Belgen bouwen de Tour Triangle in Parijs
Unibail-Rodamco-Westfield (URW) heeft het bouwcontract voor de Tour Triangle in Parijs toegekend aan het Belgische bouwbedrijf Besix. De toren is ontworpen door het Zwitserse architectenkantoor Herzog & De Meuron, dat in 2001 de prestigieuze Pritzker Prize won.
De Tour Triangle wordt 180 m hoog en zal voldoen aan de milieu-eisen van de certificaten Breeam Excellent (minimum) en HQE Exceptional en aan de vereisten voor het Effinergielabel.
Zo omvat het project onder andere geothermische systemen, een warmtedistributienetwerk, energie- en warmteterugwinningssystemen, een bioklimatische gevel en 1.000 m² zonnepanelen.
“Voor de realisatie van de Tour Triangle zijn er veel uitdagingen op zowel technisch, logistiek als architecturaal vlak. Het project sluit mooi aan bij de prestigieuze gebouwen die Besix over de hele wereld al heeft neergezet, zoals het Grand Egyptian Museum in Cairo en de Burj Khalifa in Dubai, 's werelds hoogste toren”, zegt Pierre Sironval, Deputy CEO van Besix Group.
Bouwmethodes
De planning, logistiek en bouwmethodes zijn bepaald door Besix Engineering, het interne ontwerpbureau van de groep. De impact op de lokale mobiliteit, de omgeving en de werking van het Parc des Expositions worden zoveel mogelijk beperkt. Besix Engineering staat ook in voor de uitvoeringsstudies voor de structuur en biedt ondersteuning aan degenen die aan de gevel werken.
De Tour Triangle omvat onder andere kantoorruimtes en een conferentiecentrum, maar ook een gezondheidscentrum, een cultureel centrum, een kinderdagverblijf, een hotel en een restaurant. De ecologische voetafdruk van het gebouw wordt voornamelijk in de hand gehouden door het gebruik van koolstofarm materiaal.
Zo heeft bijvoorbeeld minstens de helft van het beton een verminderde CO2-uitstoot en worden er gerecycleerde materialen gebruikt, zoals het geval is met de aluminium gevels.
Verder staat sociale integratie centraal, waarvoor 100.000 werkuren zijn vrijgemaakt die in samenwerking met EPEC, de vereniging Ensemble Paris Emploi Compétences, zullen worden ingevuld.
5.000 jobs
De toren zal voltooid zijn in 2026 en voor vijfduizend rechtstreekse en onrechtstreekse banen zorgen. Besix werkt nauw samen met het projectteam dat Unibail-Rodamco-Westfield heeft aangesteld. Dat bestaat uit de engineeringbedrijven Setec en Egis, verantwoordelijk voor de ontwerpstudies voor respectievelijk de structuur en vloeistoffen, en Artelia als projectleider.
De Tour Triangle wordt de derde hoogbouw die Besix in Parijs bouwt, na de torens Dexia (CBX) en Carpe Diem in het district La Défense. De Carpe Diem-toren was de eerste toren die zowel het HQE- als Leedcertificaat kreeg en de eerste met het Leed Platinum certificaat in Frankrijk.
Architecten
Herzog & de Meuron is een Zwitsers architectenbureau en werd in 1978 opgericht in Basel waar zich nog steeds het hoofdkantoor bevindt. De carrières van oprichters en senior partners Jacques Herzog en Pierre de Meuron liepen samen toen ze beiden een opleiding volgden aan het Zwitserse Federale Instituut voor Technologie (ETH) in Zürich.
In 2001 ontvingen Herzog & de Meuron de Pritzker Prize, de hoogste onderscheiding in de architectuur. "Het is moeilijk om architecten in de geschiedenis te vinden die de omhulling van architectuur met meer verbeeldingskracht en virtuositeit hebben aangepakt. Ze verfijnen de tradities van het modernisme tot elementaire eenvoud”, stond toen te lezen in het juryverslag.
Herzog & de Meuron zijn misschien het best bekend om hun verbouwing van het gigantische Bankside Power Station in Londen tot het nieuwe huis van Tate Modern. Jacques Herzog en Pierre de Meuron zijn sinds 1994 gasthoogleraar aan de Harvard University Graduate School of Design. In 2006 noemde The New York Times Magazine ze 'een van de meest bewonderde architectenbureaus ter wereld'.
De vormen van sommige van hun ontwerpen suggereren kunstglas en kunstvoorwerpen die je doorgaans op een salontafel aantreft, zoals een art deco asbak of een eigenzinnige doos voor chocolaatjes. Een gebouw wordt als het ware een grote versie van bureaukunst. Dat kan omdat de computer het ontwerp mogelijk maakt, de plasticiteit van het medium nabootst en het door de inzet van innovatieve materialen aflevert als een technisch hoogstandje.