1,3 miljoen € voor Gentse brug aan de Oude Dokken
Vlaams minister van Economie Hilde Crevits maakt via het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling 1,34 miljoen € vrij voor de bouw van een nieuwe fietsers- en voetgangersbrug aan de Oude Dokken in Gent. De Matadibrug wordt, na de Bataviabrug (foto), de tweede fietsers- en voetgangersbrug die de Oude Dokken met de binnenstad zal verbinden. De totale kostprijs van de brug bedraagt 3,3 miljoen €.
Het project zal worden uitgevoerd in opdracht van de Vlaamse Waterweg, onder leiding van Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters en het stadsontwikkelingsbedrijf van de stad Gent. Met de toekenning van de middelen wordt het licht op groen gezet voor de realisatie van de nieuwe brug. Fietsers en voetgangers krijgen er zo een belangrijke nieuwe verbinding met het stadscentrum bij.
De Matadibrug zal de oostelijke oever (waar de Schipperskaai en de Kleindokkaai al heraangelegd zijn als kaaipromenades) verbinden met de westelijke oever (waar ook de Handelsdokkaai binnenkort een nieuwe aanleg krijgt). Met een breedte van 6 m zal de brug niet alleen zorgen voor een vlotte doorstroming, maar ook voor een fantastische uitkijk over het projectgebied Oude Dokken. Net als de Bataviabrug zal de brug ontworpen worden door het Parijse bureau Feichtinger Architects. Als alles volgens plan verloopt, kan de brug er eind 2022 liggen.
Matadi is een verwijzing naar een havenstad in Congo. Een toepasselijke naam, omdat de brug dichtbij de Kongostraat komt te liggen. In 2011 kregen alle toekomstige bruggen en kaaien een naam die verwijzen naar havensteden die een economische band met de Gentse haven hebben gehad.
“Deze brug is cruciaal voor de herbestemming van de Oude Dokken. Het voormalige havengebied wordt door het Gentse Stadsontwikkelingsbedrijf sogent herbestemd tot een nieuw stadsdeel aan het water, met zowat 1.200 nieuwe woningen, groen en publieke voorzieningen. Samen met de al gerealiseerde Bataviabrug zal de Matadibrug ervoor zorgen dat de nieuwe woonwijk een volwaardig onderdeel wordt van Gent en op een duurzame manier wordt verbonden met het stadscentrum. De Europese steun is dan ook onontbeerlijk voor de realisatie van dit project”, besluit burgemeester Mathias De Clercq.