Als abonnee heb je toegang tot alle artikels op BOUWKRONIEK.be

Bouwprojecten

Brugge wil nieuwe brandweerkazerne bouwen

De stad Brugge wil een nieuwe brandweerkazerne bouwen op een site aan de Dirk Martensstraat. De bouwkost van een nieuwe kazerne wordt geraamd op 20 miljoen €. Nog vóór het einde van het jaar wil de stad een ontwerper aanstellen.

Brugge wil nieuwe brandweerkazerne bouwen - Copy (2)
De brandweer op het Brugs grondgebied is gehuisvest in twee kazernes. De kazerne Walwein of ‘de voorpost’ bevindt zich langs de Walweinstraat nabij het centrum van de stad. Dit gebouw was ooit een volwaardige brandweerkazerne, maar wordt al jaren gedeeld met de stedelijke ruim- en reinigingsdienst. Het gebouw is ondertussen 56 jaar oud en voldoet niet langer aan de normen. De kazerne Herdersbrug of ‘hoofdwacht’ bevindt zich sinds 1986 in Dudzele en is dus ook al 35 jaar oud.
 
Eind de jaren ‘70 van vorige eeuw had het toenmalige stadsbestuur grootse plannen met de brandweer. Het autonome brandweerkorps van Zeebrugge zou opgegeven worden en de stad zou met hulp van federale overheidssteun een nieuwe kazerne bouwen tussen de haven en het stadscentrum. Die kazerne kwam er in Dudzele en was lange tijd het enige gebouw in de zeer landelijke regio. De nieuwe kazerne moest het hoofd bieden aan crisissituaties in de haven, maar ook ingrijpen in het stadscentrum en de omliggende gemeenten. Nog voor de opening van de nieuwe kazerne in Dudzele besliste het stadsbestuur om de kazerne Walwein toch open te houden. De afstand naar het stadscentrum was immers te groot en er zou kostbare tijd verloren gaan bij potentiële noodsituaties.
 
Lange tijd werd het werk verdeeld tussen beide kazernes tot de wet Civiele Veiligheid uit 2007 hier een einde aan maakte. De noodcentrales werden verplicht om steeds het dichtstbijzijnde brandweerkorps te alarmeren. De kazerne in Dudzele raakte stilaan geïsoleerd. De haven werd sinds dan bediend door de brandweerposten Blankenberge en Knokke-Heist. Voor tussenkomsten in de stad en de randgemeente werd steeds de voorpost gealarmeerd.
 
In 2015 werd de brandweer hervormd. De twee kazernes werden toegevoegd aan de Hulpverleningszone 1 (regio Brugge – Oostende). Uit de risicoanalyse van de hulpverleningszone bleek dat de voorpost het meeste interventies afwerkte in de zone, maar over de kleinste en minst uitgeruste kazerne beschikte. Het rapport van de kazerne Herdersbrug was net andersom. De grootste kazerne in de zone werd het minst gealarmeerd. Toen werd al snel in de richting  van de samenvoeging van beide kazernes op een centrale locatie gedacht.

Nieuwe locatie

De zoektocht naar een nieuwe locatie was geen sinecure. “Een brandweerkazerne moet centraal gelegen zijn en aansluiten op belangrijke invalswegen. Dat zijn ook de criteria die veel andere organisaties en bedrijven hanteren voor de keuze van een locatie. De site in de Dirk Martensstraat is bijzonder geschikt. Er zal werk gemaakt worden van een rechtstreekse aansluiting op de Bevrijdingslaan, de invalsweg tot het stadscentrum. Via de N31 kan de haven vrij snel bereikt worden. De nieuwe kazerne ligt op het snijpunt van de noord-zuidas (N31) en de stadsring (R30) waardoor een vrij ruime regio in een recordtijd kan bereikt worden door de hulpdiensten. De ligging nabij het AZ-St-Jan zorgt ervoor dat de ziekenwagens sneller terug in de kazerne zijn waardoor de inzetbaarheid aanzienlijk zal verhogen”, verwacht burgemeester Dirk De fauw.
 
De site is ook vlot bereikbaar met de fiets, de wagen, de bus en ligt nabij het station. Zowel voor de inwoners van Brugge, de inwoners van de naburige gemeenten als het brandweerpersoneel is het een goede beslissing om de brandweer op deze locatie onder te brengen. Voor de bediening van Damme wordt momenteel aan een alternatieve oplossing gewerkt.

Aankoop

Na lange onderhandelingen met de mensen van de groep Metro/Makro die de site wensten te verkopen per opbod en de hoogste prijs wensten te behalen, stootte de stad op zijn grenzen omdat de stad ook gebonden is aan regels bij aankopen en het schattingsverslag daarbij de leidraad is. De stad voorziet immers geen ontwikkeling in kantoren noch in kmo-zones maar in een brandweerzone wat van prioritair belang is voor de veiligheid van haar inwoners en zone. Via een samenwerking met een derde kreeg de stad Brugge toch de kans om de zone voor de brandweer te kunnen kopen. Brugge koopt het ene deel aan de geschatte prijs en de andere koper koopt de rest aan hogere prijs omdat hij andere zaken zal realiseren.
 
“Zo kan de stad een overeenkomst sluiten voor de aankoop van de grond langs de Dirk Martensstraat 4. Met deze strategische aankoop van zowat 2,4 miljoen € zetten we een essentiële stap voor de verbetering van de werking en de dienstverlening van de Hulpverleningszone 1. De Hulpverleningszone krijgt een perfecte locatie ter beschikking met een oppervlakte van 10.000 m². De nieuwe brandweerkazerne wordt door het stadsbestuur ter beschikking gesteld aan de Hulpverleningszone 1. De grond is schaars en ik ben tevreden dat dit is gelukt”, stelt schepen van Financiën en Eigendommen Mercedes Van Volcem.
 
“We creëren eindelijk perspectief om de werking van de hulpverleningszone 1 op Brugs grondgebied te reorganiseren en efficiënter te maken. Het is een unieke kans. Deze locatie voldoet aan alle noden van een hulpverleningszone. In ieder geval beter dan de huidige locaties langs de Walwein en de Pathoekeweg. Na het bouwen van een nieuwe kazerne en de ingebruikname kan worden overgegaan tot herbestemming van de site Walwein en eventueel ook de site langs de Pathoekeweg die meer dan 3 ha groot is. Met een herbestemming kunnen de inkomsten de uitgaven compenseren. Geïnteresseerden kunnen zich al melden”, zegt schepen Mercedes Van Volcem.

Kmo-units

De Brugse schepen van Ruimtelijke Ordening Franky Demon geeft nog wat duiding over het stedenbouwkundig attest voor de bouw van kmo-units op de site. “Het concept van een bedrijfsverzamelgebouw op deze site is positief. Er komen drie grotere volumes waarin verschillende kleinere units voor bedrijven worden ondergebracht. Eén gebouw komt centraal op de site, daarnaast komt ook een volume in het zuidwesten en een in het noordwesten. Op het dak van het noordelijke gebouw worden drie padelvelden ingeplant. De padelvelden zijn ondersteunend aan de bedrijfsactiviteit, het zijn dan ook enkel de werknemers die gebruik kunnen maken van de padelvelden. Werknemers van de verschillende units komen zo met elkaar in contact, wat bijdraagt aan een positieve werksfeer en aan het groepsgevoel”, aldus schepen Franky Demon.
 
“Nog voor het einde van het jaar wordt een ontwerper aangesteld. Het ontwerpteam zal hoofdzakelijk inzetten op duurzaamheid, automatisatie, energie-efficiëntie en innovatie. Als alles volgens plan verloopt, kan de brandweer de nieuwe kazerne in 2025 in gebruik nemen. Het nieuwe gebouw zal de werkplaats worden van de 150 beroepsbrandweerlieden en 40 vrijwilligers die het korps telt. De zonale administratie die nu verspreid zit, zal ook gecentraliseerd worden. De 50 administratieve en technische personeelsleden kunnen dus ook uitkijken naar een nieuwe werkplaats. Het materieel van beide kazernes (45 brandweervoertuigen en 5 ziekenwagens) wordt op de nieuwe locatie samengevoegd. Ook enkele logistieke diensten zullen er in de toekomst gehuisvest worden”, zegt burgemeester Dirk De fauw.
 
De dossier voor de herlokalisatie van de brandweerkazerne wordt eind deze maand voorgelegd aan de Brugse gemeenteraad. Daarnaast wordt het ook nog ter goedkeuring voorgelegd aan het investment committee van Metro/Makro.
 

 

Nieuwsbrief

Wens je op de hoogte te blijven van inzichten, projecten, trends en evoluties in de bouwsector? Schrijf je nu in blijf up-to-date!

Bouwprojecten