Zeven op de tien bedrijven zien digitalisering als een groeikans
Zeven op de tien bedrijven en organisaties in Vlaanderen staan positief tegenover digitalisering. Ze zien er kansen in om te groeien. Ruim een derde van de bedrijven en organisaties deed de afgelopen jaren belangrijke investeringen in automatisering en robotisering. Ze blijken vaker dan andere bedrijven economisch te groeien én meer personeel aan te werven. In een gemiddeld bedrijf zijn digitale vaardigheden voor driekwart van de werknemers vereist. Dat blijkt uit de Ondernemingsenquête van de SERV-Stichting Innovatie & Arbeid bij 1.651 bedrijven en organisaties in Vlaanderen.
“De digitalisering zet zich volop door in het bedrijfsleven en de inhoud van jobs verandert hierdoor. Naast investeringen in automatisering en robotisering blijven ook investeringen in de opleiding van werknemers nodig. Voor steeds meer jobs zijn digitale vaardigheden noodzakelijk die niet iedereen op de schoolbanken meekreeg”, zegt Caroline Copers, voorzitter van de Sociaal-Economische Raad van Vlaanderen (SERV).
Optimistisch
Vlaamse bedrijven en organisaties hebben een optimistische kijk op digitalisering. Zeven op de tien (69%) zien er een kans in om te groeien en slechts één op de tien (11%) ziet er een bedreiging in. Ruim een derde van de bedrijven en organisaties deed de jongste jaren belangrijke investeringen in automatisering en robotisering. Ze blijken vaker dan andere bedrijven economisch gegroeid te zijn én meer personeel aangeworven te hebben.
Ruim acht op de tien bedrijven en organisaties hebben een website. Deze aanwezigheid op het internet betekent niet dat er ook online verkoop is via een webshop. Slechts één op de vijf bedrijven of organisaties geeft aan dat ze een product of dienst online verkopen. Hoe groter het bedrijf, hoe groter de kans op een webwinkel.
Zelf plaatsen en ontvangen bedrijven en organisaties heel wat bestellingen online. Een bedrijf met tien of meer werknemers ontving in 2001 slechts één op de tien bestellingen via e-mail of een andere internettoepassing. Intussen is dat flink gestegen en ontvangen deze bedrijven nu zes op de tien bestellingen digitaal. Ook zelf digitaal bestellen bij leveranciers zit in de lift: terwijl in 2001 slechts 14% van de bestellingen digitaal verstuurd werden, is dat nu zeven op de tien.
De Ondernemingsenquête staat ook stil bij de invloed van digitalisering op de jobinhoud van de werknemers. Het aandeel dat een beeldscherm nodig heeft om zijn of haar werk uit te voeren is sterk toegenomen tussen 2000 en nu. In een gemiddeld bedrijf zijn digitale vaardigheden voor driekwart van de werknemers vereist. Vooral de dienstensector en de quartaire sector springen hier bovenuit. Onder de quartaire sector vallen zowel de overheidsdiensten als de door de overheid deels of geheel gesubsidieerde diensten. Voorbeelden zijn ziekenhuizen, verpleeghuizen, de brandweer, justitie, defensie, sociaal werk, de cultuursector, de wetenschapssector en scholen.
Gebrek aan kennis
In een vijfde van de bedrijven heeft het personeel een gebrek aan digitale vaardigheden. Dit gebrek aan digitale kennis zet een rem op de groei. Het blijft dus belangrijk dat bedrijven investeren in de digitale vaardigheden van hun medewerkers. In ruim de helft van de bedrijven en organisaties is er opleiding om te werken met digitale technologie. Dat is vooral het geval in de quartaire sector en in grote ondernemingen.
De Vlaamse sociale partners vinden het hoog tijd dat het onderwijs, de arbeidsmarkt en de economie in Vlaanderen zich sneller aanpassen aan de digitaliseringstrend. Daarom doen de Vlaamse sociale partners een hele reeks aanbevelingen en acties om samen met de Vlaamse regering en andere actoren de overgang naar een digitale samenleving snel aan te pakken.