Als abonnee heb je toegang tot alle artikels op BOUWKRONIEK.be

Bouwprojecten

De Kempenaar groepeert 40 appartementen in Antwerpen

Door de grote infrastructuurwerken aan de IJzerlaan in Antwerpen is het uitzicht van de buurt ingrijpend veranderd. In die vernieuwde omgeving verrijst op de hoek van de IJzerlaan en de Bredastraat, vlakbij de IJzerbrug, binnenkort De Kempenaar, een omvangrijk nieuw woonproject met veertig appartementen en een commerciële ruimte van 218 m². Bouwonderneming Jos Dejongh start nog vóór het einde van dit jaar met de afbraak van het oude gebouw op die locatie. Mertens-Architecten uit Stabroek ontwierp de residentie.

De Kempenaar groepeert 40 appartementen in Antwerpen2

De keuze viel overduidelijk op een stijlvolle en hedendaagse architectuur die focust op kwaliteitsvol wonen met veel aandacht voor licht en lucht. Van de eerste tot en met de vijfde verdieping is telkens ruimte voor zeven appartementen met een terras aan de voor- en/of achterzijde van het gebouw. De zesde en de zevende verdieping worden ingenomen door vijf appartementen, waarvan vier duplexen. De appartementen zijn te bereiken via twee verschillende gemeenschappelijke traphallen met een lift. Op het gelijkvloers bevinden zich twee fietsenbergingen, een commerciële ruimte en de inrit tot de ondergrondse parkeergarage. Die zal toegankelijk zijn via de IJzerlaan.

De IJzerlaan vormt de verbinding tussen de Noorderlaan en de Groenendaallaan (Merksem) en de Slachthuislaan. De IJzerlaan werd recent volledig heraangelegd. De IJzerlaanbrug werd afgebroken om het Albertkanaal te verbreden en meer ruimte te geven aan de binnenvaart. In de plaats werd een brug voor fietsers en voetgangers aangelegd. Aan de westkant van het Albertkanaal zal de IJzerlaan grondig veranderen. De Slachthuislaan zal in de toekomst beter aansluiten op de Noorderlaan. Het nieuwe kanaal in de IJzerlaan verbindt het Lobroekdok met het Asiadok.

“Door de werkzaamheden aan de IJzerlaan werd daar een meer rustgevende omgeving gecreëerd. Er is nu veel minder autoverkeer. De fietsbrug richting Merksem moedigt aan om zich anders te verplaatsen dan met de auto. De waterpartij met mooie aanplantingen zal bovendien uitnodigen om hier gezellig te flaneren en te vertoeven. Residentie De Kempenaar mag je beschouwen als de kers op de taart om tot een aangename woonbelevenis te komen”, legt initiatiefnemer Jos Dejongh van het gelijknamige bouwbedrijf uit.

Historische link

Voorafgaand aan de heraanleg van de IJzerlaan voerden archeologen van de stad Antwerpen opgravingen uit. Die hebben ter hoogte van het kruispunt met de Bredastraat het volledige draaiplatform van een historische brug over de gedempte Kempische Vaart blootgelegd. Dit platform van 12 bij 24 m was verhard met platte kasseien. Het bevatte nog de metalen geleiders en het mechanisme waarmee de brug draaide. Na onderzoek werden de resten van het draaiplatform van de brug verwijderd. Er wordt onderzocht op welke manier deze elementen een plaats kunnen krijgen in het nieuwe straatbeeld van de IJzerlaan.

De verdwenen Kempische Vaart volgde het traject van de huidige IJzerlaan. Aanvankelijk kwam het kanaal uit op het Kattendijkdok, maar bij het graven van het Asiadok in 1873 werd de vaart door middel van een sluis op het nieuwe dok aangesloten. Bij de bouw van het Albertkanaal in 1930 werd het traject van de binnenscheepvaart verlegd en in 1935 werd de Kempische Vaart gedempt. De smalste doorgang (ongeveer 7,5 m) was toen net breed genoeg om een Kempenaar door te laten. Dat was een typisch vrachtschip voor binnenscheepvaart op ondiepe kanalen. De geplande woonresidentie op de hoek met de Bredastraat kreeg de naam van dit historische vaartuig.

Nieuwsbrief

Wens je op de hoogte te blijven van inzichten, projecten, trends en evoluties in de bouwsector? Schrijf je nu in blijf up-to-date!

Bouwprojecten