Alheembouw en Cordeel bouwen stadion Club Brugge
Voor de bouw van hun nieuwe voetbalstadion naast het huidige Jan Breydel-complex in Sint-Andries gaat Club Brugge in zee met een consortium rond de bouwgroepen Cordeel en Alheembouw. De voorbije maanden werd een internationale ‘design & build’-procedure doorlopen en Club Brugge koos nu het bouwteam waarmee ze willen samenwerken.
De bouw van het nieuwe stadion van Club Brugge zou volgens de planning volgende zomer moeten starten. Behalve een clubwinkel, enkele restaurants en een museum zijn er geen andere activiteiten voorzien in het complex. Er is geen sprake meer van een microbrouwerij of evenementenruimtes.
Toch botst het project op wantrouwen van buurtbewoners. Die vrezen dat een deel van hun woningen in de schaduw van het nieuwe stadion zal komen staan. Daarnaast worden vragen gesteld over lichtvervuiling, geluidsoverlast en vooral mobiliteit.
Het nieuwe stadion, ontworpen door het Parijse SCAU architecture valt met een hoogte van 32 m alvast wat lager uit dan aanvankelijk door de buurt werd gevreesd. Club Brugge stelt dat het stadion helemaal moet opgaan in zijn omgeving. Hiervoor fabriceerde de textielgroep Sioen een speciaal soort geperforeerd textiel die als bekleding dient en het complex een zachtere aanblik moet geven.
Club Brugge beklemtoont dat er nog geen definitief voorstel is en dat er nog ruimte blijft voor verdere verfijning van het ontwerp. De buurtbewoners kregen na een recente infovergadering twee weken tijd om hun bedenkingen te formuleren bij de nieuwe plannen.
Volgens burgemeester Dirk De fauw van Brugge blijkt uit huidige weerhouden projectvoorstel duidelijk dat het ontwerpteam maximaal rekening hield met de bezorgdheden en aanbevelingen van het stadsbestuur. Kort samengevat moest:
• het nieuw stadionontwerp deel uitmaken van een kwalitatief ruimtelijke (park)omgeving dat publiek toegankelijk is voor de buurt;
• gezocht worden naar de optimale inplanting van het stadion ten opzichte van de buurt;
• maximaal ingezet worden op nieuwe geluids- en lichttechnieken om eventuele hinder op wedstrijdmomenten maximaal te reduceren;
• moest een sterk pakket aan ondersteunende en milderende maatregelen uitgewerkt worden in functie van verkeer en mobiliteit, waarbij concrete initiatieven voorzien worden rond slimme mobiliteits- en parkeeroplossingen op wedstrijddagen;
• Club Brugge de omwonenden maximaal betrekken en consulteren doorheen het ontwerpproces om een zo groot mogelijk draagvlak te realiseren.
Op basis van de ontvangen suggesties en bemerkingen zal het ontwerpteam van Club Brugge het definitieve ontwerp en de omgevingsvergunning finaliseren, om vervolgens in de loop van het najaar de aanvraag in te dienen bij de bevoegde administraties. De stad Brugge zal pas op dat moment een advies uitbrengen over het finale aanvraagdossier.
“Voor het stadsbestuur is er natuurlijk een onlosmakelijke link met het stadionproject van Cercle Brugge. Alle voorwaarden en garanties die opgenomen waren in het collegebesluit van 10 januari blijven onverminderd van toepassing. Net zoals wij wordt Cercle Brugge nu geïnformeerd over de plannen van Club Brugge. We zullen met beide voetbalploegen gesprekken voeren om tot een goede afstemming te komen”, zegt de burgemeester.
“Een cruciaal element voor Cercle Brugge blijft het arrest van de Raad van State dat een definitieve uitspraak doet over beroepen tegen de ruimtelijke bestemming van o.a. de site Blankenbergse Steenweg. De laatste pleidooien in de lopende procedure vinden begin september plaats, wat de hoop doet ontstaan dat er uiterlijk tegen eind september eindelijk duidelijkheid zal verschaft worden door de Raad van State. Dat zal dan opnieuw een volgende noodzakelijke stap zijn in de richting van een totaaloplossing voor beide ploegen”, aldus burgemeester De fauw.
Conclusie: het akkoord dat Club Brugge bereikt heeft met het bouwconsortium is een belangrijke tussenstap die past in het oplossingsvoorstel zoals goedgekeurd begin januari. Het is een heel belangrijke vaststelling dat het weerhouden ontwerpteam sterk heeft ingezet op de bezorgdheden die al van bij het begin werden aangehaald. Het voorgestelde ontwerp is compact en door het gebruik van moderne technieken en een slim technisch ontwerp wordt de hinder voor de omwonenden maximaal beperkt. Voor de aspecten mobiliteit en verkeer worden nu al duidelijke oplossingsvoorstellen op tafel gelegd die samen met alle betrokken instanties en met de politie verder moeten uitgewerkt worden”, besluit Dirk De fauw.