Als abonnee heb je toegang tot alle artikels op BOUWKRONIEK.be

Bouwprojecten

Brussels Airport bouwt hal voor screening ruimbagage

Brussels Airport gaat een nieuwe ruimte bouwen tussen de Sky Hall en Pier B om de nieuwe screeningconfiguratie voor ruimbagage te kunnen huisvesten. Op die plaats staat nu een oud gebouw dat wordt afgebroken.

brussels airport

De afbraakwerken zijn al begonnen en duren nog tot het einde van de zomer. Na enkele voorbereidingswerken kan volgend jaar gestart worden met de bouw van de nieuwe hal.

Brussels Airport investeert 100 miljoen € in de aankoop van de nieuwe screeningtoestellen met de bijhorende technologie en de bouw van de infrastructuur hiervoor. Tegen 1 september 2022 moet de ruimbagage op elke luchthaven van de Europese Unie gescreend worden volgens de Bagage Screening Standard 3-norm van ECAC, de European Civil Aviation Conference. Deze standaard houdt in dat de ruimbagage naast een X-rayscan ook een CT-scan moet doorlopen. De CT-technologie om ruimbagage te screenen is vergelijkbaar met de CT-scans zoals die in ziekenhuizen worden gemaakt. Er wordt een 3D-beeld gecreëerd van de inhoud van de bagage.

Nauwkeurige analyse

De nieuwe CT-technologie laat een veel nauwkeurigere analyse van de inhoud van de bagage toe waardoor minder bagage bijkomend door een veiligheidsagent gecontroleerd moet worden. Indien de screeningmachine niet kan detecteren wat de inhoud is van een stuk bagage of een verdacht voorwerp identificeert, wordt het 3D-beeld van de bagage geanalyseerd door een veiligheidsagent die beslist of de bagage naar het vliegtuig mag gebracht worden. Dankij de betere detectie zou het aantal bagages waarbij een veiligheidsagent moet tussenkomen, moeten verminderen.

“De nieuwe technologie zal toelaten om een uiterst precies beeld te krijgen van de bagage, waardoor de analyse efficiënter kan gebeuren. De investering van 100 miljoen € voor de toepassing ervan omvat de aankoop van de nieuwe screeningmachines en de bouw van een nieuwe ruimte hiervoor naast de Sky Hall.

De machines die voldoen aan de Standard 3-norm zijn echter veel groter en zwaarder dan de huidige machines van Standard 2. Omdat er meer ruimte nodig is voor elke machine, is het niet mogelijk om de toestellen in de bestaande bagagezaal gewoon te vervangen. In een latere fase zal de nieuwe installatie geïntegreerd worden in het bestaande bagagesorteersysteem.

 

 

Nieuwsbrief

Wens je op de hoogte te blijven van inzichten, projecten, trends en evoluties in de bouwsector? Schrijf je nu in blijf up-to-date!

Bouwprojecten