“Deze investering van 24 miljoen € komt ten goede van meer dan 8.000 leerlingen. De extra capaciteit is noodzakelijk”, zegt de Vlaamse Onderwijsminister Ben Weyts. Deze financiële steun kunnen schoolbesturen uit het gesubsidieerde onderwijs (gemeentelijk, stedelijk, provinciaal en vrij onderwijs) krijgen voor bouw- of verbouwingswerken. Deze regeerperiode trekt Vlaanderen een half miljard extra uit voor scholenbouw: in totaal zal de investeringsteller voor schoolinfrastructuur op wel 3 miljard € staan.
Weyts investeert via AGIOn 24.167.215 miljoen € in 125 scholenbouwprojecten over gans Vlaanderen. In Hasselt realiseren Middenschool Kindsheid Jesu, Virga Jessecollege en Humaniora Kindsheid Jesu met 3,6 miljoen € verbouwingswerken aan de bestaande school. Meer dan 2.034 leerlingen zullen hierdoor in betere schoolinfrastructuur les kunnen krijgen.
Het Heilig Hartinstituut Technisch Onderwijs in Heverlee kan rekenen op 3,1 miljoen € voor het ombouwen van een klooster met tuinen naar een eerstegraadsschool met speelplaats voor 308 leerlingen. Het Instituut Dames van het Christelijk Onderwijs in Antwerpen plaatst met 2 miljoen € een nieuwbouw voor 282 leerlingen. In Brakel ontvangen Vrije Kleuterschool-Valkenberg en Vrije Basisschool Sint-Augustinus 1,6 miljoen € voor een nieuwbouw en omgevingswerken. 304 leerlingen maken gebruik van deze extra infrastructuur.
Virtual reality
De Vlaamse minister van Onderwijs investeert ook in virtual reality-toepassingen in het beroeps- en technisch secundair onderwijs. In het arbeidsmarktgericht onderwijs is dit soort digitale innovaties nog relatief zeldzaam, maar virtual reality heeft wel een enorm potentieel in de praktijklessen. “We gaan een achterstand ombuigen in een voorsprong”, zegt Weyts. “Jongeren die op school al ondergedompeld werden in virtual reality, krijgen een voorsprong op de arbeidsmarkt van de nabije toekomst.”
Vlaanderen grijpt de coronacrisis aan om een ongeziene investering te doen in de digitalisering van ons onderwijs. Op dit moment heeft Vlaanderen een achterstand inzake digitaal onderwijs, maar het zogenaamde Digisprong-plan gaat die achterstand ombuigen in een voorsprong door gericht te investeren in ict-vaardigheden, ict-omkadering, ict-beleid en ict-toestellen. Eerder was al bekend dat alle leerlingen van het vijfde en zesde leerjaar lager onderwijs en alle scholieren in het ASO, BSO, BuSo, DBSO, KSO, TSO en de leertijd toegang krijgen tot een eigen ict-toestel. Zo kunnen alle scholen van het beroeps- en technisch secundair onderwijs rekenen op 552 € per scholier om elke leerling toegang te geven tot een eigen toestel en digitale infrastructuur.
Minister Weyts maakt daarbovenop nu nog eens 6,5 miljoen € vrij voor virtual reality-toepassingen in het beroeps- en technisch secundair onderwijs. In het arbeidsmarktgericht onderwijs is dit soort digitale innovaties nog relatief zeldzaam, terwijl extended reality een enorm potentieel heeft in praktijklessen. Met een vr-bril kunnen leerlingen virtueel kennismaken met de allernieuwste assemblagetechnieken, levensechte brandoefeningen doen of computervaardigheden aanscherpen. Zo krijgen vakleerkrachten bijna eindeloos nieuwe mogelijkheden.