125 miljoen € voor nieuw vakantiepark in Zeeland
Roompot Vakanties, de grootste aanbieder van vakantieparken in Nederland, start op 1 mei met de bouw van Noordzee Beach Village, een vakantieresort in Nieuwvliet-Bad (Zeeuws-Vlaanderen). Het wordt het eerste eigen project van Roompot Projects, de nieuw opgerichte projectontwikkelingstak van Roompot Vakanties. Het bedrijf investeert ruim 125 miljoen € in het nieuwe park. De grondwerkzaamheden zijn onlangs gestart. De eerste vakantiegasten worden reeds eind dit jaar verwacht. Heel wat Belgische investeerders blijken vakantievastgoed in Nederland te zien als een goede belegging.
Het vakantieresort zal na volledige oplevering dagelijks naar schatting gemiddeld 2.500 tot 3.000 gasten lokken. Het park in het grensgebied zal in de beginfase ongeveer vijftig nieuwe banen opleveren en tussen 200 en 400 (indirecte) jobs de komende jaren. Uit ervaring weet Roompot Vakanties dat bij de komst van een dergelijk groot project ook het regionale bedrijfsleven, zoals de horeca en de detailhandel, hier gedurende het hele jaar mee van profiteren.
Zeeland, en meer bepaald Zeeuws-Vlaanderen, is erg populair bij Belgen. De bekendheid van de regio is de jongste jaren gegroeid door de inspanningen van verschillende spelers, maar vooral door de troeven die de Nederlandse kust kan uitspelen zoals de brede stranden, het uitgestrekte landschap en het ongerepte karakter van de natuur. Ook de vele mogelijkheden voor fietsers zijn vooral bij Vlamingen heel populair.
Zeeland is echter ook in trek bij Belgen omwille van de investeringskansen in recreatief vastgoed. De aantrekkingskracht van de regio en het goede rendement zijn daarbij de belangrijkste redenen. Roompot biedt op een groot deel van de woningen op Noordzee Beach Village een vast rendement van 5%. De investeringen in een tweede verblijf zitten dan ook al enkele jaren in de lift. In 2015 werd in Nederland een record van 3.100 verkochte vakantiewoningen genoteerd. Ook de regio rond Cadzand doet het erg goed. Recente investeringen in de streek, het rendement maar ook het aantrekkelijke hinterland spelen daarbij een belangrijke rol. Al deze factoren resulteerden de jongste jaren in een stijging van de prijzen met gemiddeld 50.000 € per woning.
In het toekomstige vakantiepark in Nieuwvliet-Bad worden in totaal 562 accommodaties, waaronder 202 lodges, 40 strandhuizen en 320 recreatiewoningen beschikbaar. Die bieden ruimte aan vier tot zestien personen. In de eerste fase worden 63 lodges, 40 strandhuizen en 63 recreatiewoningen opgeleverd. Naast de accommodaties komen er moderne centrumvoorzieningen met een groot zwembad en een kwaliteitsrestaurant. De kavels zijn gemiddeld 375 m² groot, de grootste kavel is 1.144 m². Inmiddels is meer dan de helft van 166 accommodaties in de eerste fase verkocht, waarvan ruim 20% aan Belgen.
Roompot Vakanties heeft zich als eerste recreatiebedrijf in Nederland aangesloten bij het project ‘2B Connect’. Dat moet zorgen voor meer biodiversiteit op bedrijventerreinen in de grensstreek Nederland-België. Het project is een initiatief van 23 Belgische en Nederlandse instanties, waaronder de Zeeuwse Milieufederatie (ZMf), Landschapsbeheer Zeeland, de Provincie Antwerpen en het departement Leefmilieu, Natuur & Energie (Vlaanderen).
Noordzee Beach Village Nieuwvliet-Bad is dan ook een vakantiepark dat volop de kaart van de duurzaamheid trekt. Dat uit zich bijvoorbeeld in het gebruik van Nederlands populierenhout. Dynamische verlichting met bewegingssensoren beperkt het elektriciteitsverbruik en er zijn verschillende oplaadpalen voor elektrische auto’s. Bovendien onderzoekt Roompot hoe het grote centrumgebouw energiezuinig kan worden door het gebruik van zonne-energie.
“Met het nieuwe vakantiepark in Nieuwvliet-Bad trekken we de omgeving naar binnen. De woningen worden zodanig gepositioneerd dat de huidige parkomgeving deels kan worden teruggegeven aan de natuur. De woningen worden bv. niet afgezet met omheiningen, zodat de gasten hun vakantie midden in de Zeeuwse natuur kunnen beleven. Bovendien verlengen we het duinlandschap tot in het park. Tevens leggen we kunstmatige duinen aan zodat een deel van de woningen in het duinlandschap zullen staan”, aldus Yoeri Kambier, algemeen directeur van Roompot Projects.
In 2015 bezochten volgens het Kenniscentrum Kusttoerisme 357.000 Belgische gasten Zeeland, een stijging met 62% vergeleken met 2012. Het bestedingspatroon van de Belgen ligt bovendien een stuk hoger dan dat van bv. Nederlandse of Duitse toeristen omdat niet de kostprijs, maar de kwaliteit primeert. De combinatie van de mooie kust en het Bourgondische achterland (Gent, Brugge, Knokke, Sluis, Cadzand, Breskens, …) biedt de Belg de ideale mix voor een vakantie dichtbij. Verwacht wordt dat de tendens waarbij steeds meer Belgen naar Zeeland trekken zich de komende jaren nog zal voortzetten.