Deze doe-campus moet het zenuwcentrum worden voor innovatie, gelinkt aan de brede maritieme havenindustrie. Hier komen bedrijven, publieke partners, onderzoekers en starters samen. De ambitie is de Europese en mondiale maritieme sector duurzaam maken en versterken. Er is plaats voor de kernactiviteiten van zowel grotere als kleinere maritieme spelers, co-working en co-creatie, labo’s, ateliers, uitgebreide faciliteiten voor onderzoek en ontwikkeling, onderwijsvoorzieningen en ondersteunende diensten.
Het is de bedoeling om zoveel mogelijk kwalitatieve partners uit de brede maritieme sector samen te brengen in één community op zoek naar antwoorden op de maritieme uitdagingen van morgen. Zowel overheidspartijen als privé-, onderwijs- en onderzoeksinstellingen kunnen hier deel van uitmaken.
Het project is een initiatief van de Compagnie Maritime Belge (CMB), een gediversifieerde redersgroep uit Antwerpen en krijgt vorm vanuit de vastgoeddochtervennootschap Reslea, als eigenaar van de voormalige BP-site aan de Benzineweg, naast het natuurgebied ‘Hobokense polder’.
Het bouwteam voor de MCA is vernieuwend door de vroege en verregaande samenwerking van ontwerpers KCAP en Atelier Romain, aannemer Willemen Construct, ingenieursbureau Tractebel en smart buildingspecialist Spacewell. De sloop en sanering van de industriële site werd uitgevoerd door Deme Environmental Contractors (DEC) en Aertssen. De sanering van de site is inmiddels klaar. Dat karwei werd uitgevoerd op kosten van BP.
Het internationaal opererende ontwerpbureau KCAP uit Rotterdam is in de MCA betrokken als masterplanner, architect en landschapsarchitect. Ingenieursbureau Tractebel werd gevraagd om dit ambitieuze project te coördineren. Naast programma- en projectmanagement draagt het team bij aan de masterplanning, wordt het gehele infrastructuurontwerp behandeld en alle technische gebouwenstudies uitgevoerd.
Spacewell, het vroegere MCS, maakt deel uit van de Nemetschek Group. Spacewell focust op de gebruiksfase van gebouwen, met software en smartbuildingtechnologie, maar ook met domeinkennis. maakt ook de dienstverlening dynamischer en zorgt ervoor dat gebruikers én facilitaire teams maximaal ondersteund worden.
De sanering van de gronden waar zich tot enkele jaren geleden het oliebedrijf BP bevond, was de eerste fase in de ontwikkeling van het MCA. Nu het Antwerpse stadsbestuur de omgevingsvergunning heeft afgeleverd kan met heel wat vertraging volgend jaar worden begonnen met de bouw van de campus die na de volledige afwerking een oppervlakte van ongeveer 40.000 m² zal innemen.
“Met een haven als Antwerpen hebben we in ons land een maritieme sector van wereldniveau. Maar de wereld staat niet stil en de concurrentie wordt groter. Om op dat niveau te blijven meespelen, moeten we vandaag vooruit kijken. Ik geloof heel sterk in samenwerken waarbij technologie en innovatie de sleutelwoorden zijn”, zegt Alexander Saverys, CEO van rederij CMB.
"Een krachtenbundeling met onze partners, in combinatie met kennisdeling, maakt dat we met onderzoek en ontwikkeling en innovatieve ideeën kunnen inspelen op de nieuwe evoluties in de sector. De nieuwe campus zal ons helpen om de huidige positie te behouden, te versterken en verder uit te bouwen", vervolgt de initiatiefnemer van het project.
“Het idee van co-creatie voor de MCA passen we ook toe op de uitwerking van de campus in een vernieuwende bouwteamformule. We zochten partners die mee zijn met onze visie en die willen meedenken. De bouwteampartners zijn compatibele en solide bedrijven die de juiste mensen aan tafel kunnen brengen. Omdat het team vele jaren zal samenwerken, was een brede screening van competenties, middelen en mentaliteit nodig. Ook de MCA-community willen we vanuit eenzelfde, ietwat atypische visie uitbouwen”, aldus Bart Huybrechts, managing director van Reslea en MCA.
Het project liep flink wat vertraging op doordat liefst 1.178 bezwaarschriften werden ingediend. Vorige lente paste CMB de plannen en de vergunningsaanvraag aan, onder meer om extra informatie toe te voegen en ze conform te maken aan het stikstofarrest. De milieuvereniging Natuurpunt en de politieke partijen Groen en PvdA bleven echter protesteren. Natuurpunt vindt het glazen gebouw gevaarlijk voor trekvogels. Groen zou de MCA liever elders realiseren. De PvdA vindt het een megalomaan project.
Bart Huybrechts stelt dat al het mogelijke gedaan is om tegemoet te komen aan de bezwaren, ook wat betreft de mogelijke hinder voor trekvogels, de invloed van het project op het leven van vleermuizen en zelfs de lichtpollutie. CMB kreeg een gunstig advies van het Agentschap Natuur en Bos.
De Compagnie Maritime Belge (CMB) werd opgericht in 1895. De redersgroep is eigenaar en beheert meer dan 90 zeeschepen. Daarnaast is CMB ook actief in innovatie en ontwikkeling (via CMB.TECH) en vastgoed (Reslea, Maritime Campus Antwerp). CMB heeft, naast Antwerpen, tevens kantoren in Tokio, Singapore, Hong Kong, Hamburg en Brentwood.
Foto’s: Maritimecampusantwerp.com / CMB