Besix RED en PSR slaan handen in elkaar voor stadsvernieuwing Aalst
Besix RED en PSR ontwikkelen voortaan samen het grootschalige stadsvernieuwingsproject tussen het station van Aalst en de Dender. Het project bestaat uit een publiek en een privaat luik en omvat in eerste instantie de bouw van een pendelparking voor de NMBS met 900 parkeerplaatsen, een zeer grote fietsenstalling, en op termijn ook kantoren voor de NMBS, stationsgebonden winkels, horeca en een multifunctioneel plein.
Het project, dat reeds in 2007 startte, komt nu dus in een stroomversnelling dankzij een samenwerkingsakkoord tussen de ontwikkelaars Besix RED, een filiaal van de Besix Group en al bijna dertig jaar actief in vastgoedontwikkeling, en PSR, een dochtervennootschap van Jan De Nul Group uit Aalst en als projectontwikkelaar vooral bezig met het hergebruiken en (her)ontwikkelen van onderbenutte terreinen.
Er werd tussen de projectpartners een structurele samenwerking uitgebouwd met wederzijdse inbreng van ervaring en competenties, alsook met de gezamenlijke ambitie om via dit project in Aalst aan duurzame stadsvernieuwing te werken waarbij nu al rekening gehouden wordt met de noden van de toekomstige generaties.
De plannen van Besix RED om aan wat nu de achterkant van het Aalsterse station is een nieuwe ontwikkeling te realiseren met een publiek en een privaat luik met meer dan 200 woningen, dateren al van tien jaar geleden.
“Door in zee te gaan met een partner die uiteindelijk niet actief meewerkte, kwamen de plannen niet van de grond. Alle problemen uit het verleden zijn nu echter van de baan, omdat er een akkoord getekend is met projectontwikkelaar PSR, in wie we een actieve partner hebben gevonden met wie we de ontwikkeling nu snel zullen kunnen realiseren”, zegt Gabriel Uzgen, gedelegeerd bestuurder van Besix RED.
“Als ontwikkelingsdivisie van Jan De Nul Group kennen we de lokale markt. Bovendien zijn we twee partners met eenzelfde structuur en met een sterke aannemer achter ons. Bij Besix RED is dat Besix, bij PSR is dat Jan De Nul, een belangrijke speler voor de lokale tewerkstelling, waarvan het hoofdkantoor trouwens op wandelafstand van de nieuwe ontwikkeling ligt. We kunnen in dit project nu echt aan de slag en de verkommerde buurt ombouwen tot een fris en groen nieuw stadsgedeelte en zo onze reputatie als ontwikkelaar die zich toelegt op het kwalitatief hergebruiken van onderbenutte ruimte alle eer aandoen”, vult Johan Geeroms, managing director van PSR, aan.
Het nieuwe projectteam ging recent reeds van start met de voorbereidende werkzaamheden en hoopt op korte termijn meer info te kunnen geven over de planning.
De partners benadrukken hoe zeer het project hen aan het hart ligt omdat het hen in staat stelt te tonen dat ze erg begaan zijn met duurzame stadsontwikkeling. “De tijd is voorbij dat vastgoedontwikkeling enkel bestond uit het bouwen van zoveel mogelijk units op een welbepaalde oppervlakte. We beseffen als ontwikkelaars maar al te goed dat we moeten bouwen voor de toekomstige generaties en daarbij rekening moeten houden met de snelle veranderingen in de maatschappij en de andere noden van de mensen rond bijvoorbeeld mobiliteit. Algemeen wordt erkend dat de toekomst aan de steden is, maar dan komt het er ook op aan daar voor een sterke symbiose te zorgen van wonen, werken, winkelen en publieke diensten”, stellen ze.
Het project in Aalst, waarbij de achterkant van het station in feite de voorkant zal worden, zoals eerder al bijvoorbeeld gebeurde in Kessel-Lo, zal zo het gebruik van het openbaar vervoer stimuleren. “Ondertussen is immers ook aan de tunnel die deel uitmaakt van het projectgebied gewerkt, waardoor de omgeving een perfecte aansluiting biedt op de snelweg” geeft Johan Geeroms nog aan.