden zones. Het nieuwe antibotssysteem daarentegen detecteert automatisch de bewegingen van mobiele kranen en integreert de besturing van torenkranen. Zo kan het op een gesofisticeerde manier een interferentiegebied creëren voor de desbetreffende machines.
 
Na vele verzoeken van professionals in de sector, startte het project in februari 2018. Verschillende testfases in laboratoria en op het werkveld met RDS Electronics en andere partners werden uitgevoerd om te komen tot een betrouwbare, efficiënte oplossing die voldoet aan EN 17076, de toekomstige Europese normen voor antibotssystemen.
 
Het vernieuwde antibotssysteem krijgt veiligheidsonderdelen in overeenstemming met de Europese norm EN 13849-1. Dankzij het Pld performance level in overeenstemming met de EN13849-1-norm is het systeem compatibel met toekomstige machinebesturingen van hijsapparatuur en werd het ook SIL-2 gecertificeerd, volgens de EN 61508-norm.
 
De DCS 61-S is volgens RDS Electronics een mondiale première in de wereld van kranen en antibotssystemen. Het evoluerende product is zo ontworpen dat het tal van nieuwe functies integreert, zoals antibotsbeheer tussen torenkranen en mobiele kranen en tussen torenkranen en betonpompen.
 
De DCS 61-S berekent in realtime en in 3D de afstanden tussen elk element van de kranen (o.a. de positie van de cabine) net als de bewegingssnelheden. Het systeem kan bijgevolg in het besturingsmechanisme tussenkomen en ervoor zorgen dat de torenkraan (giek of loopkat) vertraagt en vervolgens volledig tot stilstand komt aan een vooraf ingestelde afstand van de mobiele kraan. Het toestel voor de mobiele kraan zal een steeds luider geluidssignaal geven bij het benaderen van de verboden zone of het interferentiegebied.
 
In tegenstelling tot het oudere antibotssysteem biedt DCS 61-S zelfs de mogelijkheid om verboden zones vanop afstand te activeren of te deactiveren en om het beheer van interferentie te deactiveren tussen bepaalde elementen zoals masten of gieken. Het DCS-61-S-systeem voor de mobiele kraan behoudt uiteraard zijn twee andere functies die essentieel zijn voor het handhaven van de productiviteit en de veiligheid op de bouwwerf.

Zonering

Het systeem geeft de gebruiker de mogelijkheid om snel verboden zones in 3D rechtstreeks op het scherm te creëren door geometrische vormen te associëren met perimeters en statische obstakels.

Datalogger

De DCS 61-S registreert en bewaart continu gegevens met betrekking tot gebeurtenissen, bewegingen en alle kraanparameters om ze direct op het scherm van het systeem te zien in de cabine en/of te downloaden naar een usb-stick.
 
De DCS 61-1 voor mobiele kranen heeft als meerwaarde dat het systeem beschikt over een gsm-modem (3G/4G), zodat de kraanproductie nauwkeurig en in realtime van overal ter wereld te bekijken is. De nieuwste innovatie IoT Lifting, bestaande uit een webplatform en een mobiele applicatie, maakt het mogelijk om AMCS-toestellen te beheren, kraangegevens te verzamelen, statistieken te genereren, de productiviteit te controleren en in realtime op afstand een diagnose te stellen van de systemen op een kraan.
 
Het nieuwe antibotssysteem is eenvoudiger dan ooit te installeren en te programmeren dankzij het scherm dat in de cabine van de kraanbestuurder is geïnstalleerd en hem alle informatie verstrekt om de machine in realtime te bedienen.
 
Een aantal maanden geleden werd de DCS 61-S voor mobiele kranen geïnstalleerd op de eerste bouwwerf: die van het toekomstig station Les Ardoines ten oosten van Vitry-sur-Seine in Frankrijk. Op deze bouwwerf van de Grand Paris Express werden zowel de mobiele kraan als de twee torenkranen uitgerust met de DCS 61-S. Deze eerste toepassing op een bouwwerf van een klant was een groot succes. Een andere uitdaging op deze bouwplaats was dat deze interfereerde met een andere bouwwerf met een torenkraan en een overhead brugkraan. Het vernieuwde antibotssysteem bleek succesvol te zijn en heeft zowel de doeltreffendheid als de noodzaak ervan aangetoond.
 
De antibotsinnovatie speelt in op veiligheids- en werkkwesties om tal van incidenten te vermijden en om te gaan met het toenemende gebruik van mobiele machines op bouwwerven. Het systeem speelt perfect in op de onmiddellijke besluitvorming en de dagelijkse behoeften op de bouwplaats en garandeert tegelijkertijd productiviteit en veiligheid.
 
Voor RDS Electronics zijn veiligheid en efficiëntie prioriteiten. Behalve de AMCS-antibotssystemen verkoopt en verhuurt RDS Electronics bovendien Orlaco-camerasystemen voor torenkranen, mobiele kranen, telescoopkranen en vakwerkkranen. De kraanmachinist kan met een camerasysteem van Orlaco een stuk veiliger en efficiënter werken omdat hij niet meer afhankelijk is van derden en sneller kan ingrijpen. De machinist behoudt daarbij een correcte lichaamshouding voor een optimale ergonomie.

 

Nieuwsbrief

Wens je op de hoogte te blijven van inzichten, projecten, trends en evoluties in de bouwsector? Schrijf je nu in blijf up-to-date!

Bouwprojecten