Negen op de tien bedrijven kampen met wanbetalingen
Kredietverzekeraar Atradius stelt na een onderzoek bij 2.769 West-Europese b2b-bedrijven vast dat liefst 93,5% van de Belgische firma’s te maken heeft met een betalingsachterstand van b2b-rekeningen. Dat is nog meer dan vorig jaar, toen 90,7% van de bedrijven met wanbetalingen werd geconfronteerd. Gemiddeld 42% van de totale waarde aan b2b-vorderingen wordt laattijdig betaald. In totaal worden 42,3% van de b2b-facturen in België te laat betaald.
De vertraagde betalingen kennen verschillende oorzaken. In de meeste gevallen raken bedrijven financieel niet rond (bij binnenlandse wanbetalingen is dit in 53,1% van de gevallen de reden, bij buitenlandse transacties 34,3%). Voorts is het gebruik van openstaande facturen ook een bewuste financieringsvorm. Dit is het geval bij 27,1% van de binnenlandse en 29% van de buitenlandse wanbetalingen.
“Omdat de traditionele financiering de afgelopen jaren minder toegankelijk werd, gaan kopers de rekeningen van hun leveranciers steeds meer gebruiken als een vorm van overbruggingskrediet”, zegt Christophe Cherry, country director België-Luxemburg bij Atradius. Als gevolg hiervan worden laattijdige betalingen door 20,1% van de leveranciers in België aangemerkt als een reden waarom ze betalingen aan hun eigen leveranciers moesten uitstellen. 17% van de respondenten in België moest zelfs specifieke maatregelen nemen om de kasstroom te corrigeren of aanvullende financiering te voorzien door factoringmaatschappijen of banken, als gevolg van late betalingen door hun klanten.
Volgens Christophe Cherry is er voorlopig geen beterschap op komst. 42% van de respondenten verwacht dat het betalingsgedrag van hun b2b-klanten zal verslechteren. Omdat België een exportgedreven economie is, hebben de verkiezingsuitslagen in Nederland, Frankrijk en Duitsland – de belangrijkste handelspartners van België – een grote impact. Betaalvertragingen in de buurlanden kunnen leiden tot overloopeffecten en een verhoogd risico voor Belgische bedrijven die in het buitenland handel drijven. Dat effect was al duidelijk bij de brexit vorig jaar. Toen gaf 28,4% van de Belgische bedrijven aan dat ze de kredietwaardigheid van hun kopers vaker zouden controleren om risico’s te vermijden. Een vijfde (20,5%) zei zelfs een beroep te doen op een incassobureau.
Maar ook verder van huis heeft de politiek een aanzienlijke invloed. Bijna één op de drie (30,1%) Belgische bedrijven gaat de controle op de kredietwaardigheid van afnemers verhogen om laattijdige betalingen als gevolg van het Amerikaanse protectionisme te voorkomen en te minimaliseren. Bijna 25% doet dat om de wanbetalingen door de groeivertraging in Azië te voorkomen.
Het onderzoek voor de Atradius Betalingsbarometer wordt jaarlijks verricht voor vier regio’s over de hele wereld: West-Europa, Oost-Europa, Amerika en Azië-Pacific. Het meet de betalingspraktijken en het gedrag van b2b-bedrijven. De Atradius Groep biedt kredietverzekeringen, borgstellingen en incassodiensten aan via een strategische aanwezigheid in meer dan vijftig landen. Atradius heeft toegang tot kredietinformatie van meer dan 240 miljoen bedrijven wereldwijd en maakt deel uit van de Spaanse Grupo Catalana Occidente (GCO.MC).