Het Maritiem Bureau van Gdynia heeft het contract voor de aanleg van een scheepvaartkanaal dwars door de Wislaschoorwal gegund aan de joint venture van Besix en NDI Group. De Wislaschoorwal is een smalle landtong die het Wislahaf scheidt van de Bocht van Gdańsk.
De nieuwe infrastructuur werd ontworpen door de ingenieursbureaus Mosty Gdańsk en Projmors. Ze zal het zeeverkeer vergemakkelijken en bovendien een boost geven aan de havenactiviteiten van Elblag door de afstand tot de Baltische Zee drastisch in te korten en de haven toegankelijk te maken voor grote zeeschepen.
"Het nieuwe kanaal door de Wislaschoorwal is een ambitieus infrastructuurproject dat Polen belangrijke economische voordelen zal opleveren. Besix is trots dit prestigieuze project te kunnen uitvoeren. De groep kijkt ook uit naar het teamwerk met NDI, een gewaardeerde partner met wie we de voorbije jaren een uitstekende samenwerking en een echte vertrouwensband hebben opgebouwd, met name via de bouw van de containerterminal in Gdańsk", stelt CEO Rik Vandenberghe van Besix.
"De infrastructuur in de Wislaschoorwal zal beantwoorden aan de hoogste kwaliteitsnormen, ook op vlak van milieu, dankzij het gebruik van ultramoderne technieken. Besix heeft een uitgebreide ervaring op dit gebied. Onze recente en lopende projecten in Europa, het Midden-Oosten en Afrika, maar ook in Australië en Canada zijn daar het bewijs van", meldt Mathieu Dechamps, general manager International bij Besix.
"Dit is een heel interessant hydro-engineeringproject. De bouw ervan zal door NDI in samenwerking met Besix worden uitgevoerd. We hebben eerder de DCT2-containerterminal in de haven van Gdansk samen gerealiseerd en onze samenwerking verliep heel goed. We zetten onze expertise graag in om dit project op de Wislaschoorwal in goede banen te leiden", besluit CEO Małgorzata Winiarek-Gajewska van NDI.
Het kanaal is 1,5 km lang en de breedte varieert van 25 tot 120 m. Het wordt uitgerust met 61 m lange en 17 m brede draaibruggen, terwijl de bijbehorende gebouwen een oppervlakte van 1.090 m² zullen beslaan. De twee golfbrekers buiten de landtong, in de Bocht van Gdańsk, hebben een lengte van respectievelijk 1.014 en 568 m en vormen een havendam. De werken zullen naar alle verwachting duren van 2019 tot 2022.