Als abonnee heb je toegang tot alle artikels op BOUWKRONIEK.be

Bouw en afwerking

AMB brengt bouwmaterialen over het water naar Antwerpen

Antwerpen start met een pilootproject stedelijke logistiek via dee binnenvaart aan het Asiadok. De tijdelijke maatschappij Antwerpen Mobiele Bouwlogistiek (AMB) zal daar een jaar lang als test een terrein uitbaten om palletten met bouwmaterialen over het water te vervoeren, in afwachting van een meer permanente infrastructuur en los- en laadkade. 

AMB Antwerpen Multimodale Bouwlogistiek
Er wordt flink gebouwd in Antwerpen en dus moeten er heel wat bouwmaterialen naar de stad gebracht worden. Combineer dat met de chronische files rond de stad en je hebt een cocktail die vraagt om problemen. Daar wilden Slim naar Antwerpen en AG Vespa, het vastgoedbedrijf van de stad Antwerpen, iets aan doen. Een jaar geleden lanceerden ze een oproep voor een testproject voor bouwlogistiek aan het Asiadok op het Eilandje.
 
Uiteindelijk viel de keuze op AMB, een vennootschap die speciaal voor dit project werd opgericht door Blue Line Logistics en de bouwmaterialenhandelaren J. Janssens & Zonen uit Sint-Lenaarts (Brecht) en De Rycke Gebroeders nv uit Kallo (Beveren). Blue Line Logistics zal zorgen voor de aan- en afvoer van goederen via de waterweg naar de overslagplaats. Bouwmaterialenhandelaren J. Janssens & Zonen en De Rycke zorgen voor de flow van bouwmaterialen, het beheer van de voorraad ter plaatse en de levering naar de nabijgelegen werven. Daarnaast willen zij ook bouwafval afvoeren.
 
AMB beschikt aan het Asiadok over een locatie van 4.000 m². “We gaan dit terrein inrichten voor het opslaan en overslaan van bouwmaterialen. We zullen omheiningen en verharding plaatsen. Dat maakt deel uit van het experiment”, zegt Antoon Van Coillie van Blue Line Logistics.
 
 
“We willen ook graag andere bedrijven betrekken bij dit project, maar iemand moet de eerste stap zetten en tot actie overgaan. Er wordt zoveel gesproken over stadsdistributie, maar wij willen dit effectief doen”, zeggen Jos Janssens en Jo De Rycke.
 
Het testproject past in de visie van de stad om van de noordoostkant van het Eilandje en het aansluitende Steenborgerweert een innovatieve stadshaven te maken, om de bedrijvigheid te behouden en verder te stimuleren. De zone omvat de Asiadok-Oostkaai, het Kempeneiland en het Mexico-eiland. Steenborgerweert ligt aan de andere kant van de Noorderlaan tussen de IJzerlaan en het Albertkanaal. 
 
“Bedrijven kunnen een belangrijke rol opnemen om de mobiliteit, bereikbaarheid en leefbaarheid in de Antwerpse regio te verbeteren. Het is fijn om te zien dat zovele ondernemers meedenken. We selecteerden nu dit pilootproject, met de bedoeling later nog meer projecten en locaties voor stadslogistiek op te starten”, besluit de Antwerpse schepen van Mobiliteit Koen Kennis.
Nieuwsbrief

Wens je op de hoogte te blijven van inzichten, projecten, trends en evoluties in de bouwsector? Schrijf je nu in blijf up-to-date!

Bouwprojecten