De ontwikkeling van de Minckelerssite betekent een nieuw hoofdstuk in de herwaardering van de Vaartkom in Leuven. Waar nu nog 1,3 ha beton en asfalt ligt, komen groene ontmoetingsplaatsen, een wandelboulevard en speelpleintjes in de plaats. Nieuw Leuven biedt in totaal 191 woongelegenheden.
De huizen krijgen elk een eigen tuin die grenzen aan die van bestaande woningen in de Strijdersstraat en de Jean-Baptiste van Monsstraat. Ze worden gescheiden worden door een nieuw kruiwagenpad, waar ook de bestaande bewoners gebruik van kunnen maken.
Daarnaast komen er ook 157 appartementen en studio’s, verdeeld over zes gebouwen die elk niet hoger zijn dan vijf bouwlagen. De nieuwe woonwijk wordt autoluw. Er komen op de site ook meerdere ontmoetingsplaatsen en er is plaats voorzien voor een supermarkt en een handelszaak.
“De komst van Nieuw Leuven zal een enorme meerwaarde zijn voor de hele buurt en de lokale middenstand. We transformeren een oud stadsdeel in een groene en duurzame woonwijk. Er is gekozen voor een modern en innovatief ontwerp, waardoor de gebouwen mooi zullen aansluiten op de omgeving. Nieuw Leuven is een veelbelovend project waarop alle Leuvenaars trots mogen zijn”, zegt John Eyers, van het ontwerpkantoor Jaspers-Eyers Architects.
Geothermisch netwerk
De site met een totale oppervlakte van ongeveer 2 ha wordt zo goed als energieneutraal en bijna volledig fossielvrij. Nieuw Leuven is klaar voor een gasloze toekomst. De woningen worden verwarmd en gekoeld door een geothermisch netwerk waarbij het grondwater wordt opgepompt en vervolgens verwarmd met een warmtepomp. Via een buizennetwerk wordt het daarna verspreid naar de woningen.
"Bij het project Nieuw Leuven krijgen we de kans om ontharding, infiltratie en diversiteit op grote schaal toe te passen. Het wordt een royaal groen binnengebied en een vrolijk landschap dat een welkom uitstraalt voor de volledige buurt”, zegt landschapsarchitect Arne Deruyter.
Op de site komen tevens 1.300 zonnepanelen en 4.250 m² groen, waaronder 175 nieuwe bomen. Op het dak van de supermarkt komt een gemeenschappelijke daktuin voor de toekomstige bewoners. Doorheen de nieuwe wijk zal er ook een wandel- en fietspad lopen dat de Vaartkom met het Leuvense stadscentrum verbindt.
De bestaande Minckelersparking komt ondergronds en het aantal publieke parkeerplaatsen ervan vermindert van 800 naar 400. De andere helft is voorzien voor de bewoners, handel en buurtbewoners. Dat moet de leefbaarheid van de wijk en de straten in de omgeving ten goede komen. Ten slotte zijn er ook 500 fietsstalplaatsen voorzien.
"Door het autoluwe en groene karakter van Nieuw Leuven trachten we de leefbaarheid in de wijk en in de omliggende straten een enorme boost te geven. Het algemene zicht in de straat zal ook veranderen: de parkeertoren die er momenteel staat, verdwijnt en parkeren zal alleen nog ondergronds kunnen”, aldus Peter Lamens van projectontwikkelaar LGV.
Een wandelboulevard zal de Vaartkom met het centrum van de stad verbinden. (Foto: Jaspers-Eyers Architects)
De site wordt in de eerste plaats een groene en autoluwe woonwijk. (Foto: Jaspers-Eyers Architects)
Er komt in totaal 4.250 m² groen, dat is 1,5 keer de oppervlakte van de Leuvense Grote Markt. (Foto: Jaspers-Eyers Architects)