Digi-Barometer voor wegenbouwbedrijven
Negen toonaangevende partijen in de ICT- en wegenbouwsector lanceerden op 4 juli de Digi-Barometer, een online benchmarktool die specifiek voor de Belgische wegenbouwbedrijven werd ontwikkeld. Wegenbouwers worden aangemoedigd om deel te nemen aan de gratis benchmark via de website www.Digi-Barometer.be. Daarmee wordt nagegaan hoe digitaal je bedrijf is en waar je staat ten opzichte van andere deelnemende bedrijven. Je krijgt tips om snel en eenvoudig concrete stappen te zetten naar een digitale toekomst.
De focus ligt op de ‘kritische bedrijfsprocessen’ van de wegenbouwers waarbij de digitalisatiegraad van elke deelnemer wordt gemeten. Op 30 september wordt de Digi-Barometer afgerond en ontvangt elke deelnemer zijn benchmark. Het sectorale eindrapport over de digitalisering van de wegenbouw wordt op 24 oktober tijdens Digital Construction Brussels 2019 gepresenteerd.
Zowel de wetgever als het (toekomstige) personeel van een bouwbedrijf vinden digitalisering en technologie op de werkplek steeds vanzelfsprekender. Handmatige input en dataverwerking worden steeds meer gezien als verouderd en als een belangrijke bron van (menselijke) fouten en tijdverlies. De Belgische wegenbouwbedrijven staan voor hetzelfde dilemma: velen beseffen dat ze met de tijd moeten meegaan, maar weten niet altijd goed hoe eraan te beginnen of vrezen dat ze niet zonder kleerscheuren “op de digitale trein kunnen springen”.
Belgisch initiatief
Alle Belgische wegenbouwbedrijven kunnen de Digi-Barometer invullen. Door deel te nemen krijgen ze een objectief referentiepunt. Na het invullen van een korte vragenlijst ontdekken deze deelnemers hoe digitaal hun bedrijf is en waar ze staan ten opzichte van de andere deelnemende bedrijven. Aansluitend krijgen ze tips om snel en eenvoudig concrete stappen te zetten naar een digitale toekomst.
Thema’s zijn interne bedrijfsvoering en -organisatie, automatisering, BIM (Bouwinformatiemodel), machinesturing, digitale communicatie en toekomstige trends. De benchmark is ontwikkeld door toonaangevende partijen in de Belgische ICT-wereld. Zij stellen hun kennis en ervaring via de benchmark gratis ter beschikking van alle deelnemers.
De campagne is een initiatief van het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV), Arkance Systems, Astena, de Belgische Federatie van Aannemers van Wegenwerken (BFAW), het Opzoekingscentrum voor de Wegenbouw (OCW), Digitalewerf.be, Mercedes-Benz, Proximus, Sitech, Suivo, Uptime Groep en wegenbouw.be.