DEME: pak nieuwe baggeropdrachten
De Belgische bagger-, waterbouw- en milieugroep DEME haalt enkele internationale baggeropdrachten binnen met een gezamenlijke contractwaarde van ongeveer 150 miljoen '. Het gaat telkens om projecten die de bereikbaarheid van belangrijke wereldhavens voor de internationale scheepvaart sterk verbeteren. De uitvoering start onmiddellijk en alle projecten moeten al over enkele maanden afgerond zijn.
In Egypte baggert DEME in opdracht van de Suez Canal Authority (SCA) een bijkomende vaargeul (9,5 km lang, 250 m breed en 18,5 m diep) die toegang geeft tot het oostelijke deel van de haven van Port Said. Daarvoor worden zowel de 'Congo River' (foto boven) als de 'Nile River' ingezet.
Nieuw zijkanaal
Het project wordt uitgevoerd door het consortium Dredging International en Great Lakes Dredge & Dock Company (VS) dat eerder dit jaar lot 6 realiseerde voor de uitbreiding van het Suezkanaal. Port Said is één van de belangrijkste havens van Egypte aan de Middellandse Zee. Dankzij de komst van een nieuw oostelijk zijkanaal zullen schepen die van en naar Port Said varen niet langer interfereren met scheepskonvooien van het nabijgelegen Suezkanaal.
Aanvaarroute Panamakanaal
In Panama - waar DEME eerder actief was tussen 2009 en 2012 - werkt de groep in opdracht van de Autoridad Canal de Panama (ACP) aan een verdere uitbreiding van de aanvaarroute naar het Panamakanaal (kant Stille Oceaan, zie foto). De geplande onderhoudswerken en verdiepingsbaggerwerken zijn bedoeld om het toenemende scheepvaartverkeer en de komst van grotere vaartuigen (type Post-Panamax) doorheen het verbindingskanaal vlotter te laten verlopen. De bestaande aanvaarroute wordt over een afstand van 7 km aan beide zijden met 37 m verbreed en uitgediept waardoor de totale breedte op 300 m komt.
Bereikbaarheid
DEME heeft ook een belangrijke opdracht binnengehaald in de haven van Mersin aan de Middellandse Zee in Zuid-Turkije. Het contract wordt uitgevoerd in opdracht van MIP, dat een joint venture is tussen de Port of Singapore Authority en de Turkse infrastructuur investeringsholding Akfen.
De containerterminal in Mersin wordt momenteel uitgebreid waardoor de haven op termijn meer en grotere schepen zal ontvangen. Het Mersin-contract zal de komende zevende maanden uitgevoerd worden door de 'Amazone' en de 'Uilenspiegel'. De werken garanderen een vlotte bereikbaarheid van de haven door het verbreden en uitdiepen van zowel de vaargeul, de zwaaikom als de toegang tot de aanlegsteigers.